Management Stiri

Silvana Baciu, Market Manager IKEA Pallady: “Egalitatea de gen este fundamentală pentru succesul unui business în ziua de azi”

13 mart. 2025 3 min

Silvana Baciu, Market Manager IKEA Pallady: “Egalitatea de gen este fundamentală pentru succesul unui business în ziua de azi”

Reading Time: 3 minute

Silvana Baciu conduce cel mai mare magazin IKEA din Europa de Sud-Est și are o experiență de business de peste 25 de ani. Prezentă la evenimentul Extraordinary Women 2025 organizat de revista Biz pe 7 martie, ea a avut ocazia să le dezvăluie participanților cine este Silvana, omul, nu doar managerul IKEA.

După ce a activat în trei industrii diferite, recunoaște că cel mai important proiect profesional, dar și cea mai mare provocare, sunt oamenii. Consideră că un echilibru sănătos între muncă și viața personală este esențial pentru o viață împlinită și armonioasă. 

Silvana Baciu s-a alăturat IKEA în 2018 în calitate de Sales Manager pentru IKEA Pallady și și-a demonstrat rapid abilitățile în domeniul managementului de retail, ocupând funcții-cheie precum Customer Experience Manager și Call Center Operational Manager. Începând din 2024 a fost numită oficial Market Manager pentru IKEA Pallady, cel mai mare magazin al companiei din regiunea Europa de Sud-Est.

Reușitele sale se datorează în mare măsură echilibrului dintre viața personală – fiind mamă a doi copii – momentele petrecute cu prietenii și pasiunea pentru lectură.

Silvana este atașată de oameni – adoră să lucreze alături de ei, să interacționeze, să conducă echipe și să îndrume tineri talentați. Deschiderea față de oameni se observă și la nivel de inspirație și mentorii pe care îi alege: starea de bine vine și din oamenii cu care te înconjori, poți găsi mentori și modele în orice clipă”.

Această pasiune pentru relațiile interumane a descoperit-o încă de la primul său job, ca inginer textil la Brainconf Brăila. Pe lângă efortul de a învăța limba germană pentru a comunica eficient cu principalul său client, a înțeles că succesul nu depinde doar de competențe tehnice, ci și de calitatea relațiilor umane.

În prezent, ea conduce cea mai mare echipă dintr-un magazin IKEA din România, cu 600 de angajați. „Scopul nostru este să oferim o viață de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulți oameni, promovând un stil de viață sănătos atât pentru angajați, cât și pentru clienți. Ceea ce m-a motivat în toți acești ani a fost dorința de a-mi depăși constant limitele”, povestește Silvana.

Având experiența unor industrii diferite – textilă, fashion și retail –, Silvana a învățat nu doar să conducă echipe și proiecte, ci și să creeze medii de muncă incluzive și adaptate nevoilor fiecărei persoane.

Egalitatea de gen, o prioritate în IKEA

Silvana evidențiază că, în contextul actual, un business nu poate evolua fără a pune un accent deosebit pe egalitatea de gen, iar IKEA se află într-o poziție avansată în acest domeniu, cu proiecte implementate constant la nivel regional încă din 2002. „La nivelul echipei de management există un foarte bun echilibru de gen și ne concentrăm pe crearea unui mediu de lucru care sprijină dezvoltarea personală a fiecărui angajat. Ne dorim să oferim un loc de muncă incluziv, cu salarii egale pentru joburi similare. Avem un plan bine definit pentru următorii trei ani, iar obiectivul nostru principal rămân atenția și grija față de oameni. Egalitatea de gen este un pilon fundamental în tot ceea ce facem„, adaugă Silvana. În prezent, 61% din echipele de management din retail din diferitele țări în care IKEA este prezentă sunt conduse de femei. Acest lucru este cu atât mai remarcabil având în vedere că include țări unde egalitatea de gen a progresat mai lent. La nivel regional, 50% dintre femei ocupă diverse poziții de management sau conducere.

La IKEA există politici foarte clare care susțin echilibrul între viața profesională și cea personală. Astfel, există Luna de tranziție după concediul de maternitate/paternitate – pentru a oferi mai mult timp de adaptare întregii familii, în prima lună după întoarcerea din concediul de maternitate, un părinte poate lucra jumătate de normă cu salariu complet. Mama beneficiază de sprijin constant– fiecare mamă aflată în concediu de maternitate este evaluată ca îndeplinind așteptările în cadrul evaluării performanței și dezvoltării. Asta înseamnă că, deși nu lucrează în perioada concediului de maternitate, va primi o mărire de salariu. În plus, compania oferă concediu parental iar tații pot petrece o lună alături de bebelușii lor după ce mamele se întorc la muncă, primind salariul complet.

În luna septembrie, IKEA a lansat inițiativa „Anul Somnului”, campania anuală dedicată promovării beneficiilor unui somn de calitate. Studiile recente efectuate de compania suedeză au relevat faptul că somnul femeilor nu este de calitate: acestea dorm mai puțin, iar principalele motive invocate sunt stresul, anxietatea și volumul mare de gânduri procesate. Ca răspuns, IKEA, în calitate de angajator responsabil, a căutat soluții și a venit cu sfaturi practice în cadrul  workshopurilor dedicate angajaților, în cadrul cărora le-a vorbit despre importanța unui somn odihnitor pentru o viață lungă și sănătoasă.

Este luna dedicată femeilor și ne-am propus să atragem atenția asupra acestui dezechilibru, care ne afectează toate aspectele vieții – de la locul de muncă și relațiile de familie până la bunăstarea personală. Ne dorim să încurajăm discuții mai ample despre regândirea rolurilor de gen tradiționale.”

Dacă vă întrebați de ce IKEA a dedicat atât de multe resurse cercetării somnului, răspunsul este simplu: compania consideră că somnul are un impact major asupra vieții personale, dar și a mediului profesional. La IKEA, oamenii sunt, înainte de toate, cheia succesului. Un somn de calitate este esențial, deoarece, atunci când angajații sunt odihniți, aceștia își aduc întreaga energie la locul de muncă, contribuind astfel la inovație și la creșterea continuă a afacerii.

Articole pe aceeași temă: