Stiri

STUDIU REVOLUT: 1 român din 10 nu crede în capacitatea sa de a identifica scam-urile din online sau social media

5 nov. 2025 2 min

STUDIU REVOLUT: 1 român din 10 nu crede în capacitatea sa de a identifica scam-urile din online sau social media

Reading Time: 2 minute

Un nou studiu Revolut și Dynata ne arată cum se pregătesc românii de Black Friday și cum se raportează aceștia la cumpărăturile online și eventualele pericole reprezentate de scam-uri și escrocherii online. 

Studiul, realizat pe un eșantion de 1.000 de români, în luna octombrie, scoate în evidență că 65% dintre respondenți sunt încrezători în măsură „foarte mare” sau „oarecum încrezători” în capacitatea lor de a identifica eventualele scam-uri online, în timp ce unul din zece nu se simte pregătit pentru a se apăra de ele. În cazul femeilor, procentul celor mai puțin încrezătoare în abilitățile de identificare a escrocheriilor crește la 34%, comparativ cu 26% în cazul bărbaților. În timp ce GenZ (18-24 de ani) și Milenialii tineri (25-34 de ani) au cea mai mare încredere în aptitudinile lor de detectivi de scam-uri (80% ambele categorii), boomerii sunt mai puțin încrezători. 48% dintre ei au răspuns că nu au încredere că ar putea identifica eventualele înșelătorii online. 

„Datele arată că, deși românii devin din ce în ce mai conștienți de înșelătoriile online, încrederea în capacitatea proprie de a se apăra de escrocherii este, încă, la un nivel redus. Pe măsură ce cumpărăturile se mută din ce în ce mai mult pe platformele de socializare, escrocii devin mai pricepuți în a imita mărcile de încredere. Cea mai bună apărare este prudența. Verificați întotdeauna adresele site-urilor, evitați să urmați link-uri către site-uri necunoscute și plătiți prin aplicații sigure și cunoscute”, a declarat Florina Moisei, Country Manager Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala București. 

Goana după oferta zilei

Datele arată că românii încep să devină mai atenți atunci când fac cumpărături online, inclusiv de pe site-uri web sau aplicații de încredere (64%) și evită să dea click pe link-urile din e-mailuri sau reclame pe rețelele sociale (36%), verificând adresa URL a site-ului web (22%). Cu toate acestea, unii respondenți încă dau dovadă de prea multă relaxare, 4% dintre ei spunând că nu iau absolut nicio măsură de precauție atunci când fac cumpărături online.

Eșantionul general relevă o piață extrem de echilibrată. Pentru achizițiile lor principale, cumpărătorii sunt împărțiți în mod egal între achizițiile din magazin (26%) și de pe site-uri (26%), indicând faptul că atât retailul fizic, cât și platformele generale de comerț electronic sunt la fel de importante. Aplicațiile brandurilor (19%) apar ca un al treilea canal puternic pentru cumpărători. 

În ceea ce privește descoperirea ofertelor, consumatorii se bazează în egală măsură pe două surse digitale principale: reclamele plătite din social media (35%) și site-urile retailerilor (35%), confirmând necesitatea unei strategii de marketing digital duale. 

Genul joacă un rol semnificativ în preferința canalului. Femeile manifestă o înclinație puternică spre experiența tradițională, 30% alegând să cumpere din magazin, comparativ cu doar 22% dintre bărbați. În schimb, bărbații demonstrează o preferință mai mare pentru cumpărăturile de pe platformele de e-commerce (32%), comparativ cu 20% în cazul femeilor. 

În ceea ce privește sursa ofertelor, femeile sunt foarte receptive la reclamele plătite în social media (38%), în timp ce bărbații se bazează mai mult pe site-urile retailerilor (37%) și reclamele Google (10%). Când vine vorba de securitate, bărbații manifestă un comportament ușor mai precaut, arătând rate mai mari de verificare a adresei site-urilor (27% față de 16%) și evitare activă a link-urilor (39% față de 33%) în conținutul promoțional.

Studiu a fost realizat de Dynata pe un eșantion național reprezentativ de 1.000 de consumatori, în octombrie 2025.

Articole pe aceeași temă: