fbpx
Lifestyle Opinii

Cinci pași ca să-ți amenajezi un birou ergonomic acasă6 min

22/03/2020 4 min read

author:

Cinci pași ca să-ți amenajezi un birou ergonomic acasă6 min

Reading Time: 4 minute

Un birou care nu respectă principiile de bază ale ergonomiei poate provoca dureri de oase și musculare, generate de o postură nepotrivită și de echipamente nepotrivite. Iată cinci criterii ca să-ți amenajezi un birou ergonomic, acasă. 

Lumină blândă

Un mediu de lucru adecvat include și iluminarea, care este la fel de importantă ca celelalte instrumente de lucru care asigură confortul la serviciu. În absența unei iluminări corespunzătoare, oamenii vor sta cu spatele îndoit și se vor uita cu ochii cruciș și încruntați la ce trebuie să facă, chiar fără să-și dea seama. Dacă se reduce oboseala oculară și se adoptă o postură sănătoasă, iluminarea corespunzătoare poate îmbunătăți productivitatea cu cel puțin 6%.

Atunci când vorbim despre mediul de lucru în general, știm că ajustarea multor factori de mediu, de exemplu poluarea fonică, temperatura și iluminarea, asigură confortul și productivitatea. Știm că, deși expunerea la lumină naturală îmbunătățește echilibrul psihologic, doar acest factor nu este suficient pentru majoritatea activităților la birou, deoarece există o variație largă în intensitatea luminii (lumen/metru pătrat), chiar și în spațiile scăldate în lumină naturală. De asemenea, știm că atunci când nu au suficientă lumină sau un anumit tip de lumină, oamenii suferă de oboseală oculară și de dureri de cap și, astfel, sunt mult mai expuși erorilor.

Totuși, care este lumina adecvată? Răspunsul la această întrebare depinde în mare parte de vârsta utilizatorului. În aceleași condiții de iluminare, persoanele cu vârsta sub 30 de ani au vederea de opt ori mai bună decât cele care au peste 60 de ani.*3 Aceasta depinde și de sănătatea vederii, care variază foarte mult chiar și între persoanele din același grup de vârstă. În cele din urmă, lumina adecvată depinde și de oboseala oculară: cu cât ochii obosesc, cu atât crește și cantitatea de lumină necesară. Însă gradul de oboseală oculară variază în funcție de momentul zilei.

Atunci când nu au suficientă lumină sau un anumit tip de lumină, oamenii suferă de oboseală oculară și de dureri de cap și, astfel, sunt mult mai expuși erorilor. Recomandarea mea este ca spațiul de lucru să fie amenajat lângă o fereastră sau chiar pe pervaz, dacă lățimea acestuia o permite.

Când nu este posibil să beneficiați de lumină naturală, corpul de iluminat principal trebuie să ofere o lumină suficient de puternică încât să nu obosească ochiul, dar blândă.

De asemenea, sursele de iluminare a postului de lucru cu un design bun sunt prevăzute cu întrerupătoare la îndemâna utilizatorului. Acestea îi permit utilizatorului să regleze și proiecția luminii pentru a reduce reflexia luminoasă în monitor și pe suprafața de lucru.

Scaun potrivit, postură corectă

Când stau așezați fără să se miște, utilizatorii își tensionează țesuturile corpului, simțindu-se mai puțin confortabili, mai obosiți și mai puțin productivi.

În țările dezvoltate, oamenii petrec în medie între 3 și 8 ore pe zi așezați pe scaun, însă șederea prelungită poate provoca leziuni, afecțiuni cardiace și oboseală. Recomandarea mea este ca persoanele care lucrează în mod uzual de acasă să investească într-un scaun ergonomic, deoarece acesta poate reduce semnificativ riscul de apariție a durerilor musculo-scheletale. Un astfel de scaun se ajustează după tipologia fizică a fiecărei persoane, respectând criterii precum intensitatea basculării spătarului, înălțimea șezutului, respectiv a brațelor, dar și altele, de finețe.

Un studiu, care a avut un eșantion de 17.000 de canadieni, cu vârsta cuprinsă între 18 și 90 de ani și care s-a derulat timp de 12 ani, indică faptul că “timpul petrecut ziua în poziție așezată este asociat cu riscul sporit de mortalitate cauzată de diferite afecțiuni sau de probleme cardiovasculare, fără ca nivelurile de activitate fizică desfășurată în timpul liber și indicele corporal să aibă vreo influență.”

Statul pe scaun pentru perioade prelungite de timp este asociat cu simptome la nivelul vederii, cu un nivel ridicat al trigliceridelor, cu obezitatea, cu rezistența la insulină, cu afecțiunile cardiovasculare, și cu cancerul. În lipsa unor perioade regulate sau aleatorii de stat în picioare și de umblat, activitatea lipazei lipoproteice, enzima care descompune grăsimile din sânge împiedicând congestionarea arterială, scade semnificativ. Mai multe detalii, aici.

Câteva reguli pentru a regla poziția scaunului:

  • Unghiul genunchilor trebuie să fie mai mare de 90 grade în poziția așezat
  • Tălpile să fie așezate complet pe podea
  • Unghiul umerilor ar trebui să fie similar celui asociat unei poziții naturale în picioare, acest aspect determinând înălțimea brațelor

Nerecomandat:

  • Poziția “picior peste picior” impiedică circulația sangvină și poate cauza probleme de concentrare
  • Rezemarea capului pe tetieră este nenaturală și determină oboseală, dureri de spate. De altfel, un scaun ergonomic nu va avea niciodată tetieră.

Masă de lucru adecvată

Birourile care asigură o poziție ergonomică sunt cele reglabile pe înălțime. Cum cei mai mulți nu dispunem de un astfel de birou acasă, pentru a evita durerile cervicale, ar trebui să găsim o poziție care să permită așezarea monitorului la nivelul ochilor, astfel încât să nu fie nevoie să-l urmărim cu privirea. Capul nu trebuie să stea niciodată între umeri. De asemenea, în zona de lucru trebuie să ne asigurăm că există destul de mult spațiu pentru toate obiectele necesare: mape de lucru, obiecte de scris, cafea, telefon, agendă, tot ce am avea în mod normal la birou. Un spațiu generos va contribui la un workflow fără întreruperi, tocmai prin faptul că aveți totul la îndemână.

Temperatură ambientală potrivită

Cercetările arată că ne simțim mai confortabil atunci când temperatura ambientală este neutră, permițând corpului să păstreze un echilibru termic fără să tremure sau să transpire. Umiditatea crescută poate de asemenea cauza disconfort. Acest lucru se referă la mediu în general, dar și la scaun, astfel că este recomandat să alegeți un scaun care să permită corpului să respire. De exemplu, studiile arată că un scaun cu spumă poate crește temperatura corpului cu până la 5-6 grade Celsius.

Pauzele, necesare

Cei care pot lucreze de acasă în această perioadă activează, într-un procent destul de mare, în IT, industrii creative sau conexe acestora. Așa că, în ciuda faptului că angajații trebuie să rezolve taskuri, ei au nevoie și de pauze. Nu doar din punct de vedere al perspectivei ergonomice, ci și al creativității, al deconectării necesare de la taskuri pentru a face loc altor gânduri. De altfel, experții recomandă între 5 și 20 de minute de stat în picioare în fiecare oră.

 

Sfaturi oferite de Horațiu Didea, Managing Partner Workspace Studio

Workspace Studio este o companie specializata în solutii de fitout si mobilier de birou orientat către design ergonomic human–centric și partener unic acreditat al Herman Miller în România. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *