Stiri

Călătorii sunt ignorați în timp ce legiuitorii nu reușesc să facă o lege pentru transporturi

24 nov. 2022 3 min

Călătorii sunt ignorați în timp ce legiuitorii nu reușesc să facă o lege pentru transporturi

Reading Time: 3 minute

Călătorii care aleg să folosească transportul cu autocarul interjudețean sunt nevoiți să facă acest lucru în condiții nesigure, în timp ce parlamentarii, care trebuie să legifereze acest lucru, nu sunt în stare să finalizeze o lege necesară.

Transportatori cu autocare vechi pe aceleași trasee

Potrivit unui proiect de lege din Parlament, firmele care activează deja în piață nu sunt obligate să își reînnoiască parcul auto sau să ofere condiții de transport mai bune pentru clienții lor. Potrivit celei mai recente propuneri legislative, operatorii care au licențe de traseu conform vechiului program de transport pot cere prelungirea lor pentru încă 3 ani în regim neconcurențial, cu 1 oră decalaj la capetele de traseu și stațiile intermediare. Astfel, în cazul în care un operator are licențe cu plecări din oră în oră, practic se blochează accesul la respectivele rute pentru alți operatori care ar putea să își dorească să opereze un grafic de ore în structură asemănătoare cu cea existentă.

Documentul înregistrat în noiembrie 2022 conferă astfel exclusivitate unui operator unic conform programului de transport valabil anterior datei de 30.06.2023. În acest mod, vechii operatori sunt protejați de concurență și își păstrează astfel exclusivitatea pe traseu, în condițiile în care ultimele licitații au fost organizate acum aproape 10 ani.

Dacă situația s-ar propaga în aceleași condiții de vechime a flotei precum situația actuală, s-ar încălca decizia Consiliului Concurentei 66/2021. Respectiva decizie menționează că vehiculele de transport persoane nu trebuie să aibă o vechime mai mare de 9 ani. Noua legislație prevede ca vechimea flotei să nu depășească o vechime de 12 ani la sfârșitul perioadei de valabilitate a autorizației, ceea ce i-ar scuti de deținătorii licențelor de obligația de a-și înnoi flota de autocare.

Prin prelungirea vechimii flotei, pasagerilor români nu le rămâne altă opțiune decât cea de a folosi în continuare preponderant autocare vechi, în condiții de calitate reduse, în care confortul și siguranța nu sunt prioritare.

Autogările pot refuza operatori de transport

Un alt aspect neclar în actuala legislație, dar și în cea propusă, este acela al autogărilor. Acestea pot asigura acum un tratament discriminatoriu, în condițiile în care pot refuza operatori pentru a veni cu autocarele în acele autogări, fără niciun fel de justificare și astfel ar putea împiedica operatorii să funcționeze. Mai rău, aceștia ar putea să fie forțați să lase călătorii pe marginea drumului sau în condiții improprii.

Posibilități noi de îmbunătățire a transportului

Dacă ar trebui să vorbim de un transport interjudețean de calitate, autoritățile locale ar trebui să ofere și alte spații în care să poată fi fi efectuate îmbarcările și debarcările pasagerilor din transportul interjudețean.

Pentru eficientizarea rutelor și pentru a crea un sistem de transport în condiții de concurență echitabile și care să deservească nevoile pasagerului, Parlamentul ar trebui să ia în calcul și permisiunea de îmbarcare a persoanelor în vederea transportului acestora între două sau mai multe localități de pe teritoriul României și în mijloacele care fac transport international, dar străbat mai multe localități din țară.

O altă soluție ar putea fi posibilitatea ca pasagerii să folosească și alte mijloace de transport (autocarele de pe cursele internaționale) atunci când rutele acestora se suprapun cu destinația aleasă de pasager. În acest moment un pasager nu poate folosi decât autocarele puse la dispoziție de operatorul de transport și doar pentru ruta pentru care este aprobat.

Astfel, sunt curse internaționale care transportă 5-6 pasageri pe întreg teritoriul românesc, doar pentru că nu li se permite să preia clienți și între orașele pe care le traversează pe traseul său. Acest lucru se traduce mai departe prin consum de carburant, în detrimentul mediului înconjurător, doar pentru că nu pot fi eficientizate rutele și costurile, pentru că legea noastră nu permite acum acest lucru transportatorilor internaționali care efectuează curse cu plecare din România.

Aproape jumătate din autocare sunt vechi

Statistica arată că un procent de aproape 50% (48,2%) din parcul auto din România este reprezentat de autobuze și microbuze cu vechime mai mare de 16 ani. Investițiile și modernizarea parcului auto pentru transportul de pasageri ar putea reduce și numărul de decese produse în trafic de mașinile învechite, în contextul în care România a raportat cea mai mare rată de decese rutiere în 2021 din Uniunea Europeană. 93 de decese la un milion de locuitori, în timp ce media UE a fost de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: