Categories: FinanțeStiri

RCA-ul: hartia care nu inseamna nimic

Reading Time: 3 minute

RCA-ul este perceput drept “hartia pe care trebuie sa o ai, pentru ca politia sa nu-ti ia talonul” ori “biletul de reparatie al masinii persoanei pe care ai accidentat-o”, potrivit studiului calitativ realizat in aceasta luna de Exact Cercetare si Consultanta folosind materialele si metodologii LEGO® SERIOUS PLAY®.

“Nefiind vorba despre un produs pe care soferii il achizitioneaza in propriul folos, acesta nu are vreo insemnatate”, declara Irina Rainer, Qualitative Research Manager Exact Cercetare si Consultanta. “Din acest motiv, ei se orienteaza spre cele mai ieftine polite RCA, fiind astfel favorizate companiile care ofera cele mai competitive preturi”, mai adauga coordonatorul studiului.

Soferii inteleg insa utilitatea RCA-ului si sunt de acord sa achite anual o taxa pentru a putea circula pe drumurile publice. Ei nu sunt insa de acord cu tarifele ridicate pe care toti asiguratorii le practica atunci cand vine vorba de tinerii cu varste mai mici de 30 de ani si care ajung sa achite circa 500 euro/an pentru a se putea deplasa, spre exemplu, cu o masina autohtona. Sunt de asemenea nemultumiti in legatura cu cresterile constante de preturi, operate an de an de companiile ce emit polite de tip RCA si de scumpirile politelor, in cazul incadrarii intr-un anumit grad de risc, in functie de istoricul asiguratului (bonus malus).

In ceea ce priveste experientele legate de reparatia masinii in baza politei RCA a vinovatului, soferii isi manifesta din nou nemultumirea, afirmand ca “asiguratorii trag de timp”. Este vorba, pe de-o parte, de timpii necesari oferirii autorizatiei de reparatie: in anumite cazuri, asiguratorul nu ofera autorizatia de reparatie pe loc, ci isi rezerva un termen pentru derularea unei anchete, termen ce poate atinge chiar 90 de zile. Pe de alta parte, este mentionata perioada relativ lunga din momentul in care soferul se prezinta la service cu masina avariata si pana in momentul primirii acceptului de plata din partea asiguratorului.

Chestionati in legatura cu varianta ideala de asigurare auto obligatorie, soferii si-ar dori ca fiecare masina implicata intr-un accident sa poata fi reparata pe RCA-ul propriu. Astfel, in situatia in care ar fi vorba despre un produs ce le este direct adresat, ei ar fi dispusi sa opteze pentru companii de renume, ce practica tarife mai ridicate, dar in legatura cu care nu exista dubii in ceea ce priveste calitatea reparatiei si timpul scurt de asteptare.

Asigurarea CASCO –inutila”pentru barbati, „o investitie care merita” pentru femei

In ceea ce priveste utilitatea asigurarii de tip CASCO, parerile participantilor la studiu sunt total diferite din perspectiva categoriilor de gen. Astfel, barbatii considera ca o astfel de investitie anuala, pe langa faptul ca este una ridicata, nu le este utila: “Daca aduni banii cheltuiti in decursul unui an pentru a repara daunele survenite din vina ta, cheltui mai putin decat valoarea primei anuale de asigurare CASCO”.

Ei mai sunt de parere ca, in cazul unei masini cu vechime de cativa ani, investitia in polite CASCO nu se justifica: “in cativa ani, platesti la Casco intreaga contravaloare a masinii. Mai bine pui banii deoparte si iti cumperi alta”.

Femeile au insa o cu totul alta perspectiva. Ele iau in calcul posibilitatea unor evenimente rutiere cu daune semnificative: “Stiu ca daca se va intampla un accident, o pot repara fara a fi nevoita sa scot din buzunar in cateva zile o suma imensa de bani”, “Investitia merita pentru siguranta ta si a bugetului!”

Barbatii ar fi insa deschisi in a contracta polite CASCO in situatia in care companiile de asigurari le-ar returna dupa un interval prestabilit o parte din suma achitata (ex: 10%), in situatia neutilizarii politei.

Totodata, femeile iau in calcul toate posibilele evenimente negative ce ar putea avea loc de-a lungul timpului. De aceea, pe langa asigurarea de tip CASCO, asigurarea facultativa pentru locuinta reprezinta o prioritate pentru populatia de gen feminin. La fel ca si in cazul politei CASCO, femeile se simt in siguranta atunci cand stiu ca orice ar putea aparea isi gaseste o rezolvare imediata, fara un extra cost: “Platesc pentru confortul si linistea mea”.

Studiul calitativ a fost realizat de Exact Cercetare si Consultanta prin intermediul a 4 sesiuni de workshop LEGO® SERIOUS PLAY®, cu posesori de asigurari de tip RCA, CASCO si asigurare facultativa pentru locuinta. Participantii la studiu au fost atat femei, cat si barbati, cu varste cuprinse intre 18-39 de ani. Analiza a fost realizata in intervalul 3-17 iunie 2015 si au fost utilizate kit-uri LEGO® SERIOUS PLAY®, ce permit explorarea subconstientului, prin facilitarea exprimarii opiniilor prin intermediul jocului.

Oana Voinea

Recent Posts

Biletele de tren se pot cumpăra de pe un singur site. Ghișeul unic a fost operaționalizat

Toţi cei şase operatori de transport feroviar de călători care prestează servicii publice sunt integraţi şi activi în sistemul Ghişeul…

5 ore ago

OMV Petrom va distribui dividende record în valoare de 2.6 miliarde de lei pentru anul 2023

Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor a aprobat propunerea Directoratului de a distribui dividende de bază record în valoare brută de…

5 ore ago

Sectorul 6 va construi primul spital de stat din România din ultimii 36 de ani

Spitalul Sectorului 6 beneficiază de prima finanțare. Primarul Ciprian Ciucu a semnat la Paris, cu Tomáš Boček, Viceguvernatorul BDCE pentru…

5 ore ago

Specialiști Continental din Timișoara și Iași dezvoltă software și electronică pentru mașini bazate pe server

Specialiștii în electronică de la Continental conduc dezvoltarea de vehicule definite prin software în întreaga lume. Unitățile zonale de control…

8 ore ago

Sub 5% din organizațiile de pe glob au un nivel de pregătire „Matur” în materie de securitate cibernetică

Doar 3% din organizațiile de pe glob au un nivel de pregătire „Matur” în materie de securitate cibernetică, necesar pentru…

8 ore ago

Ahold Delhaize, deținătorul Mega Image, deschide un hub tehnologic în București

Ahold Delhaize, deținătorul lanțului de magazine Mega Image, anunță lansarea unui hub de tehnologie în București: AD/01. Compania își propune…

9 ore ago