Business Companii

Începe experiența #BizNetherlands 

24 ian. 2020 4 min

Începe experiența #BizNetherlands 

Reading Time: 4 minute

Peste doar câteva zile ne mutăm redacția pentru o săptămână în Olanda și, ca de fiecare dată înaintea unui proiect din seria #BizWorld, deși în fiecare ianuarie, de 10 ani încoace facem constant acest exercițiu jurnalistic, entuziasmul și emoțiile … alea constructive ?, cresc cu cât se apropie momentul zero.

Pe măsură ce am avansat cu pregătirile și documentarea, olandezii și Țările de Jos, căci aceasta va fi de acum înainte denumirea oficială a țării, nu contenesc să ne uimească. Deși ocupă doar 0,008% din suprafață lumii, Olanda este al doilea cel mai mare exportator de produse agricole și alimentare după SUA și cel mai mare exportator de de semințe, plante, bulbi și flori – cele mai multe dintre acestea lalele. Nu întâmplător i se spune ”țara lalelelor”, deși acestea nu sunt originare de aici, au fost aduse din Imperiul Otoman în secolul al XVI lea, Olanda este acum cel mai mare exportator de lalele din lume. În plus, nu cred că mai este o surpriză pentru nimeni faptul că Keukenhof este cea mai mare grădină de flori din lume.

După suprafața geografică și mărimea populației, Olanda nu se numără nici pe departe printre cele mai mari țări ale lumii, ocupând locurile 134, respectiv 65. Nu același lucru se poate spune despre economia sa care o plasează pe poziții fruntașe. Este a șasea cea mai mare economie din Uniunea Europeană și a 17 economie a lumii, pe locul 13 după veniturile pe cap de locuitor. Iar în ceea ce privește prosperitatea, un indicator care ia în calcul atât PIB-ul, cât și alte aspecte care țin de bunăstarea locuitorilor unei țări, precum: speranța de viață, stare de sănătate, alfabetizarea și standardele din educație, din 188 de țări analizate în indexul UNDP (United Nations Developed Programme), Olanda se clasează pe locul 5. Iar potrivit unui index al fericirii realizat de Națiunile Unite acum câțiva ani, Olanda se situa pe locul 4 în lume. Nu e rău deloc!

Olanda este al doilea cel mai mare exportator de brânză din lume, după Germania, cu exporturi în valoare de 4,1 miliarde de dolari (12,7% din exporturile globale de brânză) și al doilea cel mai mare exportator de bere din lume, cu o o valoare a exporturilor de bere estimată la 2 miliarde de dolari (12,9% din totalul exporturilor), cele mai multe mergând către SUA. Până acum 10 ani, ocupa chiar locul întâi, fiind detronată între timp de Mexic.

Olanda stă bine și la capitolul ”mediu de business favorabil”. Și nu o spunem noi, ci instituții renumite din domeniu, precum World Economic Forum, care plasează Olanda printre liderii lumii în acest sens, din perspectiva mai multor factori. Deschiderea internațională, poziția geografică bună, forța de muncă educată, productivitatea muncii, sistemul fiscal competitiv, infrastructura fizică și tehnologică – toate acesta fac din Țările de Jos o destinație atractivă pentru investiții și mediul de business. Olanda este un hub economic important, găzduiește cele mai multe centre de distribuție din Europa, are porturi navale și un important nod aerian.   

Olandezii sunt recunoscuți pentru spiritul lor antreprenorial dezvoltat, reflectat în numărul mare de antreprenori din țară: 11,9% dintre olandezi lucrează pe cont propriu, iar guvernul susține prin diverse programe start-up-urile. Forța de muncă din Olanda are deschidere internațională, mulți dintre olandezi, în afară de engleză, pe care o vorbesc fluent, cunosc alte două limbi străine: franceză și germană. Comparativ cu multe alte țări din UE, învățarea continuă este o practică curentă în Olanda, mulți adulți continuînd să se înscrie și să urmeze diverse cursuri pe tot parcursul vieții.

Olanda este și țara cu cea mai activă populație din Uniunea Europeană: peste 50% dintre olandezi fac sport săptămânal, mult peste media de 38% din UE și țara cu mai multe biciclete decât numărul total al populației, vreo 18 milioane de biclete la o populație de aproximativ 17 milioane. Un olandez merge cu bicicleta, în medie, 2,9 kilometri pe zi și mai mult de 25% dintre călătorii le face cu acest mijloc de transport. De asemenea, în Olanda, mersul pe bicicletă este unul dintre cele mai sigure din lume, cu cea mai mică rată de accidentări grave la un milion de kilometri pedalați. Asta se datorează pistelor special amenajate – 35.000 km de piste – și faptului că bicicliștii sunt respectați în egală măsură cu ceilalți participanți la trafic. În urmă cu câțiva ani, Olanda și Danemarca au fost declarate de Federația Europeană de Ciclism cele mai ”bike friendly” țări din Europa. Cu o așa de mare apetență pentru ciclism, există și o statistică mai puțin îmbucurătoare: Olanda este țara unde se fură cele mai multe biciclete. Anual, sunt raportate peste 100.000 de furturi, în timp ce alte aproximativ 300.000 rămân neraportate.

Caseta audio, caseta video și CD-ul au fost toate inventate în Eindhoven de Philips, una dintre cele mai mari mari și renumite companii olandeze. Microscopul și telescopul au fost inventate tot pe teritoriul Olandei în secolul al XVI-lea, respectiv al XVII, iar unele dintre cele mai avansate sisteme de navigație și de menținere a cotelor apelor sub control au fost dezvoltate de olandezi. Tot la capitolul curiozități istorice, știm că Bursa din Amsterdam Hendrik D-de Keyser este cea mai veche din lume și că mai există în Olanda peste 1000 de mori de vânt care datează din 1850. Folosite în mod tradițional pentru o multitudine de lucrări, de la irigații la măcinarea grânelor, în prezent, doar câteva mai sunt operate comercial, iar în zona Kinderdijk, zonă protejată UNESCO, mai sunt 19 mori de vânt tradiționale. KLM  – ”Koninklijke Luchtvaartmaatschappij” sau “Royal Airline Company” este ce mai veche companie aeriană națională din lume, fondată în 1919, și în Olanda există aproximativ 1000 de muzee, dintre care 42 sunt situate în Amsterdam, unul dintre cele mai căutate destinații turistice din Europa, în top 5, cu 4,5 milioane de turiști străini anual.

Am adunat aici doar câteva dintre curiozitățile și superlativele pe care le-am aflat până acum despre Olanda. Pe larg, despre toate acestea și multe altele, vom povesti în următoarea ediție Biz, ce va apărea pe piață în februarie. Între timp, revenim săptămâna viitoare cu relatări, la cald, de la fața locului, așa că rămâneți cu ochii pe noi, pe site și pe canalele de social media.

#BizNetherlands este un proiect Biz în parteneriat cu #NNGroup, #BTFlyingBlue, #Philips, #MegaImage și #KLM

Foto: Olga Lupol Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: