Proprietate intelectuală pentru startup-uri în 7 pași simpli

Știința, tehnologia și inovarea reprezintă baza dezvoltării economice, iar antreprenorii sunt cea mai importantă resursă de inovație a unei societăți. Dar nu toți știu cât de important este și mai ales cum să își protejeze ideile. Împreună cu echipa Cosmovici Intellectual Property am dezvoltat un ghid esențial pe care fiecare antreprenor ar trebui să îl urmeze atunci când dă pune bazele unei afaceri. 

Stabilirea elementelor de proprietate intelectuală

Stabilirea unei bune strategii de protecție începe cu identificarea elementelor ce reprezintă capitalul tău de proprietate intelectuală. Printre acestea se numară denumirea companiei şi logo-ul, care este recomandat să fie protejate din mai multe motive. În primul rând ideea ta e protejată în piață, și în al doilea rând eviți riscul de a încălca dreptul de proprietate al altui proprietar de marcă.

Reclamele produsului sau serviciului tău nu sunt proprietatea ta

Azi, în epoca Globalizării, publicitatea joacă un rol fundamental în transmiterea de informații cu privire la produse și servicii. E foarte important să se ia în considerare contractul cu modelele care apar în reclame și să fii atent ca el să dureze atât timp cât folosești reclama respectivă. În momentul în care o reclamă atrage atenția mai multor potențiali clienți decât era stabilit în target, e probabil ca valoarea remunerației sa crească. Astfel, este bine ca la semnarea contractului, să soliciți “blocarea” prețului, ca să eviți extra plăți în cazul succesului reclamei.

Planifică-ți activitățile pe termen lung

Este extrem de important să stabilești țările în care îți dorești să activezi pe termen lung și pe termen scurt. După ce ai înregistart o marcă națională în România, poți depune o aplicație pentru protecția ei și în alte țări, apelând la Oficiul Mondial de Proprietate Intelectuală (World Intellectual Property Office – WIPO). Dacă îți înregistrezi marca prin WIPO e bine să știi de la început piețele în care ai vrea să activezi, întrucât dacă optezi ulterior pentru încă un teritoriu va trebui să pătești taxe suplimentare pentru fiecare în parte.

Contract pentru drepturi patrimoniale de autor

Pentru a evita din timp conflictele cu privire la drepturile de autor este bine să închei un contract de cesiune de drepturi patrimoniale de autor. Este un scenariu clasic, când după dezvoltarea unui program software, pagini Web sau aplicație, să apară întrebarea ”Cine deține dreptul de autor asupra creației?”. Astfel, drepturile delimitate contractual, de la început, elimină pretențiile ulterioare pe care dezvoltatorii de soft, angajați ai companiei, le pot avea.

Apelează la servicii de monitorizarea a mărcii

Oficiile de înregistrare a mărcilor nu sunt obligate să anunțe proprietarul mărcii dacă undeva în lume s-a depus o cerere pentru înregistrarea unei mărci identice sau similare. Astfel, se recomadă să apelezi la un serviciu particular care monitorizează marca și te înștiințează dacă este depusă o marcă similară cu a ta. Beneficiul acestui serviciu constă în faptul că poți depune opoziție, astfel îți protejezi drepturile exclusive de proprietar și îți securizezi piața respectivă.

Determinarea necesităţii protejării sloganului

Sunt unele cazuri când este recomandabil să nu înregistrezi sloganul. Spre exemplu, dacă acesta are caracter generalizat, cum ar fi: Apă Termală sau Legume Românești, atunci nu poți obține drepturi exclusive. Asftel,  înregistrând doar marca, este suficient pentru a beneficia de protecție efectivă în caz de contrafacerere.

Folosește marca după ce a fost înregistrată

Înregistrarea mărcii nu reprezintă punctul final al protecției proprietății intelectuale. Ești obligat de lege, ca odată ce ai înregistrat marca, să o folosești. Dacă îți menții drepturile de proprietar, însă nu o folosești, exsită riscul ca în cinci ani să fii decăzut din drepturi în cazul în care altcineva ar dori să folosească marca pe care tu deja ai înregistrat-o.

Foto: Dreamstime