Categories: Stiri

Creșterea TVA a accelerat tranzacțiile imobiliare

Reading Time: 3 minute

Creșterea TVA a accelerat tranzacțiile imobiliare înainte de finalul anului 2023, în timp ce numărul mai mic de autorizații de construcție și condițiile favorabile de creditare au susținut cererea pentru imobilele existente.


Vânzările de imobile au avut o creștere semnificativă în ultima lună a anului trecut, ne arată datele oficiale furnizate în 15 ianuarie de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).


Capitala a înregistrat o creștere de 30% a vânzărilor în Decembrie, față de luna precedentă. S-au înregistrat 15.454 de tranzacții în Decembrie, față de 11.916 tranzacții în Noiembrie.


Această evoluție pozitivă ne arată un interes crescut pentru sectorul imobiliar din București și încrederea potențialilor clienți în evoluția pieței imobiliare din Capitală.


,,Eram obișnuiți ca în luna decembrie a fiecărui an să avem o perioadă mai calmă, cu mai puține tranzacții. Ultima lună a anului 2023 a fost una atipică. Am avut parte de o evoluție remarcabilă în cadrul companiei North Bucharest Investments. În decembrie am înregistrat o creștere cu 40% față de noiembrie, iar zona de Nord a Capitalei a fost cea mai activă la capitolul vânzări, fiind dominată de investitori ce achiziționează din fonduri proprii. Anticipând creșterea TVA cu 4 puncte procentuale, care urma să adăuge în medie peste 5.000 de Euro la costuri, mulți clienți au fost motivați să nu mai amâne decizia de achiziție a unui imobil.”

Vlad Musteață, fondator North Bucharest Investments

Creșterea vânzărilor din decembrie 2023 a fost semnificativă și dacă o comparăm cu datele oficiale din decembrie 2022 – si a fost de 17 %. În luna Decembrie 2023 au fost vândute 15.454 de imobile, în comparație cu luna Decembrie 2022, când au fost cumpărate 13.254 de unități.

Factorii principali care au contribuit la această creștere includ:

  • Modificarea cotei de TVA:
    Anunțul privind creșterea TVA-ului pentru imobile în 2024, de la 5% la 9%, a stimulat potențialii cumpărători să finalizeze achizițiile înainte de intrarea în vigoare a noii rate, contribuind la creșterea vânzărilor în trimestrul IV al anului 2023.
  • Numărul de autorizații de construcție:
    A fost observată o scădere a numărului de autorizații pentru construcții noi, fapt ce a limitat oferta de noi proprietăți pe piață. Această restricție a ofertei a avut ca efect creșterea cererii pentru imobilele existente.
  • Ratele diminuate la ipoteci:
    Băncile au oferit rate mai mici la ipotecile imobiliare, făcând astfel achiziționarea de imobile mai accesibilă pentru cumpărători. Această politică bancară a facilitat realizarea unui număr mai mare de tranzacții imobiliare.

Piața imobiliară din București a fost influențată semnificativ de acești factori în ultimul trimestru al anului 2023.


“Privind spre anul 2024, este de așteptat ca aceste tendințe să continue să modeleze piața. Creșterea TVA ar putea tempera inițial cererea, dar pe termen lung, limitarea ofertei de noi construcții și condițiile favorabile de creditare vor continua să stimuleze piața. Este foarte important ca dezvoltatorii și investitorii să răspundă agil la aceste schimbări, adaptându-se la cerințele în continuă evoluție ale cumpărătorilor.”
Grupul NBI a înregistrat peste 400 de tranzacții imobiliare în 2023, în blocuri noi din zona de Nord a Capitalei. Doar în ultimul an, cifra de afaceri a companiei s-a dublat de la 20 de milioane de lei, la 42 milioane de lei.

Vlad Musteață, fondator North Bucharest Investments:


North Bucharest Investments (NBI) este un grup de companii din segmentul imobiliar rezidenţial, ce activează pe două linii de business – activitate investiţională şi servicii de intermediere.
NBI Group a fost fondat în anul 2011, în Republica Moldova, de omul de afaceri Vlad Musteață, iar din vara anului 2022 a intrat și pe piața din România.


NBI gestionează cele mai importante ansambluri rezidențiale din zona de Nord a Capitalei, iar activitatea companiei se diferențiază prin servicii dedicate de digital marketing, consultanță de vânzări cu experiență în vânzarea ansamblurilor rezidențiale noi și o comunicare customizată a ansamblurilor din portofoliu pe social media, toate acestea maximizând rezultatele de vânzări ale tuturor ansamblurilor rezidențiale din portofoliul companiei.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Modificarea Legii RCA: șoferii români vor să aibă dreptul să întrebe asigurătorul la ce service își pot repara mașina

Majoritatea covârșitoare a șoferilor români consideră util să primească o listă cu unități service unde să își poată repara mașina,…

9 ore ago

„Catalizator de Începuturi” aduce tinerii artiști în lumina reflectoarelor

Proiectul „Catalizator de Începuturi”, sub egida „Cred în România” și cu sprijinul Primăriei Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al…

10 ore ago

Asociația GIC IOR-Titan acționează în instanță Primăria Capitalei pentru recuperarea zonei retrocedate ilegal din Parcul IOR

Asociația Grupul de Inițiativă Civică IOR-Titan a dat în judecată Primăria Capitalei pentru a recupera 12 hectare de pădure urbană…

11 ore ago

Secretele Festivalului Hoinar

Cu o experiență de 12 ani în managementul proiectelor culturale, Ruxandra Miuți este managerul Festivalului Hoinar, una din puținele inițiative…

11 ore ago

Businessul Lensa a depășit 207 mil. lei anul trecut. Cum aniversează compania 11 ani de prezență pe piață

Retailerul român de optică Lensa a înregistrat, în 2023, venituri de peste 207 milioane de lei, consemnând o creștere a…

11 ore ago

Marcelo Rainer, Novartis România: Între schimbare și adaptabilitate

Dacă în 2022 a inițiat o transformare globală cu scopul de a accelera creșterea, capacitatea de inovare și productivitatea, în…

11 ore ago