Centrul Global de Servicii Romania

Cei mai mari producatori de echipamente telecom din lume au ales România in grupul restrâns al centrelor de furnizare servicii catre sute de milioane de clienti de pe mai multe continente. 

Cand un utilizator de servicii de comunicatii din Europa de Vest, Orientul Mijlociu sau America de Nord are probleme cu reteaua de telecomunicatii si suna pentru a rezolva situatia, este extrem de probabil ca la celalalt capat al firului sa-i raspunda un inginer român, de la Bucuresti sau din Timisoara. România a devenit, de facto, un adevarat centru global de servicii in acest domeniu, in timp ce piata de profil a trecut in ultimii ani printr-o serie de tranzactii majore. Chiar la inceputul acestui au intrat in istorie doua branduri legendare din istoria comunicatiilor, care formau din 2006 o singura companie: Alcatel (fondata in 1872) – Lucent (fondata in 1870). Din ianuarie, compania a intrat in proprietatea Nokia, in urma unei tranzactii de 15,6 miliarde de euro.

Asa se face ca piata producatorilor de echipamente telecom este dominata in prezent de giganti precum Ericsson, Huawei, Nokia si ZTE. Colosi ai industriei care si-au diversificat, din timp, activitatile si in zona de servicii, preluând cu aceasta ocazie o parte din activitatile operatorilor cu tot cu angajati. Din fericire, România ocupa un loc privilegiat pe aceasta harta a serviciilor telecom, toate cele trei companii din vârful clasamentului detinând in tara noastra centre care pot fi considerate hub-uri continentale, in unele cazuri serviciile operate de la aici extinzandu-se chiar si in afara Europei. |n total, este vorba de peste 3.000 de angajati, in centre din Bucuresti (Ericsson si Huawei) si Timisoara (ex-Alcatel – Lucent si ZTE). Ericsson Global Service Center din capitala are 1.900 de angajati (75% barbati si 25% femei), 400 de romani lucreaza la Centrul Global de Service Huawei, peste 600 la Centrul Global de Operare Retele Nokia si 150 la ZTE.

Si lucrurile nu se opresc aici – un nou centru de acest tip ar putea fi inaugurat in perioada urmatoare la Timisoara de catre Huawei, proiectul fiind inca in stadiu de “planificare si discutii”, dupa cum ne-au precizat oficialii companiei chineze. Aceasta oportunitate de business este exploatata si de operatorii telecom, Vodafone, de exemplu, instalând la Bucuresti doua centre care acopera, cu diverse servicii, 10 filiale ale grupului britanic, toate din Europa. De ce România? Pentru “capabilitatile lingvistice dezvoltate si talentul demonstrat al fortei sale de munca, ceea ce asigura furnizarea de servicii de cea mai buna calitate, la costuri competitive”, dupa cum spunea, plastic si concis, oficialul unei multinationale din domeniu la inaugurarea unui astfel de centru la Bucuresti.

Ericsson GSC

Sute de milioane de clienti

Pentru Ericsson si Huawei, centrele deschise la Bucuresti sunt unicele de acest gen din Europa. Ericsson Global Service Center (GSC) a fost deschis in 2007 si este unul din cele doar patru astfel de centre detinute de compania suedeza si singurul situat in Europa. “Ne uitam in mod constant la resursele pe care le avem si ne adaptam in functie de nevoile clientilor nostri pentru a le putea oferi lor cele mai bune servicii”, ne-a declarat Liam Coffey, directorul Ericsson GSC. Intrucat compania si-a extins destul de mult operatiunile in zona serviciilor IT, TV si media, dar si a serviciilor dedicate diferitelor industrii (de la transporturi la utilitati si nu numai), este interesata si de oameni cu experienta solida in IT, cum ar fi specialisti in integrarea sistemelor, dezvoltatori de aplicatii sau specialisti cu experienta in media. In acelasi timp, divizia Global Sourcing Services Office din Bucuresti, ce sustine echipa internationala de specialisti ai Ericsson in contractare, isi dezvolta constant operatiunile si cauta specialisti cu experienta in finante si economie. In momentul de fata, GSC România are aproximativ 40 de clienti din peste 20 de tari din Europa, Africa si Orientul Mijlociu, administrând retele care, impreuna, deservesc peste 70 de milioane de abonati. “Pe lânga operatorii telecom, serviciile noastre sunt dedicate unei game variate de clienti din industrii precum TV & media, transport, utilitati sau institutii publice”, a precizat Liam Coffey.

Nokia Timisoara

Cea mai importanta companie telecom din China, Huawei, a deschis in 2012 la Bucuresti Centrul Global de Servicii, unde lucreaza in prezent peste 400 de ingineri, dupa ce in faza finala România a câstigat acest proiect in fata Ungariei. Este singurul astfel de centru din Europa, dar si cel mai mare de pe harta organizatiei chineze. Mai exista astfel de centre in China, India, Mexic, iar de la Bucuresti se furnizeaza servicii de suport multi-network pentru diversi operatori interna­tionali din tarile nordice (Telenor), Spania, Elvetia, Turcia, dar si clienti din America de Nord, Africa, Australia si Orientul Mijlociu. Pentru Centrul Global de Service, compania chineza prefera ca specialistii in IT&C pe care ii angajeaza sa fie absolventi ai studiilor universitare. “Romania este o piata emergenta aflata in continua dezvoltare si reprezinta una dintre cele mai importante piete pentru Huawei in ceea ce priveste Europa Centrala si de Est. Asezarea geografica, dar si oamenii talentati, atât in domeniul tehnic, cât si in ceea ce priveste stapânirea limbilor straine, sunt doar câteva dintre motivele care ne-au convins sa alegem România. Suntem de parere ca România are suficiente resurse in ceea ce priveste forta de munca, aici am descoperit unii dintre cei mai buni specialisti din domeniul nostru de activitate”, ne-a declarat Andy Hu, director de comunicare in cadrul filialei companiei chineze din Romania.

Vodafone SS Bucuresti

Pana la inceputul acestui an Alcatel-Lucent avea la Timisoara cel mai mare centru global de operare retele din Europa al corporatiei telecom. Acum, acesta poarta sigla Nokia. Centrul are o suprafata de 5.200 de metri patrati, fiind situat pe terenul fostei fabrici Electromotor, si mai are disponibili 9.000 de metri patrati, in caz ca vor fi noi planuri de extindere. In cadrul centrului lucreaza peste 600 de angajati, care ofera servicii 24/7 in sapte limbi, deservind peste 20 de companii din SUA, Germania, Marea Britanie si Franta. Vârsta medie a angajatilor de la centrul de managed services este de 28 de ani, iar 45% din personal este feminin. De asemenea, in prezent lucreaza aici 20 de persoane din alte tari. Exista trei astfel de centre ex-Alcatel-Lucent in Europa, in total fiind 1.000 de angajati, la nivel global existând 17 centre. Pe lânga cel din Timisoara, mai exista unul in Portugalia si altul in Polonia. Printre clientii centrului de operare de retele ale Alcatel-Lucent se afla Time Warner Cable, KPN, Vodafone, British Telecom, Verizon etc.

Greu de spus cât timp mai poate pastra România aceste pozitii de invidiat pe piata europeana sau globala. In orice caz, cel putin pentru acest an sunt anuntate angajari de personal in trei astfel de centre.

Zece tari monitorizate de la Bucuresti

Peste 1.500 de angajati ai Vodafone Romania se ocupa de la Bucuresti de 10 filiale ale grupului telecom britanic, din doua centre speciale, iar pâna la sfârsitul anului numarul acestora va trece de 1.700. In 2013 a fost inaugurat centrul de operatiuni de retea Danubius NOC, care acopera 10 tari – Germania, Italia, Olanda, România, Irlanda, Cehia, Ungaria, Grecia, Albania, Malta (peste 90 de milioane de clienti ai operatorului), deservite cu servicii de suport tehnic de nivel 1 si nivel 2. Aici lucreaza 700 de angajati. In 2014, Vodafone a inaugurat un nou centru global de Servicii, care ofera servicii IT si de relatii cu clientii pentru operatiunile grupului telecom din Marea Britanie, Germania, Italia, Spania, Irlanda, Ungaria si Olanda. Investitia totala a VGSS pentru dotarea si tehnologizarea sediului, precum si pregatirea noilor angajati din România a fost de aproximativ 6,25 milioane de euro. VSS România are in prezent peste 800 de angajati si va depasi 1.000 la sfârsitul anului fiscal, dupa cum ne-au precizat reprezentantii companiei.

Sub lupa NSA

La fostul centru Alcatel-Lucent de la Timisoara, regulile de angajare si functionare ale unor departamente variaza si in functie de tara cu care intra in contact clientii. Astfel, pentru clientii care vin din SUA exista reguli stricte, dosarul fiecarui angajat dedicat proiectului respectiv trebuie avizat de… NSA (Agentia de Securitate Nationala a SUA). Iar acest lucru dureaza pâna la trei luni, dupa strictetea impusa de temuta institutie americana. Mai mult, hala in care se lucreaza pentru clientii americani (operatorul Verizon este primul dintre acestia) sau care au legatura cu SUA este permanent supravegheata (si) video, imaginile fiind monitorizate de agentia americana.

Contabilitate pe o piata emergenta

Alcatel-Lucent

An  2014   2013

Venituri totale    470.045.536       467.008.411

Profit net   2.0209.866         19.976.578

Angajati     1.265         1.283

 

Ericsson

An  2014   2013

Venituri totale    565.552.043       578.596.501

Profit net   7.499.521  24.072.594

Angajati     2.293         1.726

 

Huawei

An  2014   2013

Venituri totale    706.798.942       571.105.023

Profit net   71.216.733         95.984.879

Angajati     959   753

(sursa: Mfinante.gov.ro)