Management Stiri Tech

Pot evita companiile să fie împinse să cumpere software prea scump?

12 iul. 2021 4 min

Pot evita companiile să fie împinse să cumpere software prea scump?

Reading Time: 4 minute

Companiile, din toate domeniile, folosesc zilnic diverse tipuri de software – acesta este, de ceva vreme, o componentă de bază a inventarului oricărei companii. O tendință oarecum mai nouă este migrarea în masă a unei părți semnificative a proceselor de afaceri online – apariția cloud-ului, ca instrument de afaceri esențial, a fost accelerată de pandemia COVID-19. Nevoia bruscă de mobilitate a forței de muncă și de configurare rapidă a unor condiții funcționale și sigure pentru munca de acasă a necesitat o restructurare rapidă a bugetelor pentru achiziții software ale companiilor.

Și totuși, chiar și după mai bine de un an de căutări continue de soluții software accesibile în timpul unei crize, majoritatea factorilor de decizie încă nu au schimbat modul în care definesc nevoile software ale companiei lor și, ulterior, modul în care ar trebui achiziționate produsele necesare. Această atitudine poate duce la sarcini suplimentare pentru resursele deja suprasolicitate ale companiilor.

Situația actuală

În prezent, o mulțime de companii urmăresc sarcina de a achiziționa software adecvat din perspectiva producătorului de software – acestea selectează produsele pe baza a ceea ce oferă producătorii de software populari (fie în magazinul lor electronic, fie prin intermediul dealerilor și reprezentanților autorizați). Această abordare are un dezavantaj major pentru cumpărător – este de înțeles că producătorii vor recomanda întotdeauna produsele care le sunt benefice lor, dar nu neapărat clienților lor. Oricât de negativ ar fi acest lucru pentru clienți, mulți au impresia că nu există altă cale.

Care sunt cauzele?

Această percepție este rezultatul unei lipse generalizate de cunoștințe aprofundate despre piața de software, despre software în sine și, nu în ultimul rând, despre legile aferente și efectul acestora asupra drepturilor clienților. Acest lucru creează un mediu de incertitudine și chiar de teamă – Frica este o metodă foarte populară pentru a convinge companiile să urmeze preferințele producătorilor.

Pierderile de date, ransomware și diferite tipuri de alte atacuri cibernetice devin subiecte de știri comune în zilele noastre, ceea ce permite corporațiilor de software să exagereze urgența de a obține cel mai recent software sau chiar de a trece la unul complet diferit. Dar, deși există un anumit grad de risc în utilizarea de software mai vechi, care nu beneficiază de suport, companiile ar trebui să își amintească faptul că sfârșitul suportului nu înseamnă sfârșitul funcționalității și nici sfârșitul securității și că produsele mai noi aduc cu ele propria lor serie de probleme, cum ar fi vulnerabilitățile de tip ziua zero (zero-day), exploatările nedescoperite și problemele de compatibilitate.

Pe lângă evidențierea potențialelor riscuri de securitate, unii producători de software merg chiar până la a scurta, în mod artificial, perioada de asistență și a reduce caracteristicile disponibile pentru produsele care sunt încă populare în rândul clienților lor, dar care sunt incomode pentru producători. Un exemplu tipic este modul în care Microsoft tratează suitele Office perpetue după versiunea 2016, care abia dacă sunt promovate și dezvoltate, în ciuda faptului că utilizatorii le preferă în mod categoric în locul abonamentului Microsoft 365.

Rezultatul

Combinația tuturor acestor factori acționează în favoarea producătorilor de software – factorii de decizie ajung să creadă că nu au altă opțiune decât să se conformeze condițiilor și restricțiilor impuse de producători. În consecință, aceștia cedează și achiziționează produse scumpe (adesea cu caracteristici și servicii nedorite) înainte de a fi necesar. Ținând cont de progresul inevitabil al modelului de licențiere Software-as-a-Service, achiziționarea unui produs cu abonament, înainte de a fi cu adevărat necesar, poate avea ca rezultat costuri semnificative pe termen lung, iar companiile de software se asigură că taxele de anulare sunt descurajant de mari.

Cum să scăpăm de această situație aparent inevitabilă?

Manipularea de către producătorii de software poate fi evitată prin cunoașterea completă a produsului și a specificului pieței, inclusiv nu numai a caracteristicilor tehnice, ci și a legislației relevante privind drepturile de utilizare și licențiere software. Desigur, este de așteptat că nu toate companiile pot investi timp și resurse semnificative, necesare pentru a obține și a menține aceste cunoștințe – la urma urmei, majoritatea companiilor cumpără software o dată la doi ani.

Soluția: consultanță pentru licențiere și brokeri de software

Companiile de brokeraj software, care oferă și consultanță în materie de licențe, pot ajuta foarte mult companiile. Consultanții lor de licențe lucrează alături de companii pentru a determina nevoile reale de software pe termen scurt – și lung – pentru a le ajuta să facă o alegere bine informată cu privire la soluția software optimă pentru necesitățile companiei. Deoarece consultarea este realizată de o parte imparțială, decizia nu este influențată de interesele producătorilor de software. După ce au fost definite cerințele software, brokerii de software pot trece la furnizarea către client a produselor convenite.

Economii semnificative la costurile pentru software

Pe lângă faptul că primesc o soluție cu adevărat adaptată nevoilor lor, companiile din Uniunea Europeană se pot bucura și de prețuri semnificativ mai mici la software. Acest lucru este posibil datorită luptei de zeci de ani a UE împotriva monopolurilor corporative, care a dus la o serie de decizii juridice și de legi care permit și protejează revânzarea de produse software în interiorul granițelor Uniunii. În conformitate cu legislația actuală a UE, producătorii nu au dreptul de a împiedica sau de a reglementa revânzarea unui produs după prima sa vânzare. Acest lucru permite brokerilor de software să cumpere produse software de la companii care nu mai au nevoie de ele și să le ofere, mai departe, la prețuri mult mai mici decât ar fi făcut-o producătorii, economisind astfel costuri semnificative pentru companii.

„Cu ajutorul companiilor de brokeraj software, puteți economisi cu ușurință până la 70% din costurile software”, declară directorul executiv al Forscope, a cărui companie are mulți ani de experiență pe piață și operează în prezent în 9 țări europene.

Jakub Šulák

Apelarea la profesioniști imparțiali și experimentați în domeniul licențierii software, cum ar fi Forescope, pare a fi o alegere naturală pentru orice companie care dorește să se asigure că resursele sale sunt cheltuite în cel mai eficient mod și în propriul interes.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: