Creativitate Interviuri

Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Creativitate pentru comunitate

20 iun. 2025 6 min

Anca Ungureanu, UniCredit Bank: Creativitate pentru comunitate

Reading Time: 6 minute

O bancă sprijină de peste 20 de ani comunitățile creative. Am aflat de la Anca Ungureanu, Head of Identity & Communication la UniCredit Bank, de ce susținerea pentru evenimente precum Romanian Creative Week creează pe termen lung impact pozitiv important nu doar pentru părțile implicate, ci și pentru comunitate și pentru societate în general.

Anca Ungureanu, UniCredit

Cum s-a născut parteneriatul UniCredit cu Romanian Creative Week?

Vine de fapt din însăși misiunea asumată de noi ca bancă – să ne susținem comunitățile să crească, să se dezvolte, să-și atingă întregul potențial. Natural, am fost parteneri ai Romanian Creative Week încă de la prima ediție.

Ne-au atras forța creativă, dar și mediul dinamic de afaceri al Iașiului, amploarea națională a evenimentului și oportunitatea de a contribui, ca deschizători de drumuri, la dezvoltarea acestui proiect. Și ne bucurăm enorm că, din acest an, RCW este recunoscut nu doar ca cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, ci și ca proiect cultural strategic al Ministerului Culturii.

De ce ați ales acest eveniment?

Avem o tradiție îndelungată în sprijinirea industriilor creative, a artei și culturii, din convingerea că acest demers poate să elibereze energia creativă a unui popor. UniCredit Bank contribuie de peste 20 de ani la susținerea acestor domenii, acordând o atenție sporită tinerilor artiști și designeri și educației acestora și credem că rezultatele pe care le vedem și cu care întreaga Românie se mândrește tot mai mult, de la an la an, țin și de aportul UniCredit. În plus, așa cum menționam, suntem alături de mediul de afaceri din Iași și ne dorim să sprijinim antreprenorii locali în drumul lor spre succes.

Cum arată prezența UniCredit la această ediție a evenimentului? Ce componente RCW susțineți și cum le-ați ales?

Ca partener oficial al RCW, susținem evenimentul atât în ansamblul lui, cât și punctual, prin anumite proiecte organizate de noi în cadrul Romanian Creative Week. Ne-am pus amprenta, ca să spun așa, pe secțiunea Innovation & Digital din cadrul RCW, care explorează creativitatea la intersecția dintre tehnologie și artă, reunind imagini generate cu AI care reflectă transformarea umană („The Bloom Within”), o instalație interactivă despre libertate și solidaritate („Radicali Liberi”) și prin UniCredit Fintech Hackathon, o competiție unde studenții colaborează pentru a crea soluții fintech inovatoare. Anul acesta, i-am ambiționat să creeze tutoriale care să explice capabilitățile aplicației Mobile Banking a UniCredit, inclusiv prin utilizarea instrumentelor AI.

Dar RCW oferă o bogăție remarcabilă de expoziții, care acoperă o gamă variată de teme și îmi place să vorbesc despre ele – de la reflecții intime asupra iubirii („Aici. Acum!”), la instalații ecologice și sociale („Apa este pe aproape”, „Oamenii Orașului”), incursiuni în memorie istorică („«IN» ABSENTIA”) sau reinterpretări ale simbolurilor culturale și religioase („Iconia”, „The Garden of Belonging”).

Romanian Creative Week

Această ediție reunește proiecte curatoriale curajoase, interdisciplinare, semnate de artiști consacrați și emergenți, din România și din străinătate – de la manifestări vizuale puternice („FANTOM 30: Lumea nu este perfectă”, „Suspensions”) la explorări conceptuale ale materialității („für papier und orchester”, „Frumusețea gestului tău”) și proiecte performative ce implică activ comunitatea („Inima Orașului 2.0”).

Ce este UniCredit Fintech Hackathon?

Fideli angajamentului nostru de grup de a susține tinerii și educația, am provocat studenții ieșeni la un maraton fintech de două zile, în cadrul RCW, reunind 45 de tineri în nouă echipe interdisciplinare pentru a dezvolta soluții inovatoare, valorificând cunoștințele lor în coding, design și marketing. Participanții au avut ocazia de a câștiga premii de mii de euro și de a beneficia de sprijin din partea unor organizații de top pentru a-și dezvolta proiectele.

Aceasta este a doua ediție a UniCredit Fintech Hackathon organizată pentru studenții din Iași. Evenimentul, găzduit de Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor (FEAA) din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, a fost mai mult decât o competiție – a reprezentat un catalizator pentru învățarea aplicată și un punct de conectare între educație, tehnologie și industrie. Studenți din domenii diverse și-au testat limitele, au colaborat, au învățat și au inovat într-un format care a pus accent pe creativitate, gândire critică și muncă în echipă.

Cu ce acțiuni s-a mai implicat UniCredit în susținerea afacerilor locale? De ce este important ca antreprenorii să fie creativi?

UniCredit Bank a susținut de asemenea comunitatea de afaceri locală prin două evenimente cheie: Iași Entrepreneurs Summit 2025, organizat în parteneriat cu Brand Minds, care a oferit antreprenorilor strategii de scalare și lecții de la lideri locali, și onemarkets Fund Masterclass, un eveniment dedicat clienților UniCredit, unde au fost explorate soluții de investiții globale.

Împărtășim dorința și efortul local de a cultiva o atitudine bazată pe o pregătire solidă pentru generația actuală, dar și pentru cea viitoare de antreprenori, capabili să facă față provocărilor unei lumi în continuă schimbare. În fața acestor provocări permanente, avem câteva soluții: pregătirea, în sensul educației continue, colaborarea – suport și sinergii, dar și creativitatea, capacitatea de reinventare și reziliența.

În ce alte proiecte din această zonă vă veți implica în acest an?

Intervenția UniCredit Bank la nivelul comunităților este una extrem de amplă. Considerăm ca un model de afaceri durabil este vital pentru sănătatea noastră financiară pe termen lung, pentru bunăstarea economică și socială a clienților noștri, precum și a comunităților în care ne desfășurăm activitatea. UniCredit Bank susține în mod constant programe de educație financiară și antreprenoriat, atât în zona de artă și cultură, cât și în cea de business și educație, cu focus pe susținerea tinerilor, dar și a antreprenoriatului.

În acest sens ne-am implicat în proiecte care au oferit susținere și granturi pentru antreprenori în cadrul unei platforme digitale de educație antreprenorială, am contribuit la dezvoltarea de rezidente antreprenoriale și ne-am alăturat unor numeroase acțiuni de educație antreprenorială. Printre proiectele susținute enumerăm câteva: RomânEȘTI – platformă digitală de educație antreprenorială & granturi, F&B Business Accelerator, Brand Minds, Techsylvania Conference în Cluj-Napoca, Entrepreneurs Tours – serie de conferințe educaționale la nivel național, programele de scale-up și mentorat organizate de Endeavor România, etc.

Menționez și parteneriate educaționale, precum Brio Challenge (Olimpiada de Matematică), Șah în Școală, Diploma Festival – pentru absolvenții facultăților vocaționale din domenii creative; Future Career Days – program de mentorat în carieră pentru studenți, precum și o serie programe educaționale în universități între care enumăr câteva: Universitatea de Vest Timișoara, Academia de Studii Economice, Politehnica București.

Ca parte a angajamentului nostru social, am continuat două programe de educație financiară, cu peste 6.000 de beneficiari în cadrul programelor pe care le susținem la nivel local – Start Major și Smart Leo.

Pentru companii, pentru a susține procesul de înțelegere pe care impactul ESG îl aduce în mediul de afaceri, UniCredit susține două proiecte dedicate mediului antreprenorial: ESG Journey – un program local, o serie de evenimente de educație pe teme de sustenabilitate, raportare, adaptare la cerințele ESG și ESG Lab este un program local, dedicat companiilor care se așteaptă să fie impactate de tranziția verde.

Am fost și suntem, de asemenea, cum bine ați punctat și voi, unul dintre cei mai activi susținători pentru arta și cultura românească, asumându-ne un rol de partener de durată. Unul dintre cele mai longevive proiecte în care UniCredit Bank s-a implicat de-a lungul timpului este Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ajuns în 2025 la cea de-a 32 a ediție, un adevărat reper cultural în România, dar și în întreaga lume. De 10 ani, UniCredit Bank susține cu mândrie Pavilionul României la Bienalele de Artă și de Arhitectură de la Veneția. Anul acesta avem bucuria de a prezenta publicului prezent la Bienală de Arhitectură proiectul „Human Scale”, al artistului Vlad Nancă și al biroului de arhitectură Muromuro Studio. UniCredit Bank este mândră să fie implicată pe termen lung în susținerea prezenței României la Veneția, în beneficiul artei și arhitecturii noastre.

Ne-am implicat de asemenea în susținerea Romanian Design Week, unde suntem parteneri încă de la prima ediție. O serie de festivaluri au completat prezența UniCredit în comunitățile în care își desfășoară activitatea: Weekend Sessions, SoNoRo, Gărâna Jazz Festival, Festivalul Brezoiul Lumii, JAZZx TM, Wild Experience Fest, Piața de Artă și Design, Babel FAST Târgoviște, Shakespeare Festival la Craiova, Les Films de Cannes și multe altele. Și, ca întotdeauna, ne dorim să facem și mai mult.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 394 (15 iunie – 15 iulie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: