Interviuri Lifestyle

La un pahar cu Paul de Lanouvelle, singurul fondator de șampanie în viață

27 feb. 2023 5 min

La un pahar cu Paul de Lanouvelle, singurul fondator de șampanie în viață

Reading Time: 5 minute

Ne-am bucurat să-l întâlnim, la Paris, pe Paul de Lanouvelle și să aflăm povestea celei mai noi șampanii de lux din lume. Creator al șampaniei Lanouvelle, singurul fondator de șampanie în viață, așa cum îi place să glumească, Paul provine dintr-o familie cu tradiție în zona producătorilor de vin, care acum șase ani a decis să lanseze un nou sortiment: șampanie. Într-un domeniu în care totul este foarte strict delimitat între marii jucători din Franța, Paul de Lanouvelle a reușit să impună un nou brand de șampanie.

De ce ți-ai dorit să lansezi o șampanie?

Toată tradiția, meșteșugul și ex­pe­rien­ța familiei mele în acest domeniu au dus la acest moment care, privind în urmă, a venit firesc. Au contat enorm educația și mediul în care am crescut, faptul că știu specificul pământului și strugurilor și că am vrut să produc o șampanie diferită.

Foarte mulți oameni cred că șampania este un spumant mai scump, dar, dacă este făcută bine, în realitate este un vin foarte complex, produs într-un mod spectaculos. Noi, francezii, am rafinat mult formula șampaniei în ultimii 300 de ani și ceea ce servim astăzi într-o cupă este rezultatul unei puternice istorii și tradiții și meșteșugul unor mari personalități și, recunosc, e minunat să ajungi să faci parte din această tradiție, să te numeri printre cei care produc această licoare ce dărâmă bariere și construiește poduri între oameni. Astăzi, șam­pania nu mai este văzută ca o băutură exclusivistă sau pentru snobi.

Majoritatea oamenilor beau șampanie pentru ceea ce este și ce reprezintă, când vor să celebreze ceva. Eu am vrut să pun focusul pe cum se produce, pe calitatea sa și pe ideea Lanouvelle de a împărtăși ­momente din viața ta, cu cei dragi, la un pahar de șampanie.

Cum ați ales numele acestei șampanii?

șampanie Lanouvelle

Lanouvelle înseamnă „nou” în fran­ceză și, acum, privind în urmă, mi se pare că era providențial ca numele meu să fie potrivit pentru o șampanie. Când m-am întâlnit cu specialistul în branding care mi-a spus că numele meu este foarte bun pentru o noua șampanie, nu mi s-a părut o idee bună. Mi-a povestit apoi cât de important este să oferi numele tău propriului brand și mi-am dat seama cât era de potrivit. Am înțeles atunci tradiția ca oamenii să-ți asocieze numele cu brandul.

Ce are diferit această șampanie față de altele?

Lanouvelle este o șampanie cu un puternic accent de vin, elegantă și cu un gust complex, pe care îl simți din primul moment. Este produsă în regiunea istorică Champagne, unde se fac cele mai prestigioase șampanii, și unde avem cei mai buni struguri și cel mai bun pământ pentru acest sortiment.

Dacă vorbim despre diferențe, noi am produs șampania din struguri pinot noir și de aceea gustul aduce mai mult cu structura vinului, iar ca proces, șampania noastră este lăsată să îmbătrânească patru ani în sticlă. Ca să vă dați seama de diferență, majoritatea șampaniilor stau 15 – 24 luni la maturare înainte de vânzare, la noi stă 24. Așa facem bulele mai ușoare, mai mici, gustul este mai fin, are o textură mai bună și îți lasă mai mult loc ca să simți vinul. Lanouvelle se poate bea diferit datorită calităților sale. Este densă, complexă, o bei ca pe un vin, nu doar ca aperitiv, și o poți bea și ca desert.

Ai în plan să distribui șampania Lanouvelle și în România?

Da. Am stat trei săptămâni în România, în Carpați, când aveam 13 ani și îmi amintesc cât de frumos era. Sunt acele amintiri din copilărie care îți rămân în minte și mă fac să simt că am o legătură cu țara voastră. Mi-ar plăcea să o exportăm și în România, dacă găsesc un distribuitor potrivit.

Cât este de greu să lansezi o șampanie astăzi?

E greu. Într-o piață în care totul este stabilit și așezat și unde ai lideri puternici precum LVMH și Pernod Ricard, este curajos să vii cu un nou brand, dar am văzut ca mulți oameni lansează branduri de haine sau accesorii și, sincer, acest aspect m-a încurajat să ies în lumina reflectoarelor. A contat că este ceva nou și diferit. Și, bineînțeles, având și legitimitate în această industrie, am reușit.

Ce rezultate aveți?

Cu entuziasm spun că sunt fericit să văd cum s-a dezvoltat acest business și mă bucur să văd ca oamenii sunt încântați de ceea ce facem. Să bei șampanie este ceva emoțional, iar eu am vrut să lansăm această șampanie în Franța, în special în Paris, unde am crescut și unde istoria șampaniei contează. A fost băutura regilor încă de la început, a devenit apoi băutura preferată a lui Napoleon și a reușit, în la Belle Epoque, să fie licoarea pe care voia s-o bea toată lumea. Îmi place ideea de a fi noua generație de creatori de șampanie din Paris și vrem să reușim în această perioadă să reintroducem șampania în stilul de viață parizian.

Este șampania o băutură pentru ­oricine?

Regiunea Champagne este foarte mică și poți face șampanie doar aici, și în cantități limitate. Brandurile de șampanie însă sunt foarte puternice, iar cererea este mare, de aceea și prețul este pe măsură. Iar ceea ce contează mult, o sticlă din două care se produc se bea în Franța. Se știe, francezii au o relație culturală clară cu șampania. Categoric, în acest context, șampania este un produs de lux, pe care oamenii îl beau diferit. Cei bogați o beau mai des, ceilalți la zile de naștere, de Crăciun sau la ocazii speciale.

Cum ați realizat brandingul?

Am lansat aceasta șampanie când aveam 25 de ani și am dorit să fie ceva diferit de ce fac ceilalți producători. Voiam un brand puternic, dar nu cu auriu, cum este de regulă pe eticheta acestei băuturi, așa că am ales negru cu argintiu și alb.

Suntem „young” și „fun” și am făcut un logo abstract, care te face să te întrebi ce este. Când te uiți mai aproape, observi că sunt flori și pomi – pornind de la vița-de-vie, o cupă de șampanie, stele și o lună – simboluri astrale specifice producătorilor de vin – și doi porumbei care zboară, dar au aceeași coadă.

Cum vezi viitorul brandurilor de lux?

Și eu mă întreb destul de des în ultima vreme, în care vedem că LVMH este liderul puternic, care lansează trenduri și impune viziunea luxului, dar am văzut că sunt și alte căi de a dezvolta luxul. Noi venim cu ceva mai puțin strălucitor și epatant. Explorăm diferite căi de a crea momente reale între oameni reali. Nu dorim să impunem această șampanie prin personalități care să spună ce bună este, ci prin oameni care să o aleagă pentru momentele bune și care se bucură s-o savureze pentru gustul său.

Pentru viitor, vrem să lansam o șampanie rose și una pinot noir. Vrem să ne diferențiem și mai mult, pentru ca acei consumatori care ne-au ales să vadă că suntem diferiți. Eu mă străduiesc să fiu prezent unde este și șampania. Nu sunt mulți oamenii care pot promova chiar ei, ca fondatori, șampania, iar oamenii sunt entuziaști și curioși să întâlnească ­fondatorul unei șampanii!

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt GroupamaOrange și Air France.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: