Digital Antreprenori Business MarComm

Digital Kitchen: Înainte de a aloca bugete pentru digital, e nevoie de o strategie coerentă de business

5 iul. 2023 5 min

Digital Kitchen: Înainte de a aloca bugete pentru digital, e nevoie de o strategie coerentă de business

Reading Time: 5 minute

Companiile care apelează la servicii de marketing digital au nevoie de o strategie clară de business înainte de a aloca bugete pentru online, afirmă Ramona Ungureanu, partener în cadrul Digital Kitchen, furnizor de servicii de management de proiect pentru digital & e-commerce din România. Anul acesta foarte mulți clienți sunt mai precauți în alocarea bugetelor pentru digital, dar există și o parte care își doresc să crească în contextul în care au observat o stagnare a businessului online sau au identificat oportunități noi.

Digital Kitchen este o companie care furnizează servicii de management de proiect pentru piața de comerț electronic și proiecte digitale, aceasta fiind lansată în iulie 2018 de către Alina Cazacu, specialist cu aproximativ 18 ani de experiență în domeniul online, în special e-commerce.

Compania si-a dublat anul trecut cifra de afaceri – la aproximativ 1,5 milioane de lei (300.000 de euro) – datorită creșterii numărului de clienți și consolidării relației cu cei existenți.

Digital Kitchen oferă servicii de la implementarea de la zero a unui business online până la optimizarea operațiunilor existente (end-to-end service). Printre aceste servicii se numără: migrare de platformă, definire fluxuri operaționale și logistice, implementare și coordonare de servicii de la furnizori (design, PR, social media, SEO, curierat), strategie și execuție marketing, coordonare, recrutarea și reorganizarea echipelor cu experiență în domeniul digital și management operațional până când businessul devine autonom.

Focus pe consolidarea relației cu clienții existenți, educație digitală & operațională, parteneriate cu alte agenții și extindere în străinătate

Ramona Ungureanu, partener în cadrul Digital Kitchen

“Anul acesta mizăm pe consolidarea bazei de clienți. Ne dorim clienți stabili, care să fie dispuși să își înțeleagă businessul mai bine, să știe cum să estimeze corect veniturile și costurile, evident ținând cont de evoluția pieței, dar și de propria strategie. De asemenea, ne dorim să continuăm proiectele de educație digitală și operațională, vrem să ajutăm antreprenorii români să răzbată în tot ce înseamnă trenduri și tehnici care trebuie implementate în digital.

Unele companii contractează adesea servicii de marketing fără să aibă în spate un obiectiv clar de business, ci doar pentru a face și marketing. Clienții noștri au început sau au deschiderea necesara să înțeleagă ce se afla în spatele cifrelor, că setarea și definirea unor obiective și monitorizarea datelor nu sunt doar detalii, ci fundația pentru tot ceea ce fac mai departe”, explică Ramona Ungureanu, partener în cadrul Digital Kitchen.

În următorul an, compania se va concentra pe consolidarea relației cu clienții existenți, încheierea de parteneriate strategice cu alte agenții și pe extinderea în străinătate, prima țară vizată fiind Spania.

Avem câteva lead-uri pe care le explorăm de mai bine de jumătate de an în Spania și ne dorim ca în 2023 să încheiem cel puțin un contract cu o companie locală. La finalul 2024 ne dorim să avem cinci contracte în Spania. Pe de altă parte, parteneriatele strategice cu alte agenții din România au ca scop diversificarea serviciilor Digital Kitchen, creșterea nivelului de educație digitală al clienților și a oferi acestora o abordare completă din perspectiva tuturor jucătorilor din domeniul digital”, spune Ramona Ungureanu.

Bugete de la 1.000 la zeci de mii de euro

Bugetele clienților Digital Kitchen variază de la 1.000-2.000 de euro până la zeci de mii de euro, sumele depinzând de dimensiunea businessului și complexitatea serviciilor contractate. Compania a lucrat de-a lungul anilor cu peste 50 de clienți, în prezent având 15 clienți activi din domenii precum turism, sănătate, bricolaj sau FMCG.

Ramona Ungureanu partener Digital Kitchen 2

“Dacă în 2021- 2022, clienții apelau mai mult la servicii punctuale, digital marketing, proiecte de implementare, acum observăm o tendință spre servicii integrate. Anul acesta clienții sunt puțin mai precauți, dar sunt și unii nerăbdători să crească zona de online. Primul semestru a fost mai impredictibil ceea ce afectează toate relațiile de business: contracte, semnări de contracte, plăți la timp. Acest lucru l-am observat și în piețele în care activează clienții noștri.

Se întâmplă uneori ca într-o săptămână să ai trei proiecte mari care au șanse să se semneze și te gândești cum să începi mai repede recrutarea de oameni, iar în câteva zile un client te anunță că nu mai poate continua din considerente de buget și altul vrea să restrângă activitatea. Astfel, la nici șase zile de la momentul la care căutai colegi noi, te gândești cum să asiguri continuitate businessului într-un context economic dificil.

Este un an al provocărilor, dar și al oportunităților, lucru pe care clienții noștri l-au înțeles, îndreptându-se spre vânzări online, către optimizarea proceselor și externalizarea serviciilor dacă nu exista destulă experiență în intern”, explică Ramona Ungureanu.

Majoritatea clienților solicită inițial soluții de creștere a vânzărilor și notorietății brandului, dar după o evaluare a businessului de către specialiștii Digital Kitchen, aceștia aleg serviciile de management de proiect oferite de companie.

“O parte importantă a clienților noștri au deja istoric în zona de marketing performance (campanii plătite pe Google și Faceook), de SEO (Search Engine Optimization – optimizare pentru motoare de căutare) sau de conținut pentru social media, dar adesea aceste activități nu sunt aliniate cu obiectivele de business, iar antreprenorul român se regăsește în situația în care fie stagnează, fie observă o scădere pe zona de comerț electronic”, spune managerul Digital Kitchen.

În urmă cu zece ani față de Europa de Vest și SUA

Ramona Ungureanu adaugă că este nevoie ca managerii și antreprenorii să înțeleagă mai bine ce înseamnă o campanie integrată de comunicare, ce bugete trebuie alocate în funcție de canalele de marketing cele mai eficiente și mai ales să aibă o strategie de business coerentă.

“Unii nu realizează că înainte de a a aloca bugete mari și foarte mari pentru digital, au nevoie de o strategie coerentă de business și mai ales că exista posibilitatea în Romania să externalizeze aceste servicii, păstrând în intern doar partea de core business. După ce facem o evaluare și realizăm un audit care vizează întregul business online, website, canale de comunicare, procese operaționale și oferim recomandări personalizate, aproximativ 99% dintre clienți doresc să meargă mai departe cu serviciile noastre.

De asemenea, tot mai multe companii organizează sesiuni de training, workshop-uri și datorită efortului tuturor pentru educație observăm o maturizare și o dorință de a apela la specialiști atunci când expertiza internă a companiei este depășită”, spune reprezentanta Digital Kitchen.

Deși piața este tot mai matură, managerul Digital Kitchen crede că România este în spate cu zece ani fata de țările din Europa de Vest și SUA în ceea ce priveste adopția serviciilor de implementare end-to-end (completă) a unui business de comerț electronic.

“Oportunitățile noastre apar din nevoia clienților de a fi sprijiniți și din nevoia de implementare a proiectelor end-to-end pentru că acum nu există o abordare coerentă a obiectivelor de business cu acțiunile de e-commerce, operaționale și de marketing. Proiectele care ne plac cel mai mult sunt cele de implementare sau de schimbare a întregului business de e-commerce pentru că în acele momente ne uitam la tot: profit, pierderi, piață, perspective de creștere, definirea obiectivelor, a strategiei și apoi implementarea efectivă care este partea cea mai frumoasă. Provocarea principală este de a schimba obiceiurile curente de business deși clientul vrea tocmai această schimbare”, afirmă Ramona Ungureanu.

Array

Articole pe aceeași temă: