Antreprenori by eMAG Interviuri Interviuri & Opinii

Nadia Tătaru, Itsy Bitsy: antreprenoare în lumea copiilor

2 oct. 2021 8 min

Nadia Tătaru, Itsy Bitsy: antreprenoare în lumea copiilor

Reading Time: 8 minute

De aproape 16 ani pe piață, postul de radio dedicat copiilor și părinților Itsy Bitsy este un deschizător de drumuri în această nișă radio și a reușit să atragă atenția asupra multor cauze sociale. Nadia Tătaru, cofondatoarea Itsy Bitsy și președinta Asociația Părinților Isteți, ne-a vorbit despre viața de antreprenor, provocări, crize economice, campanii de succes, evenimente și adaptare.    

Cu ce gând ai lansat Itsy Bitsy și cum s-a schimbat acesta în timp?

Gândul cu care am lansat Itsy Bitsy, împreună cu soțul și partenerul meu, a fost acela de a crea un mediu sănătos, creativ, interactiv și educativ pentru copii și, deopotrivă, de a fi de folos părinților. După 16 ani gândul a rămas același, însă modul în care facem lucrurile s-a mai schimbat pentru că am ținut pasul cu schimbările din societate și cu evoluția generațiilor de copii și părinți. Am început cu generațiile X și Z și acum avem în comunitate majoritar generație de părinți Y cu copii Alpha.

Care au fost cele mai mari provocări până în prezent?

Am avut multe provocări. O să enumăr doar câteva, care îmi vin acum în minte, într-o ordine aleatorie: provocarea de a crea un radio original, experimentând și neavând de la cine să ne inspirăm nicăieri în lume; criza economică din 2008, când era să închidem businessul; criza pandemică începută anul trecut; să ne adaptăm programele și mentalitatea cam din 3 în 3 ani la schimbarea targetului copii; moralitatea câtorva oameni; să îi facem pe partenerii comerciali să înțeleagă că la Itsy Bitsy alături de copii sunt și adulții din jurul lor (părinți, bunici, profesori); să câștigăm prin concurs licențe radio ca să ne extindem rețeaua radio la nivel național; să vorbesc în public; să cresc ca părinte, lider și om, odată cu businessul.

Te așteptai să aveți un succes atât de mare?

Sincer, cred că putem avea un succes și mai mare. Ingredientele succesului de până acum consider că au fost: oameni importanți care au susținut (decizional și financiar) ideea și radioul; o echipă cu oameni faini, buni specialiști, loiali și pasionați de ceea ce fac; învățarea continuă și din greșeli; reziliența mea; implicarea socială cu impact major în societate prin proiectele dezvoltate împreună cu comunitatea (parteneri și ascultători); atitudinea de a găsi soluții și nu vinovați, de a construi împreună și cred că mai sunt.

Cum este să fii femeie antreprenor în România în 2021?

Eu, personal, nu simt diferența între a fi antreprenor bărbat și femeie. E greu să fii antreprenor acum, pentru că e o perioadă foarte impredictibilă, nu îți poți face planuri pe termen lung, parte­nerii comerciali nu riscă să se angajeze pe termen lung. Industria media și evenimente a fost foarte lovită în pandemie și asta ne-a afectat destul de tare. Oricum, ca antreprenor, am învățat pe propria-mi piele încă din 2009 că trebuie să mă ridic repede după ce cad și să acționez. Am învățat și să mă înconjor de oameni de calitate care nu te lasă la greu, fie ei membri în echipă, colaboratori, clienți sau furnizori.

Daca ai lua-o de la început, ce anume ai schimba și de ce?

Cred că aș schimba numele brandului, pentru că românii au dificultăți în a-l scrie și pentru că îi duce cu gândul la ceva mic-micuț, iar Itsy Bitsy este pentru copii până în 10-12 ani, avem tronsoane speciale pentru părinți și profesori, iar numele este de multe ori o barieră. Și aș mai schimba ceva: atitudinea mea să fie din start una de câștigător și să valorizez mai mult ceea ce creăm la Itsy Bitsy. Am stat foarte mult într-o modestie păguboasă și atitudinea mea a fost o frână pentru brand. Cred că aș investi mai curajos din start, ca să dezvolt mai repede brandul și businessul.

Care crezi că au fost cele mai bune idei și decizii antreprenoriale pe care le-ai luat?

Cred că cea mai bună decizie a fost aceea să dau viață ideii de a face un radio pentru copii, idee care a fost a soțului și asociatului meu în Itsy Bitsy. O altă decizie bună cred că a fost să iau în echipă oameni foarte buni pe specialitatea lor și să le dau încredere și mână liberă să creeze. Cred că o idee bună a fost și să implic copiii în crearea Itsy Bitsy, încă de la început, dar și aceea din 2019, ca să îi implic și mai mult pe copii în crearea de programe și campanii. Se dovedește a fi o idee de succes pentru toată lumea și avem chiar acum în desfășurare cinci programe audio-video și campanii de impact realizate de copii: Eroii Internetului, SHero, Energy Kid, Eco-exploratorii, Școala de SuperEroi Itsy Bitsy – Învață Oul pe Găină. Cred că am mai avut idei și decizii bune: campania 1 iunie zi liberă națională, anunțurile pu­blice (“Pentru sănătatea emoțională a copilului dvs petreceți cât mai mult timp împreună cu el”), Legea bullyingului, Gala “Lideri pentru Liderași”, campanii internaționale dedicate familiilor cu copii români de pretutindeni, să promovez paren­tingul prin radio de peste 15 ani, să lucrez colaborativ etc.

Cât de dificil a fost pentru voi în pandemie? Cum v-ați adaptat?

A fost foarte dificil: muncă de 3-4 ori mai multă în condiții de stres, cu venituri la jumătate. Însă ne-am adaptat foarte bine. Eu și Itsy Bitsy am mai trecut printr-o criză, cea din 2008 – 2009 și atunci faptul că nu ne-am adaptat repede ne-a costat foarte scump: sănătate, oameni plecați din echipă, pierderi financiare până la risc de faliment. Acum ne-am mișcat repede, din prima zi.

Pandemia ne-a prins în organizarea evenimentului de 1 iunie și toți partenerii comerciali au reziliat contractele. O treime din echipă nu mai avea obiectul muncii, nu mai avea perspectiva ocupațională. Tocmai investisem în echipamente pentru evenimente fizice și nu le mai puteam returna. Practic am închis linia de evenimente.

A fost greu pentru mine și pentru organizație. Chiar din prima zi de lockdown am anunțat echipa că vin vremuri tulburi și imprevizibile și i-am întrebat daca vor să rămână în Itsy Bitsy și să ne reinventam din mers. Au zis toți DA, asta a fost foarte fain și le sunt recunoscătoare că m-au urmat. O bucată de vreme am avut o parte din oameni în șomaj tehnic, dar i-am recuperat în câteva luni. Departamentul Comercial a muncit de acasă, zi și noapte, mai ales noapte, pentru că ziua stăteau cu copiii proprii. Departamentul Programe a muncit fizic la studio nonstop și au realizat programe inovative, pozitive și relevante pentru ascultători. Și nu e ușor, atunci când prietenii și rudele stau ascunși în casă de frica virusului, atunci când mintea îți este pusă la încercare de frici, să continui să faci performanță, să te autodepășești și să inspiri ascultătorilor încredere și speranță.

Iar din punct de vedere business și din punct de vedere al relevanței pentru public ne-am adaptat foarte bine. În momente în care cele mai multe companii trăgeau jaluzelele, noi am mai închiriat un etaj și ne-am făcut studio video pentru transmisiuni online. Ne-am reinventat din mers. De Ziua Copilului am făcut un eveniment de 3 zile nonstop live, online și radio, care a fost dedicat copiilor români de pretutindeni. Am interacționat live cu copii din New York, Spania, Italia, Germania, UK, Franta, Canada etc. Ne-am bucurat să îi avem împreună cu noi pe Majestatea Sa Margareta, Smiley, Andra și multe alte personalități.

De atunci am continuat să dezvoltam programe video online și evenimente live cu interactivitate, pe Facebook. Și cred că este o componentă pe care o vom păstra și când vom reveni la evenimentele fizice.

Crezi că în acest timp lumea a realizat și mai mult importanța unui post de radio nișat, mai ales in zona pentru copii?

Nu știu dacă oamenii au realizat, mai mult sau mai puțin, din punct de vedere cantitativ… Știu că am avut ascultători părinți care ne-au scris cât de mult a însemnat pentru ei să audă o voce echilibrată la radio, să aibă inspirație pentru joacă isteață acasă cu copiii, copiii lor să aibă un partener de joaca mai ales în perioada cât au lucrat de acasă, să îi ajutăm să facă mișcare în casă și să-și facă un orar de familie care să acomodeze nevoile fiecăruia… Lucrurile acestea au contat foarte mult mai ales pentru părinții copiilor de grădiniță și școlarilor mici, care au lucrat de acasă.

Am avut branduri partenere împreună cu care am susținut activități în familie și starea de bine pe toată durata pandemiei și asta a contat foarte mult: BCR, Aqua Carpatica, Secom, IKEA, Enel, Group Ama, Hornbach, Rehau, Asociația KinetoBebe, Eti… sunt parte din cei împreună cu care am realizat programe valoroase pentru familiile cu copii pe perioada pandemiei.

Cât de mult contau evenimentele fizice în creșterea brandului Itsy Bitsy?

Evenimentele fizice erau parte importanta a activității Itsy Bitsy, pentru că ele ne aduceau, pe lângă expunerea brandului și peste jumătate din venituri, ceva ce nu se poate măsura, dar care este vital pentru noi ca organizație: contactul fizic cu copiii și părinții, contactul cu partenerii noștri educaționali și comerciali. Evenimentele ne epuizau fizic, dar ne umpleau cu energie, satisfacție si sens. 1uniFest, Radioplaja Itsy Bitsy, Back to School, 1 Decembrie ne creau an de an amintiri-ancoră pe care ne sprijineam atunci când ne era greu. Evenimentele erau un fel de teambuilding pentru noi. Ne e dor de evenimentele fizice și abia așteptăm să organizăm un eveniment, sperăm noi, la anul.  

Contactul cu copiii este foarte important pentru noi. Programele noastre sunt interactive și vorbim cu sute de copii săptămânal. Însă întâlnirea fizică e altceva. Ăsta este un motiv pentru care am înființat la începutul anului 2021 și Școala de SuperEroi Itsy Bitsy – Învață Oul pe Găină. Până acum am avut 16 copii care au venit gratuit câte o săptămână și au participat la toate programele live ale radioului. Facem schimb de energie și de experiență, ei capătă experiență multimedia și noi creștem ca organizație foarte mult, pentru că suntem în contact mereu cu nevoile targetului.

Cum a luat naștere Asociația Părin­ților Isteți și ce îți propui să realizezi prin ea?

Asociația Părinților Isteți a luat naștere din nevoia de a face acțiuni sociale și de a atrage sponsori și fi­nanțări pentru acestea. Pentru peri­oada următoare ne propunem în primul rând să continuăm programul strategic național de prevenire și combatere a bullyingului și cyberbullyingului în rândul copiilor. Am creat platforma www.educatiefarabullying.ro și dezvoltăm și implementăm programe dedicate copiilor, părinților și profesorilor. Mai avem însă și alte campanii dezvoltate pe asociație, cum ar fi: rolul tatălui; inspirație și ajutor pentru mămici însărcinate și de bebeluși; importanța primelor 1.000 de zile din viața copilului; educație financiară și antreprenorială; educație pentru siguranța copiilor acasă, la școală, pe stradă și online etc.

Ai adunat multe premii în carieră. Ce reprezintă ele pentru tine?

Premiile primite înseamnă pentru mine recunoașterea publică a muncii mele și a echipelor pe care le coordonez ca fiind relevantă pentru binele copiilor și pentru societate. Cred că e important să simți aprecierea comunității, asta este motivul pentru care și noi am organizat, deja de 6 ani consecutivi, Gala Itsy Bitsy – Lideri pentru Liderași, gala în care îi premiem pe toți aceia care fac bine pentru copii.

Ești implicată puternic în multe campanii sociale și chiar ai reușit să obții declararea zilei de 1 iunie zi națională. Cum îți alegi cauzele?

Cauzele în care mă implic le aleg aliniate cu misiunea mea: să facilitez conectarea autentică între oameni, să construiesc ceva care să aibă legătură cu copiii, părinții și profesorii și să aducă o schimbare pozitivă în societate. Sunt multe cauze sociale care vizează copiii și părinții din România și pe care le creăm și derulăm în mediile Itsy Bitsy. Ar mai fi de menționat o campanie de responsabilitate socială care e deocamdată doar de media, însă e importantă pentru că vizează copiii români de pretutindeni, cu care dorim să creăm și să păstrăm o relație vie, pentru că legătura oricărui om cu rădăcinile sale este una importantă. Poți locui oriunde în lumea asta, dar dacă nu păstrezi în inima ta o ima­gine bună a patriei mamă sau nu ai recunoștință pentru strămoși, nu te poți simți un om împlinit. 

Cum te-ai autodescrie?

Sunt în primul rând o ființă spirituală, dar și un om cu lumini și umbre, care caută, învață și evoluează. Îmi place să creez conectare de la suflet la suflet. Mă preocup să ajut comunitatea și să construiesc cu sens. De asemenea, cred că orice vreau să îmbunătățesc în societate trebuie să înceapă cu schimbarea mea și fac efort conștient pentru asta. Îmi place să identific și să împlinesc nevoile copiilor, să îi ajut să se împuternicească, să își identifice talentele (superputerile, cum le numim la radio) și să își împlinească menirea în viață.  Mă simt binecuvântată și sunt recunoscătoare pentru asta.  

Photo 122266058 / Group © Florin Brezeanu | Dreamstime.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 356 (16 septembrie-15 octombrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: