Combustibilul viitorului creste pe camp

<p> <strong>E vorba de porumb, rapita sau alte materii prime ramase in urma prelucrarii produselor agricole. Bioetanolul, caci despre el este vorba, poate deveni o sursa de energie ieftina, ecologica si cu bataie lunga</strong>.</p> <p>  </p> <p> La prima editie a Green Biz Forum, in 2009, evenimentul dedicat afacerilor verzi organizat de revista Biz, Antoaneta Curteanu, la acel moment director Divizia Corporate in cadrul UniCredit Tiriac Bank, astazi CEO la UniCredit Leasing, spunea ca afacerile din domeniul mediului pot atrage finantare din partea Uniunii Europene. Principalele tipuri de energie regenerabila sprijinite prin finantarile europene sunt cele eoliene, solare, geotermale, biomasa (peleti, brichete de rumegus), instalatiile de biogaz, biocombustibilii (biodiesel si bioetanol), hidroenergia.</p> <p>  </p> <p> Pentru multa lume, unele dintre aceste solutii, precum energiile geotermale, biomasa sau biocombustibilii, erau doar concepte. Solutiile erau foarte bune pentru planificarile europene si internationale legate de impactul asupra mediului si identificarea unor alternative pe termen lung, dar pareau neaplicabile in realitate. In ultimii doi ani insa, lucrurile s-au schimbat si in Romania, nu fundamental, dar la nivel de aplicabilitate. De exemplu, biocombustibilul a devenit o solutie care poate reprezenta un succes si o oportunitate pentru piata locala si de ce nu si pentru export.</p> <p>  </p> <p> Pe de alta parte, reglementarile UE au fost o cale de accelerare a investitiilor in energiile eco, in linie cu politica europeana de a combate schimbarile climatice si de a gasi alternative la reursele clasice. Conform normelor europene, de la 1 ianuarie 2009, operatorii economici din Romania erau obligati sa introduca pe piata doar benzina cu un continut de bioetanol de 4,5 – 5% in volum, urmand ca, de la 1 ianuarie 2010, procentul sa creasca, ajungand pana in 2020 la 20%. Din datele statistice reiese ca in Romania se consuma anual  proximativ 6 miliarde de litri de benzina, ceea ce inseamna ca necesarul de bioetanol la nivel national ar fi de aproximativ 350 milioane litri/an, respectiv o productie de 1 milion de litri pe zi.</p> <p>  </p> <p> Mai multi producatori au pus in aplicare aceste reglementari, dar au inteles si potentialul acestui tip de combustibil pentru viitor si au investit in tehnologia necesara pentru producerea biocombustibililor. Astfel, la Remetea, in judetul Harghita, va fi construita prima fabrica de bioetanol si biogaz din Romania, in urma unei investitii de 6,5 milioane de euro, potrivit Mediafax. Contractul a fost semnat la 22 septembrie intre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si societatea Technical Trade, detinatorul viitoarei fabrici. Andras Csaba, reprezentantul companiei, a spus ca bioetanolul va utiliza ca materie prima produsele agricole din zona – cartofi, seminte, cereal si sfecla de zahar.</p> <p>  </p> <p> Ceea ce ramane din amestecul fermentat de cereale si legume dupa ce s-a extras alcoolul (n.r. bioetanol – alcool etilic care se obtine din porumb, grau, sfecla de zahar sau cartofi) va fi folosit pentru producerea biogazului, care va asigura necesarul de consum al fabricii. Aceasta va achizitiona de la localnici produsele agricole cultivate pe o suprafata de peste 7.000 de hectare si va crea 15 noi locuri de munca.</p> <p>  </p> <p> Construirea fabricii va incepe in primavara anului viitor, urmand sa inceapa sa produca bioetanol si biogaz in 2013, iar cheltuielile totale ale investitiei sunt de 6,5 milioane de euro si vor fi acoperite din fonduri europene. In Romania mai exista producatori de bioetanol, unul dintre ei fiind compania InterAgro, care a a deschis in 2009 prima rafinarie de bioetanol din sudestul Europei, la Zimnicea. Porumbul este materia prima principala pentru fabricarea bioetanolului in cadrul rafinariei Bio Fuel Energy a grupului InterAgro. Acest biocarburant este folosit pentru inceput in amestec cu benzina drept carburant destinat motoarelor cu ardere interna.</p> <p>  </p> <p> <strong>FURAJELE SALVEAZA PLANETA</strong></p> <p> Nu este o exprimare peiorativa, ci este o realitate si una pozitiva. Biocombustibilii fac parte din strategia europeana de reducere atat a dependentei de resursele traditionale, cat si asupra mediului. Bioetanolul are o cifra octanica mai mare decat benzina, adica va avea o ardere mai eficienta, deci emisii de dioxid de carbon mai reduse decat in cazul motoarelor care functioneaza doar cu benzina. Evident, exista si unele dezavantaje: puterea energetica per litru in cazul bioetanolului e mai mica (34%), adica este nevoie de mai mult combustibil pentru acelasi numar de kilometri.</p> <p>  </p> <p> Ca sa poata fi folosit cu o eficienta mare, bioetanolul trebuie utilizat in cazul masinilor care au un motor special proiectat pentru a functiona cu acest tip de combustibil. In acest moment, mai multi producatori de masini si-au anuntat intentiile de a crea autovehicule care sa functioneze cu bioetanol. Scania este unul din pionierii din domeniu si a realizat deja autobuze si camioane care ruleaza cu acest nou combustibil. Bentley si-a propus ca, pana in 2012, toate modelele sale sa poata fi alimentate cu biocombustibili.</p> <p>  </p> <p> Britanicii au realizat un sistem de alimentare care detecteaza component a amestecului de combustibil si se asigura ca puterea si cuplul raman constante, indiferent de cantitate de etanol din rezervor. In plus, emisiile de CO2 au fost reduse cu 70%. Unul dintre modelele de lux care poate fi alimentat – atat cu benzina, cat si cu bioetanol E85 sau orice combinatie a celor doua tipuri de combustibil este Bentley Continental Supersports Convertible. La nivelul performantelor, noua decapotabila a gamei nu dezamageste deloc – accelereaza de la 0 la 100 km/h in doar 4,2 secunde si are o viteza maxima de 325 km/h. Toate acestea se datoreaza unui motor W12 de 621 CP, cel mai puternic pus de Bentley pe o decapotabila.</p> <p>  </p> <p> Prognozele sunt cum nu se poate mai bune. Uniunea Europeana isi doreste ca bioetanolul sa devina o  alternative viabila incepand din 2020, adoptarea pe scara larga a acestui tip de combustibil in toate statele membre fiind cuprinsa in foaia de parcurs legata de efficient a energetica. In iulie anul acesta, comisarul pentru Energie, Günther Oettinger, a lansat prima schema europeana de certificare sustenabila pentru biocombustibili, aprobata de Comisia Europeana. Schema a fost introdusa cu scopul de a ajuta implementarea criteriilor de sustenabilitate pentru biocombustibili, care este o cerinta a UE, reglementata de Directiva pentru Energii Regenerabile. Romania a acordat si ea un rol important in ultimii ani culturilor destinate producerii de biodiesel si bioetanol: rapita, plante oleaginoase, porumb. In acest sens, pe plan local, la nivelul Ministerului Agriculturii sunt promovate investitiile straine si nationale in industria producatoare de astfel de combustibili, aceasta masura fiind in acord cu strategia de la Kyoto.</p> <p>  </p>