Cand angajatii sunt tratati ca membrii familiei

Numarul companiilor care se descriu ca fiind o mare familie nu este unul deloc mic. Dar, cat de sanatos este pentru organizatii sa isi trateze angajatii ca pe membrii familiei? Pe de-o parte, compania castiga un plus de implicare din partea angajatilor, dar pe de alta parte masurile nepopulare, care sunt inevitabile in viata oricarei companii devin aproape imposibil de luat.

Un studiu realizat de firma de cercetare Gallup a demonstrat ca o mare parte dintre angajati (68,5%) nu se implica emotional in bunul mers al companiilor pentru care lucreaza. Mai precis, acestia indeplinesc sarcinile de serviciu, dar nu petrec nicio secunda in plus sa aduca idei si solutii noi. “Cand angajatii sunt tratati de manageri doar ca niste bunuri mobile ale companiei, de care se pot folosi si dispensa oricand, este firesc ca oamenii sa nu-si dea interesul pentru binele organizatiei. Ei ajung ca niste roboti, isi fac treaba si pleaca acasa. Compania castiga disciplina, dar pierde implicare, ceea ce poate fi mult mai daunator pe termen lung”, spune Cosmin Badea, specialist in resurse umane si trainer la HPDI, firma ce furnizeaza solutii de leadership si dezvoltare a resurselor umane prin training, coaching si team building.

Tratarea angajatilor ca pe membrii familiei aduce dupa sine cateva avantaje deloc de neglijat. In primul rand, comunicarea in interiorul companiei se imbunatateste considerabil.

“Cand lucreaza intr-un mediu prietenos, cand se simt apreciati si cand stiu ca opiniile lor sunt ascultate, angajatii devin mai deschisi, mai comunicativi si mai predispusi sa isi foloseasca timpul in beneficiul companiei. Apoi, atunci cand comunicarea este buna, conflictele apar mai rar si se rezolva mai repede”, spune Cosmin Badea, trainer HPDI.

Colegii care se simt bine impreuna la locul de munca au obiceiul de a-si petrece si timpul liber impreuna. Ceea ce duce la sudarea echipelor, care au tendinta de a deveni loiale companiei. Cel mai important avantaj al acestui mod de a trata angajatii este cresterea implicarii lor in proiectele organizatiei.

Dar, atunci cand iti tratezi angajatii ca pe membrii familiei pot aparea insa si dezavantaje.

Un manager are si sarcini neplacute de indeplinit, ca de pilda sa sanctioneze, sau uneori, in situatii economice nefavorabile, chiar sa restructureze echipa. Astfel de misiuni devin extrem de dificile atunci cand managerul are o relatie de prietenie cu angajatul vizat. In plus, va veni un moment in care, din grupul de prieteni de la locul de munca, doar unul va fi promovat in detrimentul celorlalti. “Este o situatie imposibila: toti cei care au ratat promovarea te vor uri, pentru ca fiecare in parte era ‘sigur’ de prietenia ta si niciunul nu s-ar fi asteptat la asa ceva tocmai din partea ta”, spune Cosmin Badea.

O alta problema sesizata de specialistul HPDI, care poate aparea intr-un mediu prea familiar ar fi un eventual exces al libertatii de exprimare. “Intr-o atmosfera destinsa, oamenii au tendinta de a se exprima mai relaxat, mai direct, cu mai putina grija la alegerea cuvintelor. Intr-adevar, multi apreciaza o astfel de libertate, dar sunt destui care nu sunt obisnuiti sa li se vorbeasca fara menajamente, drept urmare se pot simti lezati de o abordare prea directa, lipsita de acea ‘politically correctness’. Una e sa iti spuna ‘Proiectul tau nu-i prea rau, dar mai trebuie imbunatatit pe ici, pe colo’ si alta e sa ti se spuna ‘Ai dat-o-n bara de data asta, proiectul tau e varza de la un cap la altul’”, precizeaza Cosmin Badea.

FOTO: Dreamstime