Stiri

Coșul de cumpărături de sărbători a devenit prea stresat pentru consumatori

8 oct. 2025 3 min

Coșul de cumpărături de sărbători a devenit prea stresat pentru consumatori

Reading Time: 3 minute

84% dintre cumpărători declară că sunt predispuși să renunțe la coșurile de cumpărături în perioada Sărbătorilor din cauza stresului și a frustrării generate de procesul de achiziție, conform unui studiu anual realizat de Accenture pe un eșantion de 3.000 de consumatori din zece țări. Intenția este și mai ridicată în rândul generațiilor tinere: 91% dintre Milleniali și 89% dintre Generația Z afirmă că ar putea abandona achizițiile de cadouri.

Principalele cauze de stres pentru consumatori

Studiul arată că principalele surse de stres sunt presiunea de a găsi cadoul perfect (75% dintre respondenți), teama de a lua o decizie greșită (73%) și volumul tot mai mare de reclame și opțiuni disponibile. În 2025, 82% dintre consumatori afirmă că se simt bombardați de publicitate (față de 78% în 2024), iar 77% spun că diversitatea prea mare de produse le îngreunează procesul decizional (față de 74% anul trecut).

Aceste rezultate subliniază un risc major pentru retaileri și branduri, care pot pierde venituri semnificative într-o perioadă crucială pentru vânzări. Totodată, există oportunități pentru cei care aleg să răspundă prin simplificare și personalizare: 45% dintre consumatori preferă magazinele fizice pentru a evalua produsele direct, 48% se bazează pe recomandările prietenilor și familiei, o treime (34%) caută inspirație pe rețelele sociale, iar unul din cinci declară că va folosi asistenți conversaționali, precum ChatGPT sau Claude, pentru a lua decizii mai rapide.

“Tehnologiile bazate pe inteligență artificială, precum AI generativă, pot reduce ‘stresul cumpărătorilor’, acționând ca un concierge care ghidează și susține fiecare etapă a procesului de achiziție. Această tehnologie poate oferi experiențe care par mai personale, relevante și potrivite momentului, prin recomandarea de opțiuni, compararea caracteristicilor și chiar simplificarea alegerilor. Pentru retaileri și branduri, ea deschide calea către relații mai profunde cu clienții și către surse suplimentare de venituri. Este la fel de important să nu trecem cu vederea impactul pe care AI generativă îl poate avea asupra experienței din magazine. Cu ajutorul instrumentelor de AI, angajații din retail pot avea acces instant la informații despre produse, preferințele clienților și sugestii contextuale. Astfel, petrec mai puțin timp cu sarcini repetitive, verificarea stocurilor, aranjarea rafturilor, și mai mult timp interacționând cu clienții, prin recomandări personalizate și consultative”, a declarat Jill Standish – Lider Global Retail la Accenture.

Cumpărături de sărbători cu AI

Un exemplu al modului în care tehnologia poate răspunde acestor nevoi este Noli, un startup susținut de L’Oréal Groupe. Proiectul, dezvoltat cu sprijinul Accenture, își propune să îi ajute pe oameni să facă alegeri mai simple și mai sigure într-o piață plină de opțiuni și recomandări contradictorii. Cu ajutorul AI-ului antrenat pe peste un milion de date despre tipuri de piele și mii de formule de produse, Noli creează un profil personalizat pentru fiecare utilizator și oferă sugestii clare, cu produsele potrivite livrate direct acasă.

Prima fază a sondajului anual Accenture dedicat cumpărăturilor de Sărbători, realizată în august 2025, a implicat 3.000 de consumatori din 10 țări. Respondenții au provenit din Australia, Brazilia, Canada, Franța, Germania, Italia, Spania, Suedia, Marea Britanie și SUA. Sondajul oferă informații despre comportamentele și tiparele de cumpărare ale consumatorilor în perioada sărbătorilor, oferind totodată o perspectivă asupra așteptărilor privind performanța retailului atât online, cât și offline, într-un moment esențial pentru sector.

Accenture este o companie globală de servicii profesionale care ajută companii, guverne și alte organizații să își construiască nucleul digital, să își optimizeze operațiunile, să accelereze creșterea veniturilor și să îmbunătățească serviciile pentru cetățeni – creând rapid valoare tangibilă. Suntem o companie axată pe talent și inovație, cu 779.000 de oameni care deservesc clienți din peste 120 de țări. Tehnologia se află în centrul schimbării de astăzi, iar noi suntem unul dintre liderii mondiali care contribuie la impulsionarea acestei schimbări, cu relații puternice în ecosistem. Combinăm puterea noastră în domeniul tehnologiei cu o experiență de neegalat în industrii, expertiză funcțională și capacitate de livrare globală. Suntem capabili în mod unic să obținem rezultate tangibile datorită gamei noastre largi de servicii, soluții și active în domeniile Strategie și Consultanță, Tehnologie, Operațiuni, Industry X și Accenture Song. Aceste capacități, împreună cu o cultură a succesului comun și angajamentul nostru de a crea valoare la 360 de grade, ne permit să ne ajutăm clienții să aibă succes și să construim relații de încredere și de durată.

Articole pe aceeași temă: