Dana Bănică, Mathnasium: Matematică în franciză
Reading Time: 4 minuteÎn 2018 a adus în România Logiscool, cea mai mare rețea internațională de educație digitală pentru copii și adolescenți, franciza locală ajungând acum la peste 50 de centre. Dana Bănică, ownerul Logiscool România, a inaugurat recent un nou proiect educațional, Mathnasium, o franciză dedicată matematicii, pornită din California.
Ce își propune Mathnasium? Cum funcționează și cui se adresează?
Am pornit primul centru Mathnasium din România cu ideea de a îi ajuta pe copii să înțeleagă, să stăpânească și să iubească matematica. În locul unor grupe standard, oferim un plan de învățare individual, adaptat fiecărui copil. Copiii lucrează sub îndrumarea directă a instructorilor noștri, primesc feedback în timp real și își văd progresul măsurabil, pas cu pas. Un element diferențiator important este mediul de învățare. Este probabil primul astfel de centru de meditații din București care dorește să ofere un cadru prietenos și motivant. Folosim și elemente și sisteme de recompensare care stimulează motivația și plăcerea de a învăța. Ne adresăm în prezent elevilor care studiază în ciclul primar și gimnazial din sistemul românesc, iar din anul următor extindem oferta și pentru elevii din sistemele britanic și internațional, până la nivel de liceu. Programele acoperă toate tipurile de nevoi, începând de la acoperirea lacunelor, până la nivel avansat, incluzând și programe de pregătire pentru evaluarea națională sau examene internaționale.
Există vreo asemănare cu Logiscool?
Pentru mine cele două proiecte, Mathnasium și Logiscool, se aseamănă. Și în Logiscool copiii dezvoltă competențe valoroase pentru viitor, cu accent pe dezvoltarea gândirii logice și algoritmice. Atunci când am luat în calcul o franciză dedicată matematicii, am urmărit aceeași filozofie ca în cazul Logiscool: să aduc în România cel mai bun produs educațional disponibil la nivel global. Ambele francize sunt puternice, susținute de rețele internaționale solide – peste 1.200 de centre în cazul Mathnasium – ceea ce înseamnă standarde clare, training riguros și suport constant pentru performanță.
Care au fost primii pași pentru dezvoltarea Mathnasium în România?
Am început cu adaptarea la curriculumul național, un proces provocator pentru colegii noștri din SUA și UK. Aceștia ne-au asemănat cu Singapore, pentru că programa noastră are un volum și o complexitate ridicate încă din gimnaziu. A fost nevoie de un efort considerabil pentru a pregăti zeci de mii de pagini de conținut în limba română, aliniate la cerințele locale din școlile publice, iar procesul continuă și astăzi. Am colaborat cu experți locali ca să ne asigurăm că acoperim cerințele programei din România, făcând totuși materia foarte accesibilă și pe înțelesul elevilor.
Cum a fost primit conceptul de către părinți și piața locală?
Eu am crezut mult în acest model și pot să recunosc că mi l-am dorit ca părinte chiar, pentru băiatul meu. Cu toate că pentru mine avantajele aducerii acestui model în România erau evidente, ca afacere a fost un pariu riscant. Am întâlnit scepticism, mai ales legat de ideea că va concura cu meditațiile private. Totuși, deschiderea centrului pilot din București, în Aviației, la începutul lui 2025, a confirmat succesul: suntem pe primul loc între toate centrele internaționale Mathnasium din afara SUA ca număr de elevi în primul an de funcționare, cu o rată de retenție și un feedback excelente. Iar aceasta e dovada că părinții români își doreau o alternativă la meditațiile clasice.
Care sunt obiectivele de extindere?
Planul nostru este să ajungem la 25 de centre în următorii cinci ani și vizăm în special orașele cu peste 100.000 de locuitori. Al doilea centru din București este deja în pregătire și va fi deschis la începutul anului viitor. În această fază am început procesul de extindere în franciză în alte orașe și căutăm parteneri locali interesați să își deschidă propria afacere în educație.
Ce investiție presupune deschiderea unui centru Mathnasium?
Investiția inițială este estimată între 80.000 și 120.000 de euro, sumă care acoperă și primele luni de funcționare până la atingerea unui break-even operațional. Avem și o colaborare pe parte de finanțare a afacerii ca start-up, cu condiții avantajoase, tocmai pentru a face procesul cât mai facil.
Care sunt costurile pentru părinți?
Am încercat să găsim cea mai bună soluție pentru abonamentele pe care le oferim și zic eu, pentru București, avem prețuri competitive: încep de la 99 lei pentru o sesiune de o oră și 135 lei pentru o sesiune de o oră și jumătate. Abonamentele diferă în funcție de durata și perioadă și e de așteptat ca în alte orașe să existe variații în funcție de chirii sau alte costuri locale. În ceea ce privește personalul, am ales să lucrăm în principal cu tineri pasionați de educație, actuali sau viitori profesori de matematică, aflați la început de drum, entuziaști și foarte implicați în interacțiunea cu copiii.
Un proiect pornit din California
Primul centru Mathnasium a fost deschis în California, în 2002, de antreprenorii în educație Peter Markovitz și David Ullendorff. Ei au pornit de la o observație simplă, dar esențială: succesul școlar și în viață are nevoie de o bază solidă în matematică, iar mulți elevi se confruntau cu o prăpastie între abilitățile lor de învățare și curriculumul predat în școli. Pentru a acoperi acest gol, fondatorii l-au cooptat pe Larry Martinek, un educator respectat, formator de profesori și consultant curricular. Împreună, au dezvoltat și perfecționat, de-a lungul anilor, metodele și materialele de predare care au dat naștere Metodei Mathnasium – un model de învățare dedicat exclusiv matematicii, construit pentru a oferi instruire de cel mai înalt nivel.
În 2021, brandul a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare odată cu achiziția de către Roark Capital, cel mai mare fond american de private equity specializat în francize.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


