Mașinile chinezești accelerează pe piața din România
Reading Time: 3 minuteChinezoaicele pe patru roți au tot mai mare succes în Europa. BYD a vândut pentru prima dată mai multe vehicule electrice în Europa decât Tesla, în luna aprilie, iar trendul pare clar. Acum, BYD a intrat oficial și în România, pe o piață unde deja mai multe mărci auto din China au început să câștige o cotă de piață tot mai mare.
Beijingul a transformat China în cel mai mare producător și exportator auto din lume. Dintre cei 169 de producători auto care operează astăzi în China, mai mult de jumătate dețin o cotă de piață mai mică de 0,1%, potrivit datelor firmei de cercetare Jato Dynamics. Pe o piață în care au adus inovații, design atrăgător și prețuri tot mai mici, inclusiv autoritățile atrag atenția că războiul prețurilor face ca piața să nu fie sustenabilă.
La începutul lunii iunie, Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației din China a emis un avertisment pentru producătorii de automobile implicați în „războaie” agresive ale prețurilor. Ministerul a promis că va lua măsuri împotriva a ceea ce descrie drept o competiție de tip „involuție”, care amenință sectoarele auto și de vehicule electrice (EV) aflate în plină expansiune în țară.
Declarația vine la scurt timp după ce Asociația Producătorilor de Automobile din China (CAAM) a lansat o inițiativă la nivelul întregii industrii, îndemnând companiile auto să mențină o concurență loială și să evite practicile care ar putea destabiliza piața. În ultimul an, producători auto, de la liderul EV BYD la jucători tradiționali precum Geely și Chery, au redus prețurile la zeci de modele pentru a-și menține sau crește cota de piață. De exemplu, BYD a redus prețurile la peste 20 de modele la sfârșitul lunii mai, declanșând un nou val de reduceri în întreaga industrie.
Intervenția ministerului reprezintă o abatere de la modul în care China gestionează, de obicei, sectorul său de producție. Acum, abordarea pentru piața auto pare să fi trecut de la încurajarea creșterii cu orice preț la asigurarea sustenabilității pe termen lung și a calității în industriile sale strategice, inclusiv vehiculele cu energie nouă (NEV), care reprezintă acum peste 40% din vânzările de mașini noi din țară.
România, piață în creștere pentru mașinile chinezești

Dacă în 2022 se înmatriculaseră în România 15 autovehicule chinezești, dintre care 5 pe benzină și 10 electrice, în primele cinci luni din 2025 sunt deja 1241, potrivit datelor oficiale.
În Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care reunește cei mai importanți jucători de pe piața auto locală, sunt prezente mărcile Lynk&Co, prin Maxx Mobility, mărcile MG și Maxus, prin Quantum Auto Max, și nou intratul pe piața românească BYD. Totuși, potrivit datelor DGPCI, prelucrate de APIA, în România sunt 22 de mărci auto chinezești care nu au o transparență a vânzărilor caracteristică rapoartelor APIA.
Mărcile din China care pot fi regăsite pe străzile din țară sunt AVATR, BAIC, BYD, DFSK, FORTHING, GAC, GEELY, HONGQI, HOZON, JAC, JETOUR, JIAYUAN, LEAPMOTOR, LYNK&CO, MAXUS, MG, NETA, SERES, SKYWELL, SWM, XPENG și ZEEKR. Multe dintre ele au dotări mult peste nivelul de preț, dar o mare piedică în creșterea vânzărilor rămâne accesul la service specializat, timpul de așteptare pentru piesele de schimb și lipsa de încredere specifică produselor provenite din China. BYD caută să rezolve multe dintre piedici, anunțând că intenționează să devină principalul furnizor de autovehicule electrice în România, dar și în Europa.
Recent, a lansat modelul compact de oraș Dolphin Surf, care devine una dintre puținele mașini full-electrice care costă sub 20.000 de euro. Incluzând și subvenția prin Programul Rabla, prețurile pornesc de la 11.600 euro, un prag greu de atins de competitori. Modelul intră în luptă cu cele mai ieftine două mașini electrice care se vând în UE: Dacia Spring și Leapmotor T03. BYD are cinci modele lansate și ar vrea să vândă în țară 5.000 de mașini în primul an. Marca britanică MG, cumpărată de grupul chinez SAIC, a pătruns oficial în România în decembrie 2023. Cu o rețea de peste 30 de dealeri, până apariția oficială BYD domina vânzările locale de mașini made in China.
Cum va arăta piața locală auto și care va fi evoluția brandurilor chinezești în perioada următoare, este un subiect fierbinte care conectează mai multe industrii.
Citește și interviul cu Dan Vardie, președintele APIA, care oferă o perpectivă avizată alături de cele mai recente statistici locale.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 394 (15 iunie – 15 iulie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Secțiune susținută de Raiffeisen Bank
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz