Peter Figge: Nu credem in crestere de dragul cresterii

Afilierea GMP Advertising la reteaua Jung von Matt nu presupune in acest moment nicio schimbare in structura actionariatului agentiei romanesti. Pasul urmator  ar fi ca grupul german  sa intre in actionariatul GMP cu un pachet minoritar, asa cum a facut-o deja cu agentii independente din Cehia (Kaspen) si Polonia (180). Peter Figge, CEO si coactionar al retelei Jung von Matt, explica strategia de dezvoltare pe termen lung si pasii care au dus la intrarea pe piata romaneasca.

Ce inseamna la ora actuala reteaua Jung von Matt?
Avem 25 de agentii in 8 tari. Singura tara in afara Europei in care suntem prezenti, si asa va ramane o vreme, este China. Abordarea noastra este sa valorizam mostenirea locala. Cand incepem o colaborare, cum este si in cazul GMP, ne dorim o agentie care sa aiba o prezenta puternica pe piata locala. Credem in puterea independentei. Independenta este importanta si pentru clienti. Nu suntem listati la bursa, nu avem presiunea unor raporte trimestriale si, fiind independenti, putem sa ne dedicam cel mai bine nevoilor clientilor. Nu credem in crestere de dragul cresterii, nu credem in imprumuturi luate de la banca pentru a creste reteaua rapid in toata lumea. Nu vrem sa cucerim planeta. Vrem sa lansam cele mai creative campanii si cele mai bune produse. Sigur ca zone precum India sau America de Sud sunt interesante, dar ele fac parte din planul de dezvoltare pe termen lung. Pentru moment, ne concentram pe China si Europa de Sud-Est.

Cum a decurs intregul proces de afiliere a GMP Advertising la Jung von Matt?
Cu cei de la GMP ne cunoastem de trei ani. Cand incepem colaborarea cu o agentie suntem foarte atenti la valorile pe baza carora se dezvolta. Credem in creativitate si in existenta unui produs puternic. Credem in dorinta de a fi mereu mai bun. Sunt valori pe care le-am regasit la GMP. De asemenea, credem in dorinta de independenta si in spiritul antreprenorial.

Si pe acestea le-am regasit in GMP. Nu in ultimul rand, credem in relatiile cu oameni, nu cu institutii. Am simtit de la inceput ca Felix Tataru si echipa lui sunt niste oameni extraordinari. Procesul de afliere este de obicei unul de durata. Exista o perioada de tatonare, de discutii, urmeaza apoi niste schimburi de experienta. Intotdeauna invitam agentiile afliliate sa ia parte la intalnirile noastre, le oferim informatii si le tratam ca si cum ar fi agentiile noastre si speram ca si ei ne considera la fel.

Ce urmeaza dupa afiliere? Veti cumpara GMP Advertising?
Cumpararea de actiuni este intotdeauna  urmatorul pas firesc. Mai intai insa trebuie sa sa lucram cateva proiecte impreuna. Europa de Sud-Est este o piata interesanta pentru noi deoarece multe companii germane sunt interesate sa se extinda spre aceasta zona. De asemenea, consideram ca putem aduce plusvaloare clientilor locali prin expertiza pe care o avem in domeniul strategiei de brand sau al digitalului. Totodata, oamenii din agentiile din Polonia sau Ungaria, si de acum si din Romania, cand participa la intalnirile noastre, ne ajuta prin ideile cu care vin. Jung von Matt a fost fondata in 1991 ca agentie germana, condusa de fondatori. Acum suntem un grup european de agentii conduse de proprietari.

Speram ca pe viitor sa devenim un grup european de agentii, cu prezenta globala, condus de parteneri. Nefiind listati pe bursa, in majoritatea cazurilor, pentru noi nu este important sa detinem majoritatea intr-o agentie. Nu ne dorim sa detinem controlul si nu ne dorim consolidare in sensul in care-si doreste o retea. Ne dorim parteneri care sa ramana alaturi de noi. Nu vrem ca fondatorii agentiilor partenere sa plece si sa-i inlocuim cu manageri. Ne dorim parteneri cu spirit antreprenorial.

Veti continua expansiunea in Europa de Est?
In momentul de fata, cu partenerii pe care-i avem in Polonia, Ungaria, Slovacia si Romania, de unde vom putea prospecta si pietele din vecinatate, consideram ca avem o prezenta solida in zonele culturale care ne intereseaza. Nu avem in plan extinderea in alte tari. Nu vrem sa fim prezenti in 90 de tari si sa avem o retea, ci sa fim prezenti in zonele culturale de interes.

Ati decis sa infiintati Jung von Matt Academy. Povestiti-ne despre acest proiect.
Cursurile Academiei Jung von Matt incep in aprilie anul acesta, vor dura doi ani, se vor tine in limba germana si sunt deschise si altor agentii daca doresc sa-si trimita oameni. Am selectat deja prima promotie, care va fi compusa din 20 de studenti, si am alcatuit programa de studiu, care va fi foarte diversificata, cu mare accent pe intelegerea digitalului si a noilor tehnologii. De asemenea, punem mare accent pe completarea studiilor teoretic, cu practica in agentie. Daca in trecut modelul clasic de lucru intr-o agentie de publicitate presupunea un duo format dintr-un art director si un copywriter, in prezent lucrurile se schimba. Acum echipele de creatie trebuie sa aiba o perspectiva mai larga, trebuie sa fie capabile sa gandeasca si sa spuna povestile independent de canalele media. Asta vrem sa formam prin aceasta scoala pe care o cream – o noua specie de creativi: “conceptionists” – oameni care lucreaza cu idei, fara constrangeri de ordin tehnologic, pentru care nu exista conceptul de offline sau online sau media traditionale, oameni pentru care toate canalele media exista dintotdeauna.  

Ce conteaza acum cel mai mult in advertisingul digital?
Digitalul inseamna o multitudine de lucruri. Inseamna diplay ads, mobile marketing, Facebook, newsletter, website. Multe agentii nu inteleg intreg ecosistemul digital si se concentreaza pe un singur aspect.  De asemenea, multi nu inteleg ca prin cumpararea unui post in newsfeed-ul de Facebook este acelasi lucru cu cumpararea de media. |n prezent, exista mult prea multe mesaje platite, pe Facebook, total irelevate. Asta nu va face decåt sa-i enerveze pe consumatori si sa-i indeparteze de Facebook. Pe termen lung, o astfel de strategie nu face bine brandurilor. Cel mai mare pericol pe care-l intrevad la momentul de fata este lacomia. Ma tem ca toti sunt prea lacomi. Si Facebook, si brandurile si agentiile. Singura alternativa viabila consta in mentinerea unui echilibru si atentia fata de calitate.

Extra info: Jung von Matt
Fondata in 1991 de catre Holger Jung si Jean-Remy von Matt, cu sediul central la Hamburg, Jung von Matt reprezinta, la aproape 25 de ani de la infiintare, un grup european de 25 de agentii, in 8 tari. Este una dintre cele mai creative agentii din lume, lucru confirmat atat la Cannes Lions, dar si la Effie Awards. De anul trecut, inscrie in competitia Cannes Lions doar o data la doi ani, iar banii economisiti astfel ii investestete in viitor, care se traduce in Jung von Matt Academy, locul care pregateste noua generatie de publicitari.