Crestere de 3,5% pe piata globala de advertising in 2013

<p> Potrivit celui mai recent raport ZenithOptimedia – Advertising Expenditure Forecasts – piata globala de publicitate va avea o crestere de 3.5% in 2013, aceeasi rata inregistrata in anul precedent cand cresterea consumului de publicitate a fost amplificata de Jocurile Olimpice de la Londra si de alegerile din Statele Unite.</p> <p>  </p> <p> ZenithOptimedia prevede pentru urmatorii doi ani o crestere mai puternica – de 5.1% in 2014 si de 5.9% in 2015 – datorata in primul rand redresarii economiei europene.</p> <p>  </p> <p> <strong>Romania nu creste inca</strong></p> <p>  </p> <p> Pentru piata de publicitate din Romania se estimeaza o scadere de 3.6% in anul 2013.</p> <p>  </p> <p> Internetul ramane in continuare singurul tip de media aflat in crestere, segmentul de performance media aducand o contributie majora acestei cresteri.</p> <p>  </p> <p> In 2013 internet-ul va atinge o cota de 12% din totalul consumului de publicitate din Romania.</p> <p>  </p> <p> Investitiile TV se afla intr-o usoara descrestere de 3%, in timp ce presa ramane principalul tip de media afectat, cu o scadere de 15% pentru ziare si de 10% pentru reviste.</p> <p>  </p> <p> Pentru 2014 se preconizeaza schimbarea trendului anual (dupa o asteptare de 5 ani) si continuarea cresterii in 2015 (insa doar one-digit).</p> <p>  </p> <p> Zona Euro isi revine dupa cele 18 luni de recesiune in Q2 2013, redresarea sa economica fiind asteptata sa creasca gradual in urmatorii doi ani. Consumul de publicitate din zona Euro a scazut cu 5.2% in 2012; pentru 2013, prevedem o scadere mai redusa, de 4.3%, urmata de o crestere  0.7% in 2014 si  de 1.9% in 2015.</p> <p>  </p> <p> In ciuda acestor predictii de revenire, un declin mai abrupt decat se estimase, aparut in prima jumatate a anului in aceasta zona, a scazut predictiile noastre legate de cresterea cheltuielilor de publicitate in acest an pentru pietele dezvoltate,  reducandu-le de la 1.4% la 1.7% in iunie.</p> <p>  </p> <p> Pietele dezvoltate includ America de Nord, Europa de Vest si Japonia, pietele in curs de dezvoltare celelalte zone.</p> <p>  </p> <p> <strong>Pietele in curs de dezvoltare nu inregistreaza incetiniri</strong>.</p> <p>  </p> <p> Nu a existat nici un semn de incetinire pentru pietele in curs de dezvoltare, in ciuda predictiilor economice ingrijoratoare pe termen scurt. Cresterea economica a incetinit in zona BRIC (Brazilia, Rusia, India si China), ca urmare a faptului ca exporturile au scazut si investitorii internationali au inceput sa isi indrepte atentia spre pietele dezvoltate.</p> <p>  </p> <p> Pietele aflate in curs de dezvoltare detin inca o popolutie tanara, cu educatie, infrastructura si productivitate, utilizatori de tehnologie. Contributia lor pentru economia globala va continua sa creasca in perioadele urmatoare. Advertiserii nu au fost ocoliti de problemele recente si investesc pe termen lung.</p> <p>  </p> <p> Practic, am crescut predictiile noastre legate de cresterea investitiilor de publicitate pe pietele aflate in curs de dezvoltare la 7.6% pentru anul in curs, de la 7.% cat estimasem in luna iunie.</p> <p>  </p> <p> <strong>Zona Orientului Mijlociu</strong></p> <p>  </p> <p> Dupa recentele violente din Egipt, predictiile acestui an au fost reduse de la 3.9% crestere la un declin de 6.3%. Acest dezechilibru nu s-a extins catre pietele invecinate, drept pentru care  se prevede o crestere de 4.8% in zona Orientului Mijlociu si a Africii de Nord, mai scazuta decat predictia din iunie de 5.5%. Problemele geopolitice extinse, generate de conflictul din Siria, nu au avut un efect concret asupra pietei globale de publicitate.</p> <p>  </p> <p> <strong>Internetul mobil suplineste mai mult de o treime din cresterea totala pe 2013</strong></p> <p>  </p> <p> Dupa cateva false starturi, publicitatea de tip mobile a inceput sa evolueze cu adevarat, si se prevede ca va cumula o rata de 37%  din cresterea per total a investitiilor de publicitate la nivel global in acest an si de 31% in 2014.</p> <p>  </p> <p> Mobile inseamna toate tipurile de ad-uri de internet livrate catre smartphone-uri si tablete, in orice format.</p> <p>  </p> <p> Se estimeaza astfel o crestere de 77% in 2013, urmata de 56% in 2014 si 48% in 2015. Pana in 2015, se asteapta ca publicitatea din zona mobile sa ajunga la un cuantum de US $ 33.1 bn si la o rata de 6% din consumul total de advertising.</p> <p>  </p> <p> Exista cativa factori care contribuie la aceasta extindere rapida: adoptarea rapida a smartphone-urilor si tabletelor; noi formate de advertising create pentru mobile; standardizarea imbunatatia a formatelor de advertising, ceea ce va face posibila masurarea cu mai multa usurinta ROI-ului pe acest segment.</p> <p>  </p> <p> <strong>Internetul fix ramane in continuare puternic</strong></p> <p>  </p> <p> Publicitatea din zona internetului fix continua sa cresca mai rapid decat orice alt tip de media traditionala, desi costurile mobile sunt mult mai scazute. Prevedem o crestere de 8% in publicitatea pe internet fix in anul 2013 si 2014 si una de 7 % in 2015.</p> <p>  </p> <p> Predictia pentru zona de internet advertising  – atat cel mobil cat sicel fix – vizeaza o rata de 20.4% din consumul total pe 2013, de la 18.3 % in 2012, ajungand la o crestere de 24.6% in 2015.</p>