Companii Interviuri

Gabriel Andronescu: poolingul poate reduce cu pana la 20% costurile logistice

23 feb. 2016 6 min

Gabriel Andronescu: poolingul poate reduce cu pana la 20% costurile logistice

Reading Time: 6 minute

CHEP Romania a intrat recent pe piata serviciilor logistice din industria lactatelor, ca partener al Delaco.  Despre potentialul serviciilor logistice in Romania, beneficiile pooling-ului in reducerea costurilor si a impactului de mediu, dar si despre bilantul primilor trei ani de activitate in Romania, am discutat cu Gabriel Andronescu, Country General Manager al CHEP Romania

Compania asigura servicii de reutilizare prin inchiriere a paletilor si containerelor catre numeri clienti din domenii precum bunuri de larg consum, produse proaspete, bauturi si automobile. Compania detine 300 de milioane de paleti si containere, oferind acoperire pentru 500.000 de puncte de livrare din peste 50 de tari.

Gabriel Andronescu
Gabriel Andronescu, CHEP Romania

Care este bilantul primilor trei ani de activitate a CHEP Romania?

Primii trei ani au fost pentru CHEP o perioada de pionierat, nu foarte simpla, in care a trebuit sa explicam atuurile serviciului de reutilizare prin inchiriere a paletilor. Un concept cu totul nou, care implica un strans proces de colaborare intre actorii lantului logistic.

Am pornit in 2011 cu o masa critica formata din principalele companii multinationale din sectorul FMCG. In prezent, colaboram cu un numar semnificativ de companii cu impact important la nivel de sector, alaturi de retailerii prezenti pe piata. Pe langa acestia, deservim sute de clienti din Europa, care au relatii comerciale cu Romania.

Am avut succese semnificative in promovarea colaborarii in supply chain si vedem o crestere a nivelului de intelegere—atat din partea furnizorilor de materie prima, cat si a producatorilor, transportatorilor si retailerilor—a eficientei operationale si a sustenabilitatii acestui domeniu.

Prin serviciul pe care-l oferim si localizarea noastra in piata, avem o pozitie strategica, deoarece avem vizibilitate asupra intregului lant logistic. Aceasta ne ajuta sa intelegem bine nevoile participantilor din supply chain si sa sprijinim dezvoltarea de lanturi logistice mai performante. 

Care sunt beneficiile operationale si de mediu pe care CHEP Romania le ofera clientilor?

Pentru producatori de bunuri de larg consum, conversia la sistemul de inchiriere CHEP inseamna, concret, eliminarea investitiei in echipamente, a costurilor de depozitare, transport, colectare, pierdere si reparatie a paletilor deteriorati, precum si a costurilor de management al operatiunilor. In plus, acestia reduc riscul de accidente si deteriorare a produselor in timpul transportului si respingerea lor de catre marile lanturi de magazine.

Prin externalizarea riscurilor si ineficientelor, atingem prioritati cu impact direct in cifra de afaceri a producatorilor si retailerilor: se reduc costurile operationale, timpul de livrare e mai rapid si creste disponibilitatea produselor la raft. De asemenea, capitalul pe care compania il blocheaza in stocurile de paleti poate fi redirectionat catre investitii strategice. 

Diminuarea amprentei de carbon e o alta prioritate a companiilor internationale, in contextul in care activitatile de transport si logistica genereaza un sfert din emisiile de CO2 la nivel global.

Sistemul de pooling este unul sustenabil — calitatea materialelor componente a paletilor si intretinerea lotului de paleti permit o durata de viata cu mult peste cea a paletilor generici, ceea ce reduce presiunea asupra resurselor. Mai mult decat atat, lemnul din componenta paletului albastru provine exclusiv din paduri sustenabile, replantabile, certificate de organisme internationale precum FSC si PEFC

Principala zona de reducere a emisiilor este cea de transport, pentru ca optimizarea implica reducerea distantelor si a kilometrilor parcursi fara incarcatura.

Avem o cuantificare foarte precisa a parametrilor de mediu, printr-un calculator certificat ISO. De la inceputul activitatii noastre in Romania, cumulat, clientii si partenerii CHEP au redus consumul de CO2 cu 4.000 de tone, au economisit peste 3.000 de metri cubi de lemn si 320 de tone de deseuri. De aici vedem si impactul potential asupra mediului pentru volumele de marfa tranzitate in sistem clasic, schimbul de paleti albi.

Ce este, mai exact, pooling-ul?

Conceptul de ˝pooling˝, se traduce prin sistemul de reutilizare permanenta a paletilor si containerelor. A fost introdus in 1945 in Australia, dupa incheierea celui de-al Doilea Razboi Mondial  de catre guvern, a fost preluat de CHEP in 1965 si extins pe cinci continente, inclusiv in toate tarile Uniunii Europene.

Principiul de reutilizare prin inchiriere cu alti parteneri din supply chain e unul simplu, in care beneficiarii inchiriaza doar necesarul de paleti la momentul respectiv. Noi suntem responsabili de recuperarea paletilor din piata, ii reparam si ii reintroducem intr-un circuit eficient si sustenabil.

E un model specific de economie circulara pentru ca, din punct de vedere al produselor noastre, avem, pe de o parte, un ciclu biologic al materialelor, in care componentele paletilor reintra in biosfera fara efecte negative si un ciclu tehnic, in care componentele sunt folosite foarte eficient, deci nu ajung in biosfera.

Cu cat se pot reduce costurile de utilizare a paletilor pentru o companie, daca recurge la varianta de reutilizare prin inchiriere?

Potrivit analizelor efectuate impreuna cu clientii care au experienta gestiunii proprii a paletilor, se poate ajunge la reduceri cu pana la 20% a costurilor logistice in urma conversiei la sistemul CHEP. In functie de complexitatea lantului logistic, vorbim despre economii anuale care pot ajunge la sute de mii de euro. Nivelul de reducere a costurilor depinde mult de specificul sectorului, dar si de eficienta sistemului logistic preexistent.

Cert este faptul ca externalizarea operatiunilor de gestiune a paletilor creste competitivitatea. O consecinta este deblocarea capitalului din stocul de paleti si transferul acestuia in zona de investitii strategice, ceea ce poate sa aduca avantaje competitive semnificative.

Care sunt cele mai mari provocari cu care va confruntati in relatia cu actualii si potentialii clienti?

Desi am depasit perioada de pionierat, principala provocare ramane concurenta de status quo cu un sistem impamantenit. E o lupta de schimbare a mentalitatii—chiar daca ineficientele sistemului actual sunt constientizate, ele se perpetueaza in prezent. Incercam sa le explicam partenerilor nostri ca standardizarea la un nivel ridicat de calitate si extenalizarea operatiunilor de gestiune a paletilor sunt o alternativa eficienta profitabila pe termen lung, deoarece le elibereaza timp si resurse, astfel incat sa se concentreze pe esenta afacerii lor

Ce planuri v-ati stabilit pentru 2016?

Pentru a tine pasul cu expansiunea FMCG-ului si cu exigentele pietei, ramanem interesati de noi parteneriate pentru cresterea eficientizarii, de diversificarea portofoliului de produse si servicii oferite, dar si de expansiunea retelei logistice CHEP, chiar prin colaborari mai stranse cu retailerii si producatorii. 

Vom continua sa facilitam parteneriate pe termen lung in zona de transport si colectare, in zona de depozitare, in zona de promotii, de vanzari si de reducere a costurilor. Am convingerea ca parteneriatele pe termen lung impreuna cu beneficiarii solutiei CHEP pot sustine tendintele de modernizare a lanturilor logistice.

Pe masura ce echipa va creste, iar acest lucru se va intampla si in 2016, vom continua sa investim in dezvoltarea competentelor tehnice si de leadership ale angajatilor nostri pentru a oferi in continuare consultanta cat mai elaborata partenerilor nostri.

Care este potentialul acestor servicii in Romania in urmatorii 2-3 ani?

Potentialul de dezvoltare a serviciilor pe care le oferim e strans legat de penetrarea comertului modern, a magazinelor de suprafete mari. In Romania, avem comert modern in proportie de 50-54%, fata de 80% in Germania sau Austria. Desi piata are potential si in continuare, nu putem recupera diferentele in 3 sau 5 ani.

Totusi, sectorul se afla intr-o evolutie permanenta, exista tot mai multe procese automatizate, o structura mai clara si o tendinta de centralizare a activitatilor logistice ale retailerilor, prin urmare, gradul de profesionalizare evolueaza permanent.

In acesti trei ani, am castigat o cota de piata de 8-10%, fiind singurul furnizor de servicii logistice care ofera inchiriere prin reutilizare a paletilor. Avem o tinta pe termen mai lung, si anume, vizam o dublare a cotei de piata in urmatorii zece ani, in contextul unei prognoze de crestere anuala cu 15-20% a cifrei de afaceri. 

Ce impedimente ar trebui depasite pentru ca cererea pentru astfel de servicii sa creasca?

In primul rand, vorbim despre dificultatea de a schimba mentalitatea actuala si modul de lucru, dar si de un proces de educare ale carui rezultate se vor vedea in timp.

Un aspect important este si faptul ca legislatia inca nu reflecta realitatea modelului pe care il aducem in piata. Recuperarea si refolosirea paletilor nu sunt cuantificate, nefiind prinse in tintele pe care autoritatile le au in vedere, in acest moment. Vom continua eforturile in directia reglementarii acestor aspecte, pentru a le aduce la nivelul altor tari europene.

Cum contribuiti la educarea pietei?

In primul rand, vom continua acest proces de explicare a serviciilor pe care le oferim si de a puncta avantajele sistemului de pooling. Vom continua, deci, sa scoatem la lumina ineficientele sistemului actual si vom arata, transparent, care sunt alternativele.

O alta zona e cea de sprijin pentru formarea noilor generatii de logisticieni, prin parteneriate cu mediul academic, pe zona de specialitate sau pe tema de management al carierei. Vom continua aceste initiative, deoarece credem in rolul strategic al acestui domeniu si in necesitatea investitiei in profesionistii de maine.

In Romania, nu am avut o traditie deosebita a scolilor de logistica, dar lucrurile incep sa se schimbe. Avem cursuri universitare, master, ARILOG si asociatii profesionale care ajuta la dezvoltarea competentelor, ceea ce este extrem de important. Fara oameni, nu putem vorbi despre modernizare. E o evolutie foarte importanta pentru piata de maine a logisticii, la care si noi contribuim, in beneficiul tuturor participantilor din supply chain, la nivelul intregului sector economic.

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: