fbpx
Management Stiri

Antreprenorii revin la scoala8 min

16/07/2014 6 min read

Antreprenorii revin la scoala8 min

Reading Time: 6 minute

Lui Dan Penciu i s-a indeplinit un vis profesional la numai cativa ani de la terminarea facultatii: a ajuns la conducerea unei companii. Cu aceasta ocazie insa, a realizat cu repeziciune ca facultatea nu iti ofera o multitudine de informatii de care are nevoie un manager. Pe atunci, lui Dan Penciu, fondator al agentiei de turism Travel Maker, i-a incoltit in minte gandul sa invete despre absolut tot ce inseamna sa conduci cu adevarat o firma. De aici si pana sa ia in calcul un program MBA (Master of Business Administration) nu a fost decat un pas.

Antreprenorul isi aminteste ca etapa de selectie a programului a durat aproape doi ani, timp in care s-a intalnit cu reprezentantii mai multor scoli de business din Bucuresti, a participat la lectii demonstrative si, mai ales, a discutat cu alti absolventi. Dupa ce a cantarit bine o serie de criterii precum deschiderea internationala, provenienta profesorilor sau durata programului si varianta de predare, a optat pentru un Executive MBA (EMBA) oferit de CEU Business School (actualmente Maastricht School of Management). “Pentru mine, ca antreprenor, principalul beneficiu il reprezinta conectarea la mediul de afaceri, imprimarea unui mod holistic si integrat de a vedea lucrurile cu scopul de a performa si de a avea succes in peisajul extrem de competitiv al afacerilor de astazi”, spune Dan Penciu, fondator al agentiei de turism Travel Maker si fost Country Manager pentru Romania al grupului GTS International. “Un program MBA te ajuta sa vezi o afacere din cat mai multe puncte de vedere, iti face o sinteza de bune practici pentru fiecare domeniu in parte si, cel mai important, iti arata cum sa te ridici si sa vezi totul de sus”, adauga Dan Penciu.

Criza economica a schimbat radical regulile jocului in mediul de afaceri. Recesiunea, unul dintre cei mai buni profesori de economie dar cu siguranta si cel mai exigent dascal, a aratat ca flexibilitatea si inovatia sunt arme mult mai eficiente in lupta cu efectele devastatoare ale replicilor cutremurului financiar, spre deosebire de respectarea unor vechi retete dovedite castigatoare, ce-i drept, dar in perioada de boom economic. Daca la prima vedere antreprenoriatul, care nu se putine ori este sinonim cu riscul, pare ca nu are prea multe in comun cu un program de tip MBA sau EMBA ce manifesta o oarecare aversiune fata de risc si pare destinat in linii mari angajatilor din corporatii, nu este deloc asa. “Unul dintre avantajele majore ale statutului de antreprenor, ca participant intr-un program de MBA, este faptul ca, spre deosebire de colegii tai «corporatisti», poti sa aplici ceea ce inveti incepand de a doua zi dimineata. Cel putin eu asta am facut”, spune fondatorul Travel Maker. “Expertiza dobandita in cadrul scolii m-a ajutat sa regandesc structura companiei si sa vad lucrurile la o scara mult mai mare. In acelasi timp, notiuni precum leadership, motivatie si lucru in echipa au devenit repere de viata si de business. La modul cel mai concret, cifra de afaceri a crescut de cateva ori in ultimii ani”, mai spune Dan Penciu.

 

Antreprenorii schimba foaia

Pe langa know-how-ul dobandit, un astfel de program de tip MBA sau EMBA poate contribui din plin cu mai multa incredere in propriile forte si poate cel mai important factor este networking-ul cu profesorii si alti jucatori importanti din mediul de business, de la care orice antreprenor indiferent de dimensiunile companiei fondate are ce invata. Un alt aspect, deloc de neglijat, este deprinderea abilitatilor tehnice, precum si a limbajului de business pe care le pot oferi un astfel de program, extrem de importante in atragerea investitorilor, pentru ca, de cele mai multe ori, acestia la randul lor au absolvit cursurile unui MBA.

Unul dintre motivele pentru care majoritatea companiilor de tip start-up esueaza este exact lipsa unui investitor. Date fiind avantajele, se pare ca in ultimii ani antreprenorii nu au stat prea mult pe ganduri si au revenit pe bancile scolii. “Numarul antreprenorilor inscrisi la programul EMBA Bucuresti a fost in continua crestere pe parcursul ultimelor trei cursuri desfasurate”, spune pentru Biz prof. Bodo B. Schlegelmilch, decan al WU Executive Academy. “Din experienta WU Executive Academy in Bucuresti, pot spune ca in Romania acest fenomen are la baza motive bine intemeiate. In primul rand, ritmul de crestere al propriului business, dorinta de a imbunatati businessul si de a nu gresi precum si nevoia de a intra in contact cu alti antreprenori sau manageri. Multi antreprenori au businessuri cu un ritm de crestere semnificativ, astfel ca si acestia au simtit nevoia de un background educational pe masura, de informatii si de abilitati practice despre cum sa faca management pentru propriul business pentru a-i mentine acelasi ritm de crestere”, adauga Bodo B. Schlegelmilch.

Potrivit informatiilor decanului WU Executive Academy, in perioada 2011 – 2013, la cursurile MBA oferite de WU Executive Academy doar 9% din totalul cursantilor erau antreprenori, insa situatia s-a schimbat in perioada 2012 – 2014, cand numarul antreprenorilor inscrisi a crescut cu 10%. Mai mult, pentru grupa 2013 – 2015, din totalul cursantilor inscrisi, 28% detin propriile companii. Tendinta nu a fost trecuta cu vederea de furnizorul de programe educationale manageriale, astfel ca, in urma cu doi ani, WU Executive Academy a lansat programul Professional MBA (PMBA) destinat antreprenorilor, reprezentantilor organizatiilor nonguvernamentale si managerilor din IMM-uri. Prin acest program, “studentii” au acces simultan la doua facilitati: un program clasic de MBA in management general, dar si posibilitatea sa se specializeze intr-o anumita functie ori industrie.

Pe parcursul acestui program, participantii dobandesc abilitati de “core business”, concentrandu-se pe cunostinte cheie de management general, tehnici si leadership, asigurandu-le in acelasi timp flexibilitate maxima in a-si dezvolta nevoile si ambitiile individuale in timpul modulelor de “specializare”. Pe parcursul acestor module cu o durata cuprinsa intre 12 si 18 luni, participantii pot selecta una dintre cele sase specializari oferite in limba engleza: control, managementul energiei, finante, marketing si vanzari, management de proiect, antreprenoriat si inovatie.

 

Apetit pentru antreprenoriat

Antreprenoriatul este o “materie” extrem de populara in programele de tip MBA si EMBA din toate colturile lumii si pregateste toti cursantii pentru lansarea unui business. Chiar daca absolventii nu o iau pe calea antreprenoriatului imediat dupa absolvirea cursurilor, abilitatile dobandite le ofera flexibilitatea si know-how-ul necesare sa puna, ulterior, bazele unei companii. Absolvirea unui astfel de program ii va face insa sa cocheteze si mai mult cu antreprenoriatul. “In cazul unui antreprenor, nevoia de a face un MBA vine din cu totul si cu totul alte zone decat in cazul unui angajat de multinationala”, spune Dora Surugiu, Managing Director la Maastricht School of Management Romania.

“Si drive-ul din timpul programului este altul. Mult mai semnificativa este insa miscarea inversa: numarul celor care intra in antreprenoriat dupa terminarea unui program de MBA: atat direct, cat si prin investitii”, continua Dora Surugiu. O si arata un studiu realizat de curand de Graduate Management Admission Council, care a demonstrat ca unul din zece absolventi ai unui program MBA este antreprenor si, mai mult, proba­bilitatea ca absolventii sa mizeze pe cartea antreprenoriatului creste in timp.

Astfel, 18% dintre studentii care au terminat programe de tip MBA sau EMBA pana in anul 1999 sunt sunt in fruntea propriilor companii, in timp ce numarul antreprenorilor care au absolvit cursurile unui furnizor de programe de educatie manageriala in intervalul 2000 – 2009 este de 10%. La polul opus, studentii din generatia 2010 – 2013 au urmat calea antreprenoriatului in proportie de 5%. Dintre acestia, 45% au pus bazele propriei companii imediat dupa terminarea cursurilor. “Daca pentru o persoana care lucreaza intr-o corporatie un MBA poate reprezenta un atu in drumul spre o pozitie mai buna in companie, antreprenorul cauta inspiratie, sistematizare si idei de a creste businessul”, spune Razvan Pascu, Managing Director la agentia de PR Travel Communication Romania si

vice-presedinte la Asociatia Travel Focus, care a absolvit recent un program EMBA oferit de WU Executive Academy. “Ca antreprenor, programul EMBA m-a invatat sa ma detasez de la tedinta de a gandi micro, m-a facut sa sistematizez si sa organizez mai bine activitatea businessului si mi-a antrenat gandirea strategica pe termen lung. De-a lungul timpului am intalnit multi antreprenori cu potential, cu idei bune, care se lanseaza in proiecte diverse, dar carora le lipseste viziunea si determinarea de a continua. Practic, un MBA te ajuta sa treci la nivelul urmator”, continua Razvan Pascu, care pana nu de mult a lucrat pentru compania olandeza ING.

Cu toate ca beneficiile inrolarii intr-un program de educatie manageriala sunt evidente atat pentru antreprenori, cat si pentru angajatii din corporatii, pretul nu este unul de neglijat. La scurt timp dupa ce recesiunea globala s-a resimtit puternic si in mediul de afaceri local, companiile au eliminat in cea mai mare parte acordarea unor bonusuri, precum inscrierea angajatilor performanti in programe MBA sau EMBA. Si, cum cea mai buna investitie este cea in propria educatie, angajatii care s-au inrolat in programe de educatie manageriale si-au achitat scolarizarea din propriii bani. “In Romania, noi oferim doar un program de EMBA, unde profilul cursantilor este ceva mai senior, avand de obicei o medie de vechime in munca de 10 – 11 ani”, spune Dora Surugiu, Managing Director al MSM Romania. “In cazul nostru, datorita modului in care este construit programul, datorita profesorilor, metodologiilor folosite, mixului de studenti pe care ii recrutam, am atras in general oameni care si-au platit singuri programul si implicit antreprenori. Numarul lor a crescut usor, dar constant de la grupa la grupa”, continua Managing Director-ul MSM Romania, care adauga ca urmatorul proiect important pe care il va lansa in aceasta toamna furnizorul de programe educationale manageriale este primul Massive Open Online Course (MOOC) romanesc pe o platforma internationala. Radu Atanasiu, absolvent al scolii de business MSM Romania, preda actualmente Critical Thinking si va fi responsabil cu acest curs de pe platforma iversity.org – esta cea de-a doua platforma ca marime dupa coursera.org.

 Foto: Dreamstime

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *