Business-ul este o arta si arta, un business

Arta si afacerile sunt un duo inedit, dar care ridica multe provocari celor implicati. In Romania aceste doua domenii incep sa se intalneasca la un nivel din ce in ce mai inalt si sa prinda contur, venind ca o nevoie a pietei, care in urma cu 10 ani era aproape inexistenta la nivel local.

Razvan Ion, art advisor, specialist in comunicare si PR pentru piata de arta, profesor la Universitatea Bucuresti si co-fondator Bucharest Biennale – Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti, a stat de vorba cu Darius Sebastian, critic de arta si teoretician.

Arta este o zona de reflectie cu o componenta estetica pregnanta. Dincolo de componenta estetica si implicarea sociala, cum ajunge arta sa fie o afacere?

Dincolo de actul artistic, exista necesitatea pastrarii operelor in conditii optime pentru a ajunge sa poata deveni arhiva si sa fie accesibile si unor generatii viitoare. Aici intervine mecanismul economic. Muzeele si colectionarii achizitioneaza lucrarile si ele devin astfel parte dintr-o colectie, in mod ideal bine curatoriata si pastrata. Atat muzeele, cat si colectionarii au interes major in depozitarea si expunerea potrivita a ceea ce este, pana la urma, o investitie.

Revin la partea de afacere si investitie. Pentru ca as dori sa inteleg un mecanism de piata care este aparte si foarte complex.

Un important economist american mi-am spus candva, pe cand eram la Houston pentru a face parte dintr-un juriu de achizitie, ca arta este la fel de valoroasa ca aurul in termeni de investitie. Dar, ca si aurul, trebuie sa fie de o anume calitate, puritate. Arta este o afacere in termeni clari atunci cand lucrarile sunt achizitionate in scopul de investitie. Sigur, asta nu exclude alegerea estetica si placerea colectionarului. Desigur discutam despre un colectionat educat, care apeleaza la un art advisor. In felul acesta se asigura ca lucrarea are o valoare in crestere. In timp aceste colectii devin o valoare exceptionala din multe puncte de vedere. Financiar, dar si cultural. Colectionarii pot vinde mai tarziu la preturi mult mai mari si ROI este substantial. Pe de alta parte, daca lucrarile respective sunt valoroase din punct de vedere cultural, exista posibilitatea donarii lor catre muzee sub numele colectionarului care se asigura astfel ca numele lui va fi un reper cultural si istoric. Sa stiti ca muzeele nu primesc orice donatii. Este esential ca acea colectie care poarta numele colectionarului intr-un muzeu sa contina o valoare culturala importanta, nu numai financiara. De aceea zona de art advisory creste din ce in ce mai mult in Romania.

Sa inteleg ca asta presupune ca fondul de investitie al celor care colectioneaza sa fie unul solid.

Nu neaparat. Sunt colectionari care investesc sume importante, altii care incep colectii mai mici, dar cu potential serios pe termen lung. Acum observ un trend in zona angajatilor de top sau middle management ai corporatiilor care cumpara lucrari de arta. Important este sa stie ce cumpara. Componenta estetica este importanta, dar nu trebuie omisa componenta investitionala.

La ce ma uit cand achizitionez o lucrare?

Sunt mai multe elemente. Cu riscul de a insista pe ideea precedenta, este necesar sfatul unui art advisor care are experienta internationala. In Romania sunt doar 2-3 care au aceasta experienta si acces la fonduri de lucrari importante in zona internationala. Pentru ca pictorii vechi romani sunt ca pret in perpetua scadere. Si nu au valoare prea importanta pe piata internationala. Sigur, au o valoare in piata locala, insa pe termen lung nu sunt o investitie relevanta. Pe de alta parte recomand galeriile romanesti de calitate care au un fond de lucrari ale autorilor romani cu foarte rapida crestere.

Bucharest Biennale – Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti este cel mai important eveniment de arta contemporana din zona estului. Acum se afla la cea de-a 7-a editie si se va deschide pe 26 mai 2016 fiind curatoriata de Niels Van Tomme. Un eveniment de amploarea unei bienale ajuta zona de arta si business?

In calitate de co-fondator Bucharest Biennale, impreuna cu Eugen Radescu, consider ca acest eveniment este un catalizator. Facem parte din International Biennial Associaton si asta ne face mandri de eforturile noastre din ultimii ani.

Deschiderea bienalelor aduc in orasul unde au loc cei mai importanti oameni din zona de arta. Un meeting point al colectionarilor, curatorilor, directorilor de muzee, dar si al iubitorilor de arta din toata Europa. Asta ajuta scena locala, galeriile avand prilejul de a prezenta ca evenimente paralele si artistii pe care ii reprezinta. Prezenta intr-o bienala creste substantial valoarea unui artist. Bucharest Biennale, spre exemplu, e promovata ca nici un alt eveniment: de la Google Ad Words Grant la publicatii de business sau reviste ale companiilor aeriene. Astfel si artistii cresc ca vizibiliate.

Pe de alta parte companiile au ocazia sa finanteze zona de arta, sa creeze evenimente de CSR si sa utilizeze mecanismele artei pentru a promova ceea ce produc catre un public interesat de produse noi, interesat de schimbare si care adopta usor noile tehnologii si produse.

Business-urile locale profita si ele. Afluxul de public strain aduce clienti taxiurilor, hotelurilor, barurilor, magazinelor, companiilor aeriene etc.

Deci, chiar si o bienala de arta aduce profit pe toate planurile pentru comunitate si pentru oras.

Cum va fi Bucharest Biennale 7?

Nu pot dezvalui foarte mult. Dar, pot spune ca va avea loc exclusiv in spatii publice. Spre deosebire de celelalte editii curatorul a decis sa intervina mai clar in oras si sa creeze un tip de navigare a Capitalei prin expunerea lucrarilor de arta in 21 de locatii din tot orasul. Catalogul va fi realizat in Belgia de catre o editura celebra, Onomatopee. Mai multe vom anunta la momentul potrivit.

Stiu ca si tu ai, pe langa proiectele importante international, un business local.

Recunosc ca am intrat si eu pe piata privata. Cred ca si business-ul este o arta. Despre ceea ce facem noi, e un business de advisory, comunicare si PR pentru zona de arta. Am construit in ultimii 15 ani un network international si mecanisme de comunicare care acceseaza un public pe care galeriile nu le pot accesa singure. Din multiple motive: timp, consum de resurse, lipsa unui network extensiv. E mai ieftin pentru galerii sa apeleze la noi pentru a atinge scopul pe care il doresc. Externalizarea le aduce un profit mai mare decat crearea unui departament specific. Mai mult, au parte de analize pertinente ale pietei si sfaturi legate de prezenta la targuri sau evenimente care sa le creasca portofoliul de colectionari si de artisti. Cand mi-am dat seama ca detin resurse valoroase de acest tip am realizat ca poate deveni un business. Momentan e unic pe piata, e la inceput si sper sa se dezvolte.

Pe final as dori sa revin la Bucharest Biennale 7.

Suntem in faza de pregatiri intense si de fundraising. Planul general de comunicare si PR este realizat de MSL Group The Practice. Avem protocoale de colaborare cu Universitatea Nationala de Arte, Universitatea Bucuresti, Uniunea Artistilor Plastici si diverse spatii si galerii. Lucrurile se desfasoara conform calendarului, curatorul deja se afla in faza finala a selectiei artistilor si a pregatirii programului educational care este o parte componenta esentiala. Fara educatie, responsabiliate sociala si implicare comunitara nu vom reusi sa marcam progrese relevante. Bucharest Biennale asta si-a propus: sa ajute la progresul educational si la progresul unei piete de arta solide si relevante.

 

Pentru detalii despre Bucharest Biennale 7: www.bienalabucuresti.ro si facebook.com/bucharestbiennial

Pentru a-l contactata pe Razvan Ion: www.facebook.com/razvanmion

Darius Sebastian este critic de arta si teoretician. A studiat in Stockholm si Helsinki, a scris pentru diverse publicatii printre care Zeppelin, The Chronicle, Vice, Biz, Arta. Darius locuieste la Berlin si Bucuresti.

Foto: Matei Buta (campania “Aleg România”)