Dana Enache: „Urmărim foarte atent reacțiile cititorilor, subiectele care performează cel mai bine și în funcție și de aceste criterii luăm anumite decizii”
Reading Time: 6 minuteCât de relevant este printul în 2025? Pe cât de relevant îl fac oamenii să fie, iar publicațiile alimentate de o viziune clară și pasiune au viitorul asigurat, chiar dacă lumea media este tot mai aglomerată, după cum arată Dana Enache – Editor in chief VIVA!, Unica.ro & Co- Editor in chief Avantaje.

Cum arată lumea revistelor azi în România și care este locul pe care-l ocupă publicațiile de care te ocupi?
În ultimii ani presa s-a transformat enorm, post-pandemie am putea spune că peisajul media s-a schimbat vizibil, la nivel global. Așadar, România a urmat acest trend de a ne adapta nevoilor pubblicului și de a ne transforma activitatea încet, dar sigur, exploatând acum multe alte paliere ale jurnalismului. Concret, consider că în anul 2025 nu mai vorbim despre reviste, ci despre branduri. Sau branduri de lifestyle feminin, ca să fiu mai exactă. De ce spun asta? Nu pentru că multe publicații pe print au dispărut de pe piață, ci pentru că jurnalismul nu mai este atât de simplu, împărțit în două categorii – print și online. Sau, este, dar suportă multe alte valențe cel puțin la fel de importante, care ocupă resurse, timp și energie, dar livrează rezultate cuantificabile, pe toate planurile: proiecte video, social-media și nu în ultimul rând organizarea de evenimente.
Pentru că nu vreau să ocolesc acest subiect, da, în trustul Ringier încă există și print și am putea spune chiar că suntem mulțumiți de rezultate. Revista VIVA!, de care mă ocup, și care a aniversat în iunie 26 de ani, încă este în topul vânzărilor. Revistele Avantaje și TV Mania (unde nu am niciun aport) de asemenea încă sunt bine primite de către cititorii iubitori de print, ceea ce ne bucură mai ales pe noi, cei care ne-am început cariera pe vremea când exista doar print.
Privind locul publicațiilor de care mă ocup, VIVA! și Unica sunt, fără excepție, primele două site-uri în topul zilnic și lunar Lifestyle Feminin, și nu există nicio amenințare. Competiția este cu noi înșine încât să devenim mai buni pe zi ce trece și mai buni de la lună la lună. De altfel, VIVA! reușește adesea performanța de a se clasa în top 25-30 de site-uri în clasamentul lunar general, care include absolut toate site-urile din România, nu doar cele specifice de știri, de mass-media.
Cum căutați să diferențiați titlurile din portofoliul Ringier astfel încât să nu se canibalizeze între ele și să se remarce față de altele?
O întrebare grea. Inițial, a fost strategia mea sau am considerat că este cea mai mare provocare a mea să reușesc să diferențiez site-urile VIVA! și Unica. Apoi, m-am convins că ele nu trebuie diferențiate extrem de mult. Să vă explic cum și de ce. Așadar, ambele branduri au publicul lor fidel, s-au remarcat în online încă de acum foarte mulți ani, iar anumite informații – știri importante la zi, despre vedete sau emisiuni televizate trebuie să apară pe ambele site-uri. Aici mă gândesc și la sursele de trafic – trafic direct, trafic din Google search, Google Discover, Social Media. Nu putem priva publicul de anumite informații esențiale, importante sau pe care noi le considerăm interesante pentru publicul nostru. Aici intră și o secțiune de știri de actualitate și/sau politic, știri informative. Să nu uităm că și presa de divertisment mai trebuie să și informeze. Apoi, da, o parte a știrilor sunt diferențiate. Ne referim aici și la subiecte exclusive, iar apoi avem următoarele direcții: în timp ce VIVA! Este, cum îmi place mie să spun, o agenție de știri mondene, Unica se îndreaptă ceva mai mult către subiecte din zona lifestyle feminin: horoscop, rețete, beauty etc.
Altfel, consider că ambele branduri se remarcă prin multitudinea de știri mondene, calitatea informațiilor, exclusivități și acoperirea excelentă a breaking-news-urilor. De asemenea, sunt multe site-uri generaliste care ne consideră pe noi drept sursa numărul 1 de încredere atunci când vine vorba despre știri mondene. Brand-ul Avantaje este orientat în zona sănătate – well being, deci nu intervine o suprapunere de subiecte. Doar în online apar, într-adevăr, zilnic, știrile esențiale despre vedete. În România există un public foarte numeros interesat de știri mondene.
Care sunt proiectele definitorii pentru mesajul pe care vreți să-l transmiteți prin VIVA!, Unica.ro și Avantaje?
Proiectele definitorii cred că sunt în primul rând site-urile și, deși pare ceva simplist și, deși ne putem gândi că toata lumea are un site, treaba este mult mai complexă, în realitate. Eu mă gândesc la calitatea muncii și principiile pe care le respectăm. Am eu o vorbă – că scriem despre Florin Piersic sau Jador, știrile trebuie să fie scrise cu la fel de mare atenție și la fel de bine, corect, documentat și fără greșeală. Apoi, aș mai spune că revista VIVA! este un reper extrem de important – sincer, nu mai există publicație de presă scrisă sau online care să facă interviuri atât de multe, lungi și calitative, lunar, așa cum facem noi la VIVA!. Spun asta cu mare regret. După cum ați observat, singurele interviuri de top, cu vedete, sunt podcasturile, cele mai multe dintre ele moderate tot de vedete. În această zona aș vrea să amintesc podcastul Unica – Fresh by Unica, moderat de una dintre colegele mele, deci nu de o vedetă și despre care cred că este cel mai relevant podcast cu invitați din rândul vedetelor, din peisajul media românesc. Repet, podcast asociat unei publicații, moderat de un jurnalist.
Nu în ultimul rând, aș vrea să menționez evenimentele anuale pe care le facem atât la VIVA! cât și la Unica. Colegii mei din presă știu că toate trusturile organizau evenimente și petreceri, în urmă cu 10-12-15 ani, acum cred real că am rămas printre puținii sau, dacă nu, aproape chiar singurii de pe piață care mai organizăm evenimente aniversare, dar și alte tipuri de evenimente.
E important ca un brand de presă să comunice pe toate planurile. Cam asta ne străduim noi să facem și cam asta e ideea principală pe care aș dori să o subliniez.
Cum gândiți conținutul VIVA!, Unica.ro și Avantaje?
Ca orice jurnalist, cu experiență! Glumesc. Mă rog, mai în glumă, mai în serios… Pornind de la ce am spus, interesul publciului. Dar și interesul public. Pentru că acesta este prinicpiul de bază al presei, indiferent de ce ramură te ocupi. Eu mă concentrez în câteva direcții – știri la zi, exclusivități, știri informative. Totul, cât mai interesant și cât mai apropiat de publicul nostru. Urmărim foarte atent reacțiile cititorilor, subiectele care performează cel mai bine și în funcție și de aceste criterii luăm anumite decizii. Să nu uităm și de partea educativă – eu cred că trebuie să dai publicului ceea ce el își dorește, dar să și educăm puțin, oferind calitate, exclusivități la care alți competitori nu au acces etc. Coperta VIVA!, de acum câteva luni, cu soprana Angela Gheorghiu, cred că este un exemplu în acest sens. Pentru revista Avantaje este destul de simplu, întrucât în zona de print nu există niciun competitor – astfel, noi oferim informații din zona de sănătate, well-being, dar și lifestyle, travel, cultură. Informații care merg, ulterior, și în online.
Ce rol joacă evenimentele în lumea construită în jurul publicațiilor?
Un rol foarte important. În felul acesta reușim să ținem legătura mai strâns cu oamenii cu care lucrăm, colegi din presă, colegi din PR, colegi din Publicitate, vedete, colaboratori, dar și cu publicul nostru. Uitându-ne în presa din străinătate, revistele sau brandurile de lifestyle feminin organizează, de asemenea, evenimente, sau sunt parteneri la anumite evenimente de anvergură.
Care este principala amenințare pe care o identificați azi la adresa revistelor glossy?
Amenințări nu știu dacă ar fi… E un cuvânt greu, dur. Cred că amenințarea principală, cu ghilimelele de rigoare, este faptul că presa, jurnalismul, sunt într-o continuă schimbare. Amenințarea ar fi ca noi să fim capabili să ne adaptăm mereu noului. Dar eu i-aș spune provocare, nu amenințare. Și mulți dintre noi, mă refer la colegii din toată breasla, au arătat că se pot plia pe vremurile în care trăim. Eu, personal, nu văd AI-ul o amenințare, ci mai degrabă un instrument care să ne ajute în viața profesională de zi cu zi. Este de datoria noastră, asta este altă provocare, da, să avem și mai mare grijă la fake-news-urile generate de AI. Altfel, probabil că, la un moment dat, nu vom mai avea presă tipărită în România, dar asta nu va se întâmpla în viitorul chiar apropiat.
Cum vă ajută să fiți parte dintr-un grup media puternic, cum este Ringier?
Grupul Ringier inspira, clar, încredere, pe orice plan. E important și pentru mine, personal, că lucrez într-un trust serios, unde nu sunt probleme și unde ne dezvoltăm în fiecare an. Și unde lucrez cu oameni pricepuți. Contează cum îți faci munca și, da, contează echipele de oameni cu care lucrezi. Contează că suntem un trust unit și că zilnic colaborăm între noi, pe parte de cross-promotion, idei de articole pe care le preluăm unii de la alții și așa mai departe, protecte share-uite sau făcute împreună, proiecte video.
Pentru cititori, cred că numele trustului nostru, dar și numele fiecărui brand în parte reprezintă o garanție de seriozitate. Nu suntem perfecți, nici pe departe, s-a întâmplat să mai greșim, dar, per total, cred că grupul Ringier face o treabă onestă și reușim să asigurăm o anumită calitate în peisajul media românesc.
Care sunt planurile pe termen mediu și lung pentru VIVA!, Unica.ro și Avantaje?
Ca să fac o glumă, mereu spun că noi muncim atât de mult, zi de zi, încât e greu să ne mai gândim și la planuri. Planul principal este să reușim să ne facem treaba cum trebuie, să fidelizăm cititorii și să aducem și cititori noi, să ne adaptăm la toate resursele noi și la schimbări. Concret, dorim să facem în continuare evenimente, poate chiar mai multe și să dezvoltăm cât mai mult zona video. Aici există deja câteva idei concrete, le vom pune în practică încet-încet, chiar începând din septembrie.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 397 (1 – 20 septembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz