fbpx
Antreprenori BizRemote Business Opinii

Aliz Kosza: Dacă ești printre companiile cu resurse, acum e momentul să investești4 min

20/03/2020 3 min read

author:

Aliz Kosza: Dacă ești printre companiile cu resurse, acum e momentul să investești4 min

Reading Time: 3 minute

Chiar dacă criza actuală nu este comparabilă cu alte perioade de criză, istoria arată asta: cele mai prospere și longevive companii și branduri s-au consolidat în momente asemănătoare.

Text de Aliz Kosza

Cel mai bun exemplu pot să-l dau din experiența mea de CEO. În 2009, în mai puțin de 9 luni, brandul savana a ajuns de pe locul 3 lider de piață incontestabil. Investiția în brand și în conceptul de culoare a continuat și în 2010. Au trecut de atunci unsprezece ani, iar savana tot în frunte este. În timp ce toți competitorii noștri – și nu numai – tăiau bugetele de marketing, noi am investit cash-ul disponibil în concepte inovatoare de piață și am câștigat. Erau vremuri „strânse” din toate părțile. Oamenii își pierdeau joburile, stăteau mulți acasă și erau depresivi (ianuarie 2009). A fost un uriaș deficit de cash, a fost deflație. Ne-am adresat acelor oameni care și-au dorit un pic de culoare în viețile lor și am lansat Campania de culoare savana în conceptul DiY: colorează-ți peretele favorit, colorează-ți viața! Am construit un brand 100% emoțional. Oamenii aveau nevoie de asta.

Deci, dacă eșți antreprenor și ai un business sănătos, cu resurse, nu este momentul să optimizezi prin tăierea bugetelor alocate pentru dezvoltare.

Departe de a deține bagheta magică, sfaturile mele către antreprenorii cu afaceri stabile și minime resurse ar suna așa:

  1. Nu îți pune cenușă în cap, pe principiul „am resurse, sunt acoperit pe un an, aștept să treacă pandemia și vedem atunci cum mergem mai departe”; strategiile și planurile se fac acum
  2. Fă-ți timp – mai ales dacă activezi într-o industrie unde au fost încetinite motoarele – să faci lucruri pentru care nu ai avut timp niciodată. Bunăoară, este cea mai bună perioada dacă vrei o remodelare/transformare organizațională (de exemplu: model de management), deoarece, în perioade de activitate intensă, implementarea unui asemenea proiect este dificilă pentru că necesită implicarea oamenilor-cheie și multă comunicare sau poți iniția și implementa proiecte de digitalizare
  3. Calitatea: să nu faci rabat la calitate și la valorile pe care ai construit afacerea, brandurile, produsele sau serviciile
  4. RE-FOCUS (PARETO!) mai mult ca oricând: volum mai mic versus valoare mai mare
  5. Scenariile de buget pe următorii ani să se bazeze pe vânzări mai mici (-25/30%), cu mix de produse optim, cu profit mai mare. În perioadele de criză, „the cash is the King”
  6. Inovație & marketing: este cel mai bun moment să pregătești lansarea unor produse noi în piață: consumul nu se oprește, doar se diminuează. Iar în perioadele de criză, oamenii cumpără mult mai conștient, sunt mai informați. Sau se creează noi nevoi: de exemplu, un client din domeniul IT pe care l-am asistat anul trecut a dezvoltat în aceste două săptămâni un software s4b remote office, pentru cei care doresc să eficientizeze și să monitorizeze munca la domiciliu.
  7. Leadership și implicare: comunicare, cât mai multă comunicare cu oamenii din companie și cu clienții
  8. Și poate cel mai important: investește în brand: ”ochii care nu se văd se uită”

Evident, soluțiile diferă de la o companie la alta. Sfaturile de mai sus sunt pentru cei care au resurse și, în loc să fie foarte activi în această perioadă, aleg să aștepte sau să primească susținere din exterior.

Revin deci, câtre companiile cu minime resurse, este important să nu adopte principiul tăcerii și al reacțiilor la ce fac alții, ci să își urmeze calea, să nu se abată de la strategiile în care cred, de la valorile internalizate în care cred. 

 

Aliz Kosza este business mentor și strateg. A fost implicată în peste 50 de proiecte de mentorat pentru antreprenori.  Fiecare proiect al său are abordare și soluții diferite. Medoda dezvoltată de ea nu lasă loc de ”copy paste” din exterior. Din acest motiv, experiența profesională i-a permis să creeze conceptul Inward Business Mentorship, special pentru antreprenori, care înseamnă crearea propriei rețete și nu aplicarea mecanică de rețete. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *