Antreprenori

Coliva cu poftă de viață 

4 aug. 2025 4 min

Coliva cu poftă de viață 

Reading Time: 4 minute

Care este viziunea Ioanei Mihai pentru Mori: Colive de Viață, o mică afacere care produce deserturi pe bază de colivă, și cum plănuiește antreprenoarea să facă dintr-un preparat ritualic un desert veritabil 

Dacă o veți întreba vreodată pe Ioana Mihai care este desertul ei preferat, vă va răspunde fără să stea pe gânduri: „Coliva”. Poate că pare un răspuns un pic straniu la prima vedere, dar este același pe care îl oferă încă din copilărie, când își dorea un tort din colivă pentru fiecare aniversare. „Bunica mea, care făcea cea mai bună colivă din lume, nu voia să îmi facă decât dacă murea cineva sau era vreun parastas”, își amintește Ioana Mihai. Cu toate acestea, dragostea tinerei pentru gustul de colivă nu a încetat. Iar ideea de a face dintr-un preparat ritualic un desert veritabil pe care să îl poată savura și în afara contextelor nefericite prindea încet-încet contur.  

În adolescență, când Ioana și-a descoperit pasiunea pentru advertising și branding, a văzut în colivă cel mai potrivit candidat la statutul de brand gastronomic de țară, un preparat care poate vorbi excelent despre cum sunt românii ca popor. Un pas important în transformarea colivei într-un veritabil desert l-a făcut ca angajată într-un grup mare de comunicare, unde a participat la o competiție internă care împlinea visul unui angajat. Dintre cele aproape 200 de proiecte înscrise în concurs, visul Ioanei a fost desemnat câștigător, iar în primăvara anului trecut, Mori: Colive de Viață, un mic business care produce deserturi pe bază de colivă, a luat naștere.  

„Oamenii apreciază rețetele, apreciază brandul, dar și curajul meu. Mulți mi-au spus că sunt nebună, dar sunt un om cu o plăcere în viață și asta mi-am dorit să fac”

Ioana Mihai, fondatoarea Mori: Colivă de Viață.  

Ioana a păstrat rețeta de colivă a bunicii sale, care stă la baza unor deserturi reinterpretate cu ingrediente moderne și de calitate superioară. În acest moment, în laboratorul antreprenoarei se produc cinci tipuri de colivă: Mori de Poftă (colivă cu nuci caramelizate), Mori de Ciudă (colivă cu ganache de ciocolată), Mori de Drag (colivă cu piure de mango, fructul pasiunii și cremă de fistic), Mori de Somn (cu topping de ciocolată cu lapte și infuzie de cafea) și Mori de Dor (colivă cu topping de piure de fructe de pădure și ganache de ciocolată albă).

Tânăra mai lucrează la alte cinci rețete de colivă pe care dorește să le dezvolte cu ingrediente și produse locale, cum ar fi cătina sau lactatele. În plus, pe agenda antreprenoarei se și află extinderea produselor în zona deserturilor reci, „nostalgice”, printre care orez cu lapte, griș cu lapte, cremă de zahăr ars sau dulceață de cireșe amare.  

Ioana a reușit să reinterpreteze și o serie de rețete clasice și să le adapteze la propriile gusturi: a realizat o serie de prăjituri similare clasicului „lava cake”, dar pe bază de colivă, cu cremă de ciocolată picantă sau cu cremă de fistic, dar și batoane de colivă cu nuci caramelizate. Mai mult, antreprenoarea a dat viață și visului său din copilărie, acela de a face un tort din colivă, desert care s-a dovedit extrem de popular în rândul clienților, care l-au comandat pentru o serie de evenimente speciale din viața lor: petrecerea burlacilor, divorțuri, demisii, sau chiar de Revelion, pentru a „îngropa” anul care a trecut.  

„O parte din visul meu, acela de a transforma coliva în brand gastronomic de țară, este să ajung la o plajă cât mai largă de turiști și expați. Am început deja să testez zona aceasta. Le place textura pentru că le amintește de terciul de ovăz, deci cumva le transmite că este un produs sănătos. Le place foarte mult și povestea, pentru că vin cu preconcepția că aici este țara lui Dracula și este normal ca românii să aibă ca desert preferat ceva care se mănâncă la înmormântări”, spune Ioana Mihai, care adaugă că pe viitor are de gând să deschidă și o serie de magazine, Mori Store.  

Viziunea Ioanei pentru magazinele brandului este una de hub cultural, un spațiu de discuții și tradiții în care va fi disponibilă și colivă produsă la nivel regional, după rețete locale.  

„Coliva nu se face doar în România, se face în toate țările din Balcani. Rețetete sunt un pic diferite, în funcție de climă de valori și de felul în care se raportează oamenii la viață și moarte. Aș vrea ca aceste Mori Store să fie un loc în care se întâlnesc toți «colivarii» din regiune ca să lansăm ediții limitate de colivă din Serbia, din Armenia, din Grecia sau Cipru pentru că sunt mai multe popoare care fac colivă”

Ioana Mihai, fondatoarea Mori: Colivă de Viață.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 395 (15 iulie – 15 august 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: