Stiri

Licitația 5G aduce la buget peste 432 de milioane de euro

Reading Time: 2 minute

În urma licitaţiei de spectru organizate de ANCOM, cei trei ofertanți (Orange, Vodafone, RCS&RDS) și-au adjudecat 420 MHz în benzile de 700 MHz, 1500 MHz, 2600 MHz și 3400-3800 MHz, adică 76% din cantitatea de spectru disponibilă în cadrul procedurii de selecție, a anunțat azi arbitrul telecom în cadrul unei conferințe de presă.

Taxele de licenţă, a căror valoare cumulată se ridică la 432.611.043 euro, se fac venit la bugetul de stat. Taxele de licență urmează a fi achitate eşalonat, prima tranșă fiind exigibilă pe 8 decembrie 2022, în valoare totală de 119.000.000 euro, iar ultima pe 17 noiembrie 2028, în valoare de 80.009.617 euro.

Frecvențele operatorilor

În urma licitaţiei, ORANGE ROMÂNIA S.A. şi-a adjudecat 2 blocuri de câte 2×5 MHz în banda de 700 MHz FDD, toate cele 8 blocuri de câte 5 MHz disponibile în banda de 1500 MHz şi 16 blocuri de câte 10 MHz în banda 3400-3800 MHz, contra sumei de 264.607.669 euro reprezentând taxă de licenţă.

VODAFONE ROMANIA S.A. a câştigat 1 bloc de 2×5 MHz în banda de 700 MHz FDD şi 10 blocuri de câte 10 MHz în banda 3400-3800 MHz, urmând a achita suma de 122.503.374 euro cu titlu de taxă de licenţă.

RCS & RDS S.A. şi-a adjudecat cele 4 blocuri de câte 2×5 MHz disponibile în banda de 2600 MHz FDD și 5 blocuri de câte 10 MHz în banda 3400-3800 MHz, pentru care va achita suma de 45.500.000 euro reprezentând taxă de licenţă.

Valabilitate peste 20 de ani

În benzile de 700 MHz și 1500 MHz, drepturile acordate sunt valabile pentru 25 de ani începând cu 1 ianuarie 2023, iar în banda 3400 – 3800 MHz pentru 22 de ani, începând cu 1 ianuarie 2026. În banda de 2600 MHz, drepturile acordate sunt valabile pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 5 aprilie 2029.

Repartiția pe operatori a spectrului alocat înainte și după procedura de selecție 2022 este prezentată în tabelul de mai jos (noile drepturi recent adjudecate intrând în vigoare la 01.01.2023, cu excepția benzii 3400-3800 MHz).

Condițiile de licitație

Operatorii câștigători urmează să acopere cu servicii de bandă largă minim 70% din populația țării, majoritatea zonelor urbane, autostrăzile, aeroporturile internaționale și căile ferate modernizate, precum și un număr de 240 de localități identificate ca neacoperite sau slab acoperite cu servicii de comunicații mobile.

ANCOM a mai organizat în anul 2021 o procedură de selecție pentru acordarea spectrului rămas disponibil în urma licitațiilor din 2012 și 2015 în benzile de 800 MHz, 2600 MHz şi 3400 – 3600 MHz, în urma căreia s-au încasat la bugetul de stat 43,4 milioane de euro, în timp ce în urma prelungirii valabilității licențelor de utilizare a frecvențelor din banda de 2100 MHz, care au expirat în martie 2020, respectiv în ianuarie 2022, suma încasată la bugetul statului a fost de 110 milioane euro.

Alex Rădescu

Recent Posts

După trei ani de inovație și cercetare, Ferma Sol și Suflet, pionier în agricultura regenerativă, este autosustenabilă

După trei ani de inovație și cercetare, Ferma Sol și Suflet, un pionier în agricultura regenerativă din România, a ajuns…

12 minute ago

Întreprinderile sociale din România au creat 1.500 de locuri de muncă

NESsT și IKEA Social Entrepreneurship marchează impactul produs de Programul Accelerator Polonia și România care, în decursul a 4 ani,…

16 minute ago

Ionuț Bălan: Ce relevanță mai are Big Mac Index în vreme de război?

Evaluările asupra economiei, cel puțin cele care implică cifre și calcule aritmetice, sunt întotdeauna tentative eșuate parțial din start de…

43 de minute ago

International Work Finder, venituri de peste 12,3 milioane de euro pentru 2023

International Work Finder, unul dintre liderii pieței de recrutare a personalului UE și non-UE și management al resurselor umane din…

46 de minute ago

Fintech-ul românesc Instant Factoring se lansează pe piața din Spania

Instant Factoring, fintech-ul de micro-finanțare online a firmelor din România, se extinde pe piața din Spania. După un 2023 cu…

52 de minute ago

Matematica binelui – cea mai recentă campanie integrată dezvoltată de Golin pentru Lidl România

Poate că nu suntem toți matematicieni sau pricepuți la calcule și grafice, însă ce-ar fi dacă ne-am uita altfel la…

2 ore ago