Interviuri

Reload Film: Filmul antreprenoriatului 

9 sept. 2025 5 min

Reload Film: Filmul antreprenoriatului 

Reading Time: 5 minute

Cum a reușit Sebastian Tudor să învețe business „pe banii lui”, după un debut în antreprenoriat cu zeci de mii de euro pe minus, și să facă din reloadfilm.ro un reper pe piață care a împlinit 20 de ani în 2025.  

Cum a luat naștere ideea din spatele reloadfilm.ro și ce te-a motivat să o iei pe drumul antreprenoriatului în domeniul producției video?  

Ar fi fost fain să îți zic că a fost simplu și că am avut o strategie, nu? Nu că n-am avut, dar am început reloadfilm.ro și cu zeci de mii de euro pe minus. Am plecat de sub nivelul mării, însă dorința și forța au învins obstacolele. Eram producător, toată viața mi-aș fi dorit să fiu producător/regizor. Nu prea am vrut altceva, deși am mai activat în câteva domenii.

Antreprenor am devenit pentru a putea emite facturi. Am învățat antreprenoriat pe bani grei, pe banii mei. Mie îmi place pe platou, îmi place să urmăresc ideea scrisă încă din primele faze și să o văd după aceea dusă pe ecran. Fie că este micul ecran, marele ecran sau pur și simplu ecranul telefonului. Motivația era de fapt pasiunea pentru film și publicitate. Reloadfilm.ro nu este un business de miliarde, însă este un partener de încredere pentru afaceri foarte mari sau foarte mici. Ne plac ideile faine și găsim mereu soluții de implementare și, cel mai important lucru, nu câștigul financiar este primul lucru care ne interesează. 

Anul acesta se împinesc 20 de ani de când ai pus bazele reloadfilm.ro. Cum vezi evoluția companiei în tot acest timp și care a fost momentul în care ai știut că reloadfilm.ro merge în direcția potrivită și se consolidează ca brand?  

După 2007 – 2008, când dintr-o dată am rămas fără 60% din partenerii de bussines (agenții de publicitate, clienți direcți, clienți din afara țării) și nu suna telefonul, emailul părea înghețat (îl sunam pe colegul nostru de la IT de trei ori pe zi să îi spun să verifice la server că sigur are probleme de nu primim e-mailuri), am început să înțeleg că activitatea noastră este și despre dinamica pieței sau crizele mondiale. Așa mi-am dat seama cât de volatil este acest domeniu, însă mereu un gol este umplut cu altceva, de data aceasta, pentru noi, acest altceva se numea timp.

Aveam timp, totul părea dilatat, aveam timp de întâlniri, de ieșit în oraș, de stat cu prietenii. Ne-a luat câteva săptămâni să înțelegem că, deși „eram la început”, noi plecaserăm din genunchi, cu multe datorii și fără susținerea nimănui. Și am reușit să urcăm rapid într-o piață deja suprapopulată. De atunci am înțeles că avem locul nostru, „felia noastră din pizza”. Și, mai știu că suntem pe drumul nostru, atunci când văd cum tinerii de 20 – 21 de ani vin și ni se alătură în acest proiect numit reloadfilm.ro. Mi se pare cool.  

Industria s-a schimbat foarte mult în 20 de ani. Cum a reușit reloadfilm.ro să se adapteze constant fără să își piardă din identitate?  

Se schimbă an de an, într-un ritm fantastic. Dar oare noi, ca oameni, nu ne schimbăm permanent? Nu mereu învățăm cum să ne adaptăm nevoilor celui de lângă noi? Nu învățăm cum să ne adaptăm la viața de zi cu zi? Cred că flexibilitatea noastră ne poate duce, ca individ sau companie, pe drumul împlinirii.

Coloana vertebrală a lui reloadfilm.ro suntem noi, cei ce suntem în reloadfilm.ro. Nu am făcut și nu facem compromisuri, nu ne mințim partenerii, suntem loiali. Cred că identitatea și respectul față de tine ca om și față de cei din jur se mulează pe compania ta. Valorile noastre, încercăm să le dăm și celor tineri care vin alături de noi. Este o muncă de mentorat și de disciplină. Adaptarea constantă ne motivează să venim la sediul reloadfilm.ro, să ne vedem, să discutăm, să plănuim următorul proiect.  

Care este viziunea pe care o ai pentru reloadfilm.ro pentru următoarea perioadă de timp?  

Ținânâd cont de ceea ce spunea Papa Ioan Paul al II-lea, „Viitorul începe astăzi, nu mâine”, construim de astăzi noile tendințe pentru ceea ce urmează. Fain este că nu mai poți să te „arunci” în pronosticuri pentru mai mult de cinci ani. Am trecut așa repede de la pelicula de 16 mm/35 mm la digital, și acum digitalul se transformă și el, încât acum 15 ani probabil ți-aș fi spus că noi vom filma pe peliculă permanent, că suntem profesioniști, că nu se poate să facem rabat, însă uitându-mă în urmă înțeleg ce este în viitor.

Schimbarea nu mă deranjează, nu-mi deranjează zona de confort, dimpotrivă, mi se pare superprovocator să nu mai prevezi nici măcar următorul an. Vom fi lângă AI, dacă asta o să ne facă videourile / filmele mai frumoase, sau ne întoarcem la peliculă dacă asta înseamnă noua evoluție? Habar n-am. Poate fi oricare dintre variante, sau ambele, sau niciuna. Totul este în transformare, nimic nu o să mai fie ca înainte, iar noi suntem parte din schimbare. 

Care sunt cele mai frecvente provocări cu care te confrunți ca antreprenor într-un astfel de domeniu creativ?  

Volatilitatea pieței de film și publicitate. La noi din păcate nu poți să știi dacă anul următor se mai finanțează un film, căci totul este politic. Nu știi dacă aduci un film de afară și statul plătește partea lui. În publicitate, dacă vine o criză financiară, o să o simți cu un an minimum înainte. Singurătatea – ești mereu singur și nu ai cu cine să te consulți în acest domeniu. Mereu inventezi apa caldă.

Ar fi fost super ca Asociația Producătorilor să funcționeze și orgoliile ireale să nu existe. Și poate atunci, poate toată zona era mai protejată și mai relaxată. Provocarea mai apare când nu avem un script bun, avem ceva bani, dar toată lumea își dorește să pocnească și să scoată și artificii. Din păcate, în vremurile prezente, acestea sunt provocările. În trecut, provocările erau cum facem și mai bine și mai mare și mai frumos și mai de premii.  

Cum vezi piața de producție video din România în acest moment față de cea de acum 20 de ani?  

Foarte aglomerată. A devenit o junglă. Nimeni nu mai respectă nimic, oricine crede că știe să facă producție dacă are un telefon în mână. Nivelul a scăzut foarte mult și, uneori, nu facem decât un pas în spate și lăsăm incompetența să defileze. Se vede și pe TV sau pe net cam cum este acum.

Am impresia că toată lumea vrea doar să se termine repede și să se plătească rapid, peste 90 de zile lucrătoare și gata. Habar n-am, dar uneori sunt trist pentru că nu văd o producție cum erau odată, parcă am mânca la fast-food zi de zi, așa mă simt acum. Totul este mai superficial acum. Oamenii nu mai stau pe set cu plăcere. Nu mai văd pasiunea și dorința în ochii oamenilor. Au devenit mercenari și atât. Trist, dar real. Acum 20 de ani, nimeni nu stătea pe platou pe telefon în speranța că au trecut orele și doar încasează. Atunci oamenii își ofereau știința ca să ajute la creație. 

Cum crezi că va arăta viitorul conținutului video? 

Imediat ce se rezolvă problema drepturilor de autor cu AI, cred că o să fie AI. Vom putea interacționa cu Tom Hardy în serialul preferat sau vom putea decide ce se întâmplă. Cred că personalizarea conținutului în timp real o să ne fie „distracția” pentru următorii ani.

O parte din conținut o să plece spre VR (realitatea virtuală) în filme de educație sau jocuri sau filme imersive. Probabil că vom avea mult mai personalizat și țintit tot ce înseamnă clip de TikTok și alte rețele. Însă vom avea și din ce în ce mai multe probleme cu avataruri create să ne intoxice cu știri false și fake-uri grosolane și manipulări. 

Care crezi că sunt ingredientele care fac un spot/clip memorabil astăzi?  

Ai să râzi, dar cred că în tot „coolness-ul” ăsta căutat, un spot clasic, cu o poveste frumoasă și spectaculoasă ar șoca, așa cum vezi pe stradă zeci de mașini scumpe, însă când apare o mașină clasică și întreținută, toată lumea spune „WOW”.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 397 (1 – 20 septembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: