Biz Germania Lifestyle

Cu Trabi prin Berlin

15 ian. 2025 6 min

Cu Trabi prin Berlin

Reading Time: 6 minute

Un tur prin Berlin cu Trabantul este o experiență cât se poate de autentică, depășind-o pe aceea a unui autocar turistic sau a unei…trotinete electrice. Mai ales dacă nu te-ai urcat vreodată într-o astfel de mașină, în România sau pe unde au mai circulat astfel de vehicule…est germane. În special modelul 601, ”mașinuța”  produsă în Zwickau și care a marcat istoria Germaniei de Est (DDR), dar și a industriei auto din spatele Cortinei de fier.

Există mulțime de site-uri/platforme care îți permit astfel de servicii turistice, dar ajută să apelezi și la cunoscuți care au experimentat un tur cu Trabi. De asemenea, bine de știut și faptul că există un Muzeu al Trabantului, așa că posibilitățile de informare sunt multiple.

În ceea ce mă privește am cerut părerea unui prieten care locuiește de ani buni în Berlin, fiind angajat, ca inginer, la o multinațională, cu largă prezență și în România. El a intermediat apelarea la acest serviciu de transport turistic, eu doar m-am prezentat la locul de întâlnire (Lutzowplatz) și am plătit suma convenită.

La drum!

Pornesc pe traseu, din Lutzowplatz, cu un trabant bleu, propietatea unui (est)german pletos, șoferul ținând să precizeze originea sa, nu cu vreo funcțiune etnică, evident, ci din perspectiva uneia politico-economice și culturale.

Un șofer proprietar de Trabant, care are și rol de ghid. Primul punct de discuție este Potsdamer Platz, una dintre cele mai cunoscute si efervescente zone din Berlinul de azi. După 1945, întreaga zonă era răvășită de bombardamente, apoi a devenit o zonă ”de graniță”, între sectorul american și cel sovietic, în Berlinul divizat. Și cum o parte din Zidul Berlinului (1961) trecea și pe aici, întreaga zonă a rămas, pentru mulți ani, una ”fantomatică”…

Imediat dupa Reunificare, Berlinul (inima noii Germanii) renaște și imobiliar&arhitectural iar Potsdamer Platz devine în 1991 cea mai mare zonă de clădiri în constructie din Europa. Numeroase companii și-au stabilit aici cartierul general, precum și hoteluri de lux (Ritz-Carlton, Hyatt), restaurante etc.

Nu a lipsit din noua Piață nici replica vechiului semafor amplasat inițial în 1924 (primul din Europa continentală, zic berlinezii). Orginalul a fost mutat de aici în 1936, din cauza lucrărilor feroviare din zonă.

Dar până să ajungem în Potsdamer Platz, am lăsat undeva în partea stângă o clădire cu arhitectura sofisticată, cu acoperișul în colțuri ridicate (ca) de o mână nevazută. Este celebra ”Berliner Philharmonie”, cu o acustică impecabilă: sunetul are aceeași calitate indiferent de zona în care stai în sală, fie că sunt locurile cele mai scumpe sau cele mai ieftine.

Gendarmenmarkt

Continuăm drumul spre una dintre cele mai elegante zone din Berlin: Gendarmenmarkt. Cele două catedrale (franceză și germană) încadrează întregul peisaj, la mijloc fiind venerabila sală de concerte construită în perioada 1818-1821 (Teatrul National). În fața Konzerthaus, statuia închinată lui Schiller. Impozanta clădire este opera lui Karl Friedrich Schinkel, un fel de arhitect-sef al Prusiei în sec. XIX.

Domul francez a fost ridicat de protestanții-imigranți (hughenoți), la începutul sex. XVIII. Domul german a fost ridicat cam în aceeași perioadă, dar a fost complet distrus în 1945. A fost refăcut în 1993 și gândit ca un muzeu german. Întreaga zonă impune prin eleganță, dar și sobrietate, un echilibru nu ușor de configurat. De asemenea, și aici găsești restaurante, unele de mult bun gust.

Cu o engleză decentă, șoferul de Trabant îmi spune că există condiții stricte pentru a scoate în trafic această mașină ”istorică”, dar participarea la astfel de tururi turistice este îngaduită. Au ieșit de pe poarta fabricii peste 3 milioane de modele Trabant, producția oprindu-se în 1991.

Vechi și nou

Traversăm râul Spree, spre centrul istoric (Nikolai Quarter), cel mai vechi colț al Berlinului. Până în sec. XIII, două orășele erau despărțite, în această zonă, de Spree: Berlin si Colln.  Acest ”centru vechi” a fost  și el refăcut după bombardamentele din al Doilea Război Mondial. Întregul perimetru este dominat de Nikolaikirche (Biserica Sf. Nicolae), de unde și numele cartierului. Clădirile de aici au o remarcabilă eleganță, unele cu o identitate proprie, fiind însoțite de restaurant și magazine de suveniruri.

În partea stângă a zonei ieșe ușor în evidență ”Primăria roșie” (Rotes Rathaus), ridicată în perioada 1861-1869, sub influența stilului Renascentist tarziu din nordul Italiei.

Facem o buclă și intrăm pe bulevardul…Karl Marx (fost Stalinallee). Da, ați citit bine. Nu trebuie să (te) surprindă acest aspect ”retro”. Parcul ostașului sovietic (Tiergarten), de lângă Poarta Brandenburg, arată impecabil, totul lucește și strălucește.

Ajungem și în Alexanderplatz. Inițial, aici era un târg de vite, în afara fortificațiilor orașului. În onoarea Țarului Alexandru I, în vizită la Berlin în 1805, Regele Frederick Wilhelm III al Prusiei ordonă botezarea acestei piețe ca ”Alexanderplatz”. In anii’ 60 ai secolului trecut a fost transformată zona în una pietonală și mult lărgită, după planurile urbanistice ale oficialilor DDR. Aici găsești și un punct faimos de întâlnire, atracția purtând numele de Ceasul rotativ sau Ceasul Mondial, care arată orele pe tot globul.

Dar totul este prea mic în comparație cu Turnul din apropiere, cel vizibil si din avion: ”Fernsehturm”, Turnul televiziunii (367m). Pe la nivelul 200m este un restaurant care se rotește (încet, ca să nu te ia amețeala la masă). De asemenea, în apropiere este și biserica închinată Născatoarei de Dumnezeu (Marienkirche), ține să mă informeze șoferul de Trabant binevoitor, deloc în spiritul concitadinilor berlinezi, ”verzi de roșu” ține el să adauge.

Insula Muzeelor

Traversăm din nou Spree și avem în dreapta Catedrala Berlinului. În criptă sunt înmormântați Kaiseri și prințese. Tot în dreapta vom avea și zona numită ”Insula Muzeelor”, cu fabulosul Pergamon (încă închis pentru restaurare), precum și celelalte Muzee de Antichități (Altes și Neues).

Statuia ecvestră a lui Frederick II desparte Universitatea Humboldt (cu o curte adeseori plină de „buchiniști”) de Opera de Stat. Spre această porțiune de drum am trecut pe podul străjuit de statui reprezentând Grecia Clasică.

Suntem în ultima parte a traseului, spre Bundestag (fostul Reichstag) și Poarta Brandenburg. Simboluri ale Berlinului, ale Germaniei.

Clădirea Reichstagului a fost terminată în 1874 iar celebra inscriptie „Dem Deutschen Volke” (Poporului german) a fost aplicată în 1916. Incendiat în 1933, bombardat în 1945, a fost refăcut abia în 1961-1964 iar cupola (acum de sticlă) a fost adăugată dupa Reunificare. Se poate vizita iar sub cupolă este un restaurant care oferă o frumoasă priveliște asupra Porții Brandenburg, ca și asupra întregului oraș-capitală. Tot în cupolă, chiar deasupra mării săli parlamentare este amenajată o istorie în fotografii a Reichstagului, în formă circulară.

Turul nostru se oprește în fața Portii Brandenburg. Am cam amorțit în Trabantul turistic, dar turul a fost unul de toată frumusețea.

Povestea edificiului este una dramatică, pe firul istoriei orașului…Inițial, Poarta Brandenburg a fost una din cele 18 porți „fiscale” (vămi), ridicată în 1730. În forma actuală este din 1791, construită de Carl Gotthard Langhans.  Compusă din coloane dorice (12 la număr), formând practic cele cinci intrări ale Porții.

Deasupra Porții se află ”Quadriga”, carul tras de patru cai și condus de zeița Victoria. Dupa victoria de la Jena, Napoleon duce Quadriga la Paris. Este readusă triumfal la Berlin după înfrângerea lui Napoleon (1814). Pentru a mai șterge din ”pângărirea corsicanului”, germanii îi adaugă Crucea de Fier..În timpul Revolutiei de la 1848, aici s-au ridicat baricade. Naziștii au defilat pe sub poarta Brandenburg iar sovieticii au fluturat steagul roșu deasupra.

A văzut apoi și hâdul Zid al Berlinului iar acum este simbol al Germaniei, ”motorul zimțat” al Europei.

Echipa Biz își mută redacția în Biz Germania 2025 la finalul lunii ianuarie 2025

Scrie-ne pe biz@revistabiz.ro ce ți-ai dori să documenteze echipa jurnalistică și poate vei regăsi chiar ideile tale în paginile revistei Biz.

Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner

Articole pe aceeași temă: