Interviuri CSR

Ileana Dumitru, BAT: Business construit pe sustenabilitate

26 mai 2022 6 min

Ileana Dumitru, BAT: Business construit pe sustenabilitate

Reading Time: 6 minute

Pentru BAT, sustenabilitatea este o direcție principală de peste 20 de ani. Am discutat cu Ileana Dumitru, director juridic și relații publice al ariei Europa Centrală și de Sud la BAT, despre cum se reflectă acest lucru în businessul companiei pe plan local, dar și global.

Ce reprezintă pentru BAT sustenabilitatea și de ce ați ales să investiți în această componentă? 

Sustenabilitatea este o direcție principală pentru BAT de peste 20 de ani deja, timp în care a dezvoltat îndeosebi proiecte din zona protejării mediului și a sprijinirii unor categorii sociale vulnerabile. Dar contexul în care trăim evoluează permanent și considerăm că este imperativ ca și noi, la nivel de business, să ne adaptăm continuu strategia și resursele alocate, pentru un răspuns eficient și rezultate durabile.

În 2020, compania a anunțat asumarea unor obiective ambițioase privind reducerea impactului afacerii noastre asupra sănătății, atingerea excelenței în protejarea mediului, dezvoltarea unui impact social pozitiv și reiterarea angajamentului pentru politici comerciale corecte și responsabile.

Toate acestea cu ținte foarte clare pentru atingerea lor:

  • 50 de milioane de consumatori ale produselor noastre care nu ard până în 2030;
  • neutralitatea emisiilor de carbon din propriile operațiuni până în 2030 și de-a lungul întregului lanț valoric până în 2050;
  • 100% energie regenerabilă până în 2030; creșterea cantității de apă reciclată cu 30% până în 2025;
  • niciun deșeu rezultat din activitatea centrelor de producție să nu mai ajungă în gropi de gunoi până în 2025;
  • eliminarea plasticului de unică folosință nenecesar din ambalaje și utilizarea exclusivă de ambalajele de plastic reutilizabile, reciclabile sau compostabile până în 2025.

Cred că sustenabilitatea ar trebui să se afle în centrul strategiei de afaceri a oricărei companii, indiferent de domeniul de activitate. Alături de obiectivele specifice de profitabilitate, o companie trebuie să vizeze crearea de valori comune pentru consumatori, societate, angajați și acționari.

Toți avem o responsabilitate în protejarea mediului și a comunităților în care trăim, de aceea investim timp și resurse în campanii de informare și proiecte comune cu angajații noștri, cu partenerii comerciali și cu consumatorii, pentru ca împreună să identificăm soluții optime și să dezvoltăm atitudini și bune practici pentru un viitor sustenabil. 

Care sunt direcțiile de interes ale BAT în ceea ce privește sustenabilitatea? Și de ce sunt acestea importante pentru companie? 

Recent am publicat cel de-al douăzecilea raport dedicat proiectelor noastre de mediu, societății și guvernanței (ESG) în care vorbim despre progresul înregistrat în reducerea emisiilor de carbon în cadrul operațiunilor noastre și al lanțului valoric.

Anul trecut am reușit reducerea la nivelul companiei cu 42,7% a emisiilor de carbon pentru Scopul 1 și 2 față de valoarea de referință din 2017. De asemenea, am atins un nou prag major: 64,4% din energia electrică utilizată în unitățile de operare provine din surse regenerabile (BAT ESG Report 2021).

Pe lângă obiectivele de protejare a mediului, ne concentrăm pe generarea unui impact pozitiv al afacerii noastre în societate. Suntem o companie prezentă la nivel global în peste 180 de piețe, ceea ce ne obligă să dezvoltăm politici responsabile atât față de angajații noștri, cât și față de comunitățile unde aceștia trăiesc și unde business-ul nostru se dezvoltă.

Ca principale rezultate în 2021 menționăm că 79% din unitățile noastre operaționale au înregistrat zero accidente de muncă, organizarea de sesiuni de training despre drepturile omului, cu peste 350.000 de participanți la nivelul întregului lanț de furnizori și atingerea unui nivel de reprezentare a femeilor în roluri de conducere de 39%.

Tot ca parte a agendei noastre de sustenabilitate, ne păstrăm un angajament ferm pentru atingerea obiectivelor de business într-un mod onest, transparent și legitim, prin respectarea integrității în tot ceea ce facem. Și aici mă refer în special la respectarea unor standarde clare privind etica de business, dar și la derularea activităților noastre comerciale cu responsabilitate și integritate, valori pe care le căutăm de altfel în toți partenerii noștri comerciali.

Ce obiective de sustenabilitate există în direcțiile menționate mai sus? Și ce acțiuni vor fi luate pentru atingerea acestora? 

Principalul obiectiv al agendei noastre de sustenabilitate este clar: construirea unui viitor mai bun, ceea ce înseamnă în primul rând reducerea impactului afacerii noastre asupra sănătății. De aceea, am ales să ne transformăm prin dezvoltarea unor noi categorii de produse fundamentate științific, prin care oferim consumatorilor adulți alternative cu risc redus*.

În 2021, 18,3 milioane de consumatori au ales produsele noastre care nu implică arderea tutunului, o creștere de 4,8 milioane față de anul precedent și, pentru a continua pe acest drum, BAT rămâne fidel transformării sale într-o afacere cu multiple categorii de bunuri de larg consum, centrată cu adevărat pe consumatori. Obiectivul nostru este ca 50 de milioane de utilizatori să aleagă noile noastre categorii de produse până în 2030, iar unul dintre acestea este glo, cel mai inovator dispozitiv al companiei care încălzește, nu arde tutunul, cu care suntem prezenți pe piața din România din 2018.

Vorbind despre România, mă bucur să subliniez faptul că anul acesta marcăm 25 de ani de prezență în această piață, timp în care am devenit un partener important al economiei românești, un angajator strategic și un investitor constant.

În 2021 am rămas cel mai mare contribuabil la bugetul de stat, cu un aport total de 11 miliarde de lei (2,2 miliarde de euro) sub formă de taxe și impozite.

În ultimii 10 ani, compania a plătit aproximativ 80 de miliarde de lei taxe, pe lângă investițiile directe estimate la peste 500 de milioane de euro în unitatea noastră de producție din Ploiești. Aceasta este a doua cea mai mare unitate de producție din Uniunea Europeană și între primele cinci ale grupului la nivel global, iar 60% din produsele fabricii BAT din Ploiești, țigarete și consumabile din tutun pentru glo, sunt exportate către zeci de piețe din întreaga lume.

Pe lângă amprenta economică directă, suntem un angajator de top, numărând peste 3.000 de angajați direcți și generând aproximativ 30.000 de locuri de muncă de-a lungul lanțului valoric. BAT investește în creșterea profesională permanentă a angajaților săi și în proiecte cu impact pozitiv pentru societate și comunități. Pentru a ne atinge aceste obiective însă este nevoie de un context economic stabil și de un cadru fiscal echilibrat pentru toate produsele cu nicotină, care pot genera acea predictibilitate atât de necesară unei dezvoltări solide a business-ului.

BAT s-a alăturat recent campaniei globale Race to Zero, angajându-se să atingă pragul de zero emisii de dioxid de carbon până în 2050. Cum arată strategia aferentă acestui angajament? 

Limitarea creșterii temperaturii globale medii la 1,5°C peste nivelurile preindustriale necesită acțiuni majore și pe scară largă, iar companiile joacă un rol important.

Prin urmare, BAT și-a aliniat obiectivele de sustenabilitate existente la această traiectorie și își asumă să atingă pragul de zero emisii de dioxid de carbon la nivelul operațiunilor până în 2030 și de-a lungul întregului lanț valoric până în 2050. În 2021, BAT a obținut o reducere de 42,7% a emisiilor din operațiunile sale față de valoarea de referință din 2017.

Cum au fost primite de public campaniile recente și ce rezultate ați avut? 

În România, agenda de sustenabilitate urmează angajamentul asumat global de a oferi un viitor mai bun – A Better Tomorrow.

Pe pilonul nostru de mediu, dezvoltăm permanent eforturile interne de reducere a deșeurilor și de a acționa cu responsabilitate. Pe plan extern, prin campania de informare Alege asumat un oraș curat demarată în 2019 am reușit să colectăm peste 2 tone de chiștoace de țigări, valorificate energetic în fabrici de ciment cu impact zero asupra mediului. Proiectul a fost demarat în București și s-a extins în Iași, Constanța și de curând în Ploiești. În 2021, am demarat programul de colectare selectivă a versiunilor anterioare ale glo, dispozitivul nostru care încălzește tutunul, iar cele peste 11,000 de aparate colectate astfel au fost destinate reciclării.

De asemenea, dezvoltăm proiecte de responsabilitate în derularea practicilor comerciale. BAT desfășoară anual programe pentru informarea comercianților și a consumatorilor cu privire la prevederile legale conform cărora minorii nu ar trebui să aibă acces la produsele cu nicotină. Și ne bucurăm că, începând din 2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor s-a alăturat campaniei noastre, care subliniază importanța practicilor comerciale corecte.

Mai mult, BAT susține programe anuale care facilitează accesul la cultură, istorie și spații publice de calitate în comunitățile noastre. Anual, BAT investește aproximativ un milion de euro în evenimente culturale și sprijină comunitatea artistică locală prin susținerea unor festivaluri de muzică renumite precum Electric Castle sau SummerWell, dar și evenimente de design precum Romanian Creative Week sau evenimente culturale precum Strada de C’Arte.

Pe lângă toate aceste proiecte de sustenabilitate, suntem implicați activ în susținerea eforturilor de combatere a comerțului ilicit cu țigări (campania Stop Contrabanda) și avem un parteneriat durabil cu autoritățile cu atribuții în domeniu, atât la nivel central, cât și local.

Sustenabilitatea reprezintă un pilon central al strategiei noastre și ne bucurăm că eforturile și angajamentul companiei față de standarde înalte de sustenabilitate au fost recunoscute de instituții independente. Între acestea se numără includerea companei în Dow Jones Sustainability Index pentru 20 ani consecutiv (BAT fiind singura companie de tutun listată în prestigiosul World Index anul trecut).

În plus, BAT a fost recunoscută ca Lider Climatic pentru al doilea an consecutiv de Financial Times în lista sa anuală europeană, plasându-ne în top 3% dintre cele 4.000 de companii analizate.

____________________________________

* Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse. Aceste produse nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 363 (17 mai – 15 iunie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: