Kormotech: Business cu delicii pentru câini și pisici
Reading Time: 5 minuteDelickcious e noua promisiune gourmet pentru pisici și câini, iar România joacă un rol-cheie în extinderea internațională a grupului ucrainean Kormotech. Cu fabrici în mijlocul unui război și obiective ambițioase de export, compania mizează pe inovație, adaptabilitate și o viziune pe cinci ani, în care România devine nod strategic pentru toată Europa de Sud-Est, spune Yuri Bykoriz, Managing Director CEE al Kormotech.
Kormotech este genul de companie care înțelege perfect unde se duce lumea: în direcția în care animalele de companie sunt tratate cu afecțiune autentică, nu ca o obligație de familie. Este una dintre puținele companii de pet food care, în contextul unui război, cu fabrici aflate în Ucraina, nu doar că au rezistat, ci au crescut. Iar România joacă un rol cheie în această rețetă de reziliență și expansiune.

Anul trecut, 20% din exporturile grupului au venit din România. „Este o ancoră pentru noi în Europa de Sud-Est, o piață cu potențial imens și consumatori foarte receptivi la branduri noi și produse inovatoare”, spune Yuri Bykoriz, Managing Director CEE.
„Oamenii își tratează animalele ca membri ai familiei. Nu mai vorbim despre «stăpâni» – ci despre pet parents. A crescut nivelul de implicare emoțională și asta schimbă regulile jocului”, explică Yuri. Și pentru România este caracteristică o astfel de atitudine emoțională față de animale: unii petparents pun animalul de companie pe locul patru în lista celor dragi, după partener, copii și părinți, uneori chiar înaintea fraților sau surorilor.
De aici și lansarea în România a Delickcious, un brand de delicii umede cu poziționare superpremium, care include băuturi, supe, deserturi, stickuri cremoase și mese complete. „Este limbajul iubirii pentru pisici și câini”, spune el.
Delickcious completează un portofoliu deja divers, în care Club 4 Paws (premium), My Love (standard) și Optimeal (superpremium) sunt cele mai vândute branduri. Paradoxal, deși în România două treimi din vânzări sunt pe segmentul de hrană pentru câini, în portofoliul Kormotech domină hrana pentru pisici – o excepție în industrie, dar care reflectă și o nișă tot mai activă. Proprietarii de animale de companie moderni nu vor doar să-și răsfețe animalele, ci și să fie siguri că deliciile le vor aduce beneficii. De aceea, rețetele Delickcious includ ingrediente funcționale pentru menținerea sănătății. De exemplu, supele sunt îmbogățite cu zinc, fier și vitamina D3, iar gustările cremoase și deserturile conțin uleiuri benefice.
Pe lângă Delickcious, Kormotech a încheiat parteneriate-cheie cu două mari rețele din România: Profipet (care deține Zoomania și Zoocenter) și Animax. Produsele companiei sunt deja disponibile în peste 60 de magazine Profipet și online pe emag. Urmează extinderea distribuției, dar și o abordare mai activă în campanii digitale și ATL. „Plănuim să dezvoltăm canalul D2C (direct-to-consumer) în România, după ce vom asigura prezența mărcilor noastre în principalele rețele comerciale ale țării. Dar nu vom face acest pas până nu avem o infrastructură solidă – depozit local, logistică, procesare”, spune Bykoriz.

Business în plin conflict militar
Cu toate că o mare parte din producția Kormotech vine din Ucraina, compania a reușit să evite blocaje majore. Cheia? Adaptare rapidă. În 2022, la scurt timp după invazia Rusiei, a fost creat un centru logistic în Cracovia, capabil să susțină două luni de livrări. Materiile prime sunt acum în proporție de 90% locale (din Ucraina), reducând riscul importurilor. De asemenea, o parte din produsele superpremium se fabrică și în Thailanda, iar o nouă fabrică e în construcție în UE.
„Războiul ne-a forțat să ne mobilizăm, să ieșim din zona de confort și să accelerăm. Creșterea exporturilor este una dintre direcțiile clare – vrem ca până în 2028 acestea să reprezinte mai mult de jumătate din business”, explică Yuri. În 2024, cifra de afaceri globală a depășit 156 milioane de euro. În România, Kormotech a vândut 5.500 de tone de hrană pentru animale, în valoare de 10 milioane euro. Efortul este susținut de o echipă de peste 1.500 de angajați în cinci țări. „Suntem uniți de valori comune și știm să răspundem în fața crizelor. Paradoxal, compania crește mai rapid în perioade dificile decât în cele stabile”, spune Bykoriz. Iar România este considerată nu doar o piață importantă, ci un posibil hub regional de dezvoltare – inclusiv logistică și operațională.
Tendințele din industrie susțin această viziune: crește cererea pentru hrană funcțională, formule personalizate, produse hipoalergenice și rețete naturale. Consumatorii cer mai multă transparență, mai multă calitate, mai multă coerență. Iar Kormotech își asumă rolul de pionier în toate aceste direcții.
În spatele cifrelor și al strategiilor, Yuri Bykoriz este omul care trăiește – la propriu – în avion. Locuiește în Varșovia, dar se mută între piețe, întâlnește parteneri, deschide rețele. Vine din industria FMCG, cu 20 de ani în Carlsberg și 5 în compania New Products. A colaborat cu compania în calitate de consultant extern în domeniul lanțurilor de aprovizionare, apoi a acceptat provocarea de a conduce extinderea în Europa Centrală și de Est. Nu are încă un animal de companie, dar are planuri. „Soția îmi spune că vom lua o pisică scoțiană atunci când o să petrec măcar jumătate din timp acasă.”
Kormotech este o companie globală de familie cu rădăcini ucrainene, care din 2003 produce hrană de înaltă calitate pentru pisici și câini sub mărcile Optimeal, Delickcious, Club 4 Paws, Gav!, Miau! și My Love. Compania are unități de producție în Ucraina și UE. Sortimentul include peste 650 de poziții. Kormotech este lider în Ucraina, intră în Top 50 al producătorilor mondiali de hrană pentru animale de companie și Top 21 al celor mai dinamice companii de hrană pentru animale de companie. Produsele companiei sunt prezentate în 51 de țări ale lumii atât sub mărcile proprii, cât și sub mărcile private ale partenerilor.









Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 396 (1 – 31 august 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz