Numărul producătorilor de bere din România: creștere de șapte ori în 20 de ani
Reading Time: 3 minuteNumărul producătorilor de bere din România a crescut de șapte ori în ultimele două decenii, de la unsprezece companii înregistrate în 2005, la 85 în prezent, arată datele asociației Berarii României, care anul acesta marchează 20 de ani de activitate.
Nouă din producătorii de bere activi acum 20 de ani produc și în prezent. În același interval, producția de bere a oscilat între un nivel maxim de 20,2 milioane de hectolitri – înregistrat în 2008 – și unul minim, de 14,9 milioane de hectolitri, înregistrat în 2014. În prezent, după anii marcați de pandemia Covid și de creșterile abrupte de acciză, piața rămâne aproape de pragul critic de 15 milioane de hectolitri.
”Cele două decenii de Berarii României reflectă transformarea profundă a unui sector care arată astăzi cu totul diferit față de acum 20 de ani. Nivelul producției a crescut odată cu investițiile producătorilor, iar diversitatea s-a extins spectaculos: în România se produc de peste zece ori mai multe sortimente de bere decât în 2005. Avem un sector matur și dinamic, cu peste 80 de producători mici și medii, care generează valoare reală în comunitățile locale și în economia națională. Industria berii contribuie semnificativ pe întreg lanțul economic – de la agricultură, la producție, distribuție și retail – și susține zeci de mii de locuri de muncă. Mai mult, 97% din consumul de bere din România provine din fabricile autohtone. În acest context, este esențial să menținem acest ecosistem de producție națională printr-un cadru fiscal și legislativ predictibil, care să permită investiții sustenabile și dezvoltare continuă. Berea nu este doar un produs, ci un motor economic și social care trebuie protejat și susținut”
Mihai Voicu, Președinte Berarii României și Director General al Bergenbier
Membrii Berarii României, care reprezintă 90% din sectorul berii la nivel local, au dezvoltat relații comerciale cu peste trei mii de furnizori locali, de la agricultori până la producători de ambalaje. De la aceștia, ei achiziționează peste 70% din materiile prime folosite în producție. În prezent, bere se produce în 68 de localități din România, iar unitățile de producție sunt distribuite egal între mediul urban și cel rural.
”În cele două decenii de Berarii României, această piaţă a devenit una extrem de competitivă, unde jucători mari, de dimensiune globală, şi mici antreprenori locali investesc constant în producția de bere. Eforturile lor s-au concentrat și spre proiecte de impact național major, cum este Sistemul de Garanție Returnare. Analizând evoluţia pieţei în paralel cu tabloul măsurilor fiscale, anii în care au existat majorări semnificative de taxare a berii au dus la contracţii ale producţiei. De asemenea, influenţe semnificative asupra pieţei au venit şi din starea economică în ansamblu, unde puterea de cumpărare joacă un rol central”
Constantin Bratu, Director General Berarii României.
Membrii asociației au alocat investiții directe de peste 2 miliarde de euro în perioada 2005 – 2024, contribuția lor în taxe și impozite depășind 5,5 miliarde de euro. Cele mai mari fabrici de bere, membre ale Berarii României, au făcut investiții în linii noi de îmbuteliere, în modernizarea instalațiilor și în utlizarea durabilă a resurselor. În prezent, acestea achiziționează 100% din energia folosită în producție din surse regenerabile, obținută fie prin producția proprie și recuperare energetică în fabrici, fie prin contracte cu furnizori specializați.
Sectorul berii din România este validat de autorități ca fiind unul cu zero evaziune fiscală pe lanțul de producție, aducând predictibilitate în ceea ce privește încasările la bugetul de stat.
De 20 de ani, Berarii României reprezintă vocea comună a industriei locale de bere. Obiectivele sale vizează dezvoltarea unui sector al berii durabil, promovarea unui mediu concurențial transparent, un tratament egal și corect în fața instituțiilor de reglementare și educarea cu privire la beneficiile unui consum responsabil. Membrii Berarii României generează aproape 60 de mii de locuri de muncă la nivel național. Începând din 2008, Berarii României a fost inclusă în organizația Berarii Europei, fondată în 1958.
Membrii săi actuali sunt cei mai mari producători de bere din România – Ursus Breweries, Bergenbier S.A., HEINEKEN Romania, United Romanian Breweries Bereprod – și microberăriile Berăria Artizanală Sibiu, Clinica de Bere, Scorilo și Zăganu. Împreună, cei opt producători furnizează 90% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Berarii României fac parte Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei din România.
Industria berii pune managementul sustenabilității în centrul activității sale, prin eficientizarea consumului de apă și de energie în producţia de bere și prin reducerea amprentei de carbon. De asemenea, este sectorul economic cu cea mai mare pondere de ambalaje reutilizabile puse în circulație voluntar. Începând cu 2018, prin Berarii României pentru Mediu, sectorul a stat la baza înființării Sistemului de Garanție Returnare (SGR) în România, fiind acționar RetuRO.
Foto: © Anatoly Tiplyashin | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz