Stiri Tech

Livrări la cub

18 iul. 2019 4 min

Livrări la cub

Reading Time: 4 minute

De aproape un an se remarcă în trafic băieții cu un cub galben în spate, care în maximum 30 de minute îți aduc la ușă un burger, șaorma, pizza sau orice altceva comandat prin aplicația Glovo. Victor Răcariu, General Manager la Glovo România, spune că suntem deja hub regional al startup-ului spaniol și are în plan multe surprize pentru clienții de pe piața locală.

Hărnicia purtătorilor de cub galben  se regăsește în cifre: Glovo se apro­pie de 2 milioane de produse livrate în România, aplicația fiind acum disponibilă în șase orașe din țară, la acestea urmând să se adauge alte 10 orașe din toamnă. Dar poate cea mai importantă realizare, după numai un an de existență a filialei locale, este faptul că de la București se coordonează businessul și pentru Croația și Serbia și vor mai urma și alte țări din zona Europei Centrale și de Est. “Primul an l-am împărțit în România în trei faze: am deschis în București, în mai 2018, și intenționat nu am investit foarte mult de la început pentru că urma vara. Chiar și acum, pe perioada verii, nu investim foarte mult în marketing pentru că nu e eficient. Lumea pleacă, vine, nu e cel mai bun moment să apari pe outdoor, de exemplu”, spune Victor Răcariu.

În prima etapă, până la sfârșit de august 2018, Glovo s-a ocupat de așezarea businessului  pe baze solide, după ce deschiderea biroului din România se făcuse în trei săptămâni, deci nu era chiar totul pus la punct. “Investițiile în marke­ting au scăzut în decembrie, era perioada cu sărbătorile, și am reluat campaniile în ianuarie, cu expansiune în celelalte orașe: Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov, Iași, Craiova. Urmează Constanța. Primul an a fost de alergat foarte mult, să acoperim o parte din populație”, adaugă șeful Glovo în România.

Colaboratori cu  cubul în spate

Glovo România numără în prezent 32 de angajați, echipa de suport, și aproape 600 de colaboratori-curieri. “Potențialul colaborator se înscrie pe site și vine la o dată anunțată pentru formare, la o anumită oră. Se face un cont, primește o geantă, un card și, dacă are un PFA sau un SRL, îi facem un cont direct, dacă nu, trebuie să se angajeze la unul dintre parte­nerii noștri, adică mari firme de HR. Ne vin cam 150 de oameni noi pe săptămână, dar și pleacă foarte mulți. Este un model deja prac­ticat de Uber și Bolt până să venim noi”, explică Victor Răcariu.

Chiar dacă în trafic curierii cu cubul galben branduit, pe bicicletă sau scuter, ies mai ușor în evidență, situația reală diferă în funcție de sezon. Pe perioa­da iernii, cam 90% din servicii erau prestate cu mașina. Odată cu instalarea căldurii, doar 30% din livrări sunt făcute cu mașina. “Ideea cubului a pornit de la dorința de a acoperi supermarketurile și în plus se potrivește foarte bine pe scuter: poți să îl ții în spate, poți să îl legi. Nu se potrivește foarte bine la biciclete, e cam voluminos și nu poți să mergi bine cu el. Așa că a apărut ulterior un nou model, un rucsac care, dacă vrei să livrezi pizza, se extinde. Are un fermoar și se face cub. Dacă ai pungi de livrat, se strânge ca un ghiozdan”, spune oficialul Glovo. Peste 85% din comenzile de mâncare în aplicația Glovo sunt reprezentate de 510.000 de șaorme, 380.000 de burgeri și 330.000 de porții de cartofi. Raportat la regiunile istorice, bucureștenii preferă cheeseburgerul, clujenii au optat cel mai des pentru pui crocant, iar pizza a fost mâncarea cel mai des comandată de către timișoreni. La micul dejun, românii comandă cafea, sandvișuri și produse de patiserie, iar la prânz lipia cu pui, burgerul și salata sunt alimentele preferate.

Startup în viteză

Oscar Pierre, inginer specializat în aero­dinamică, lucra la centrul Airbus din Toulouse, Franța, după ce studiase la Politehnica din Barcelona, dar și în SUA, la Georgia Tech. Însă mintea sa naviga pe alte meridiane. Inspirat de modul de business de la Uber și AirBnb, dorea să lanseze ceva similar la el acasă, dar era perfect conștient că nu avea șanse de reușită. Totuși, spiritul creator și de business al Cataluniei nu îi dădea pace. La 24 de ani a pus pe hârtie cap‑coadă un startup promițător. Îl cooptează pe Sascha Michaud, un antreprenor cu un CV destul de consistent, și în 2015 lansează, evident la Barcelona, aplicația Glovo: un site prin care poți livra orice în oraș.

Începutul e timid, dar fondatorilor nu le-a luat prea mult timp să constate că partea de mâncare este de departe cea mai importantă pentru acest gen de aplicație. Toată direcția companiei se concentrează pe acest segment și apar astfel o serie de parteneriate cu companii din Barcelona. “Cu toate astea, a fost un business mic din Barcelona timp de doi ani, până în 2017, chit că s-a și lărgit baza de parteneriate și chiar a apărut o extindere în alt oraș. Totul s-a schimbat radical în clipa în care a apărut parteneriatul cu McDonald’s. Încă este un par­teneriat strategic, iar o perioadă chiar a existat o exclusivitate. A urmat ra­pid extinderea în mai multe orașe, apoi au apărut o serie de investitori”, spune Victor Răcariu, General Manager al Glovo România, o filială care a sărbătorit recent primul an de existență. Dacă la începutul lui 2018 Glovo era prezent în patru țări (Spania, Portugalia, Franța și Italia), acum a ajuns în 24 de țări de pe glob și continuă să se extindă, iar valoarea investițiilor în startup a ajuns la 450 de milioane de euro.

Noutatea  sezonului

Pentru sezonul de toamnă, Glovo vrea să introducă în România conceptul de cook room, care va fi testat inițial în Capitală. “Închiriem o bucătărie, un­de pot să încapă 4-5 mini-bucătării, iar anumite branduri vor produce acolo mâncarea. Acest spațiu va fi disponibil doar pentru livrare. Vrem să introducem acest concept pentru a acoperi zone din oraș unde nu există anumite branduri. Oricum sunt zone supraaglome­rate și dacă mai venim și noi cu livrare, nu mai știi ce să co­manzi”, precizează Victor Răcariu. Acesta estimează că noul concept va fi lansat în perioada septembrie-octombrie, numai în București, fiindcă are nevoie de parteneri suficient de buni care să poată genera un număr mare de comenzi. “Altfel nici ei nu își acoperă costul de personal, nici eu pentru spațiul închiriat. Eu nu voi percepe o chirie fixă, ci un comision mai mare ca să pot susține investiția. În orice caz, par­tenerii ar trebui să susțină câteva sute de comenzi pe adresă lunar ca să fie rentabil. Suntem în discuții, principial sună bine, dar să vedem cum se derulează lucrurile”, spune reprezentantul Glovo România.

În ceea ce privește modul în care câștigă Glovo, sunt trei surse de venituri. Primul este comisionul de la parteneri, care este în jur de 30%, sumă care acoperă costurile de marketing și platforma de curierat. “Apoi, taxa de livrare plătită de client, precum și prin platforma de marketing, unde promovăm anumiți parteneri, contra cost. Pe partea de curierat, nu avem competitori în a livra ceva în 30-40 de minute. Eu nu trec produsele de livrare printr‑un depozit al meu unde să le cântăresc, să le redirecționez etc.”, arată Victor Răcariu.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: