Business Companii Interviuri Tech

Rob Turner, Adastra: Valoare din date

25 apr. 2024 3 min

Rob Turner, Adastra: Valoare din date

Reading Time: 3 minute

Prezența tehnologiilor Gen AI în derularea proceselor de business nu mai poate fi ocolită de nicio organizație. Prezent la București în cadrul evenimentului internațional Microsoft AI Summit, Rob Turner, CEO al Adastra, a explicat modul în care transformarea digitală, bazată pe cloud și AI, permite organizațiilor să câștige mai multă valoare din datele lor.

Cum a fost 2023 pentru Adastra și care sunt obiectivele de afaceri pentru 2024?

2023 a fost un an foarte bun pentru noi, am încheiat cu peste 2.000 de angajați și o cifră de afaceri de 300 de milioane de dolari, ceea ce ar reprezenta o creștere de 15% față de 2022. Sperăm să avem menținem această creștere și în 2024, cu o impulsionare din partea businessului nostru de AI și data. De asemenea, ne-am mărit prezența în SUA și businessul a evoluat aici destul de bine. Am impulsionat verticala noastră de business în zonele automotive și producție, ceea ce s-a văzut în piață, nu doar prin extinderea de pe piața germană, ci în general. De altfel, principalele noastre piețe sunt Canada, SUA, Germania, Slovacia și Cehia, „leagănul” companiei noastre. Pe de altă parte, așa cum cred că s-a văzut din prezentările de la Microsoft AI Summit, există un adevărat boom al tehnologiilor AI și Gen(erative) AI, lucru care se traduce prin cereri consistente pentru noi direcții de business din partea clienților noi sau existenți ai Adastra. Privind în urmă, Adastra a înregistrat o creștere organică a businessului. Au fost doar două achiziții de mici companii din Cehia, de-a lungul celor (peste) 20 de ani de existență, una dintre cele două organizații fiind specializată în servicii AI, cumva complementare produselor noastre.

Care este importanța parteneriatului cu Microsoft?

Parteneriatul cu Microsoft aduce un beneficiu pentru ambele părți. Gigantul american are o prezență globală, fiind prezent, într-un fel sau altul, în orice companie, în diverse industrii. În aceste condiții, colaborarea noastră cu ei este una extrem de importantă. Prin intermediul lor, platformele noastre software și serviciile noastre ajung la clienți la care, altfel, noi nu am avea acces. În același timp, pentru Microsoft este util să meargă la clienți alături de un partener cu anumite servicii tehnologice, noi întărind astfel mesajul companiei americane. Și astfel pentru clienți este bine să vadă că Microsoft nu doar vine să le vândă un anumit serviciu, ci este alături de un partener credibil care validează o ofertă tehnologică în beneficiul businessului său. Pe de altă parte, e important de precizat că Microsoft nu obține bani dintr-un anumit serviciu până când acesta nu este implementat și utilizat de către respectivul client. În acest context al parteneriatului menționat, am ajuns și pe piața din România, aici fiind implicate și filialele noastre din Cehia și Slovacia. Mai mult, în condițiile în care vedem un accent tot mai mare pe servicii cloud, data și AI, cred că până la sfârșitul acestui an vom avea la București un birou pentru clienții din România, „conectat” la biroul nostru din Praga.

Există multe discuții despre utilizarea AI în afaceri. Care sunt principalele direcții impuse de inteligența artificială?

Orice director, orice CEO dorește să crească businessul, să aibă mai multă eficiență în business, să optimizeze costurile, să îmbunătățească experiențele utilizatorilor. Ca atare, apelând la tehnologii AI, managerii caută să vadă cum ajung angajații să fie mai productivi, cum pot să îmbunătățească procesele de business. Sigur că pentru multe organizații, utilizarea
Gen AI se rezumă la un chatbot. Dar cred că e mult mai mult de atât. Să luăm spre exemplu domeniul vânzărilor. Avem un client în America de Nord, companie specializată în industria
food & beverage care folosește GenAI pentru a crește vânzările folosind data pentru a cunoaște mai bine piața, competitorii și pentru a ajunge astfel la mai mulți clienți.

Putem vorbi despre o provocare între SUA și Europa în ceea ce privește inteligența artificială?

Nu știu cât este provocare și cît diferențe provenite din cultura de business. Eu sunt canadian și găsesc că avem o serie de similitudini cu cultura vest–europeană, fiind mai degrabă conservatori. Cred că americanii sunt mai deschiși și mai doritori să încerce lucruri noi; nu sunt deranjați de un insucces, merg mai departe și încearcă alte direcții de reușită. Iar asta se vede (și) în ceea ce privește prezența utilizării serviciilor cloud, cu mult înaintea europenilor. La fel și în ceea ce privește problemele legate de managementul riscului. Dar eu cred că este vorba, așa cum am menționat anterior, de diferențe în ceea ce privește cultura de business. În orice caz, se poate lesne observa că în ultimul timp viteza de adopție (a cloud-ului) a crescut și în Europa, o mărturisește chiar și evenimentul la care ne aflăm acum. Pe de altă parte, după cum am remarcat, Gen Ai este o schimbare de paradigmă pentru toată lumea.

Data, business, ESG

Fondată în Cehia, cu peste 20 de ani în urmă, Adastra concentrează în prezent verticale de business bazate pe AI, data, analytics și cloud. Există, de asemenea, un impuls și în activitățile legate de tehnologiile Internet of Things (IoT), care vizează în principal sectoarele de retail, producție, automotive și logistică. De asemenea, un nou accent se pune pe raportarea ESG (environmental – social – governance), un pas crucial pe care toate organizațiile trebuie să-l facă. În acest context, soluțiile Adastra vizează nu doar „ajutarea clienților cu rapoarte obligatorii”, cât mai ales valorificarea datelor pentru a funcționa mai eficient, respectând mediul.

Array

Articole pe aceeași temă: