Surse noi de energie pentru piața telecom

Piața smartphone din România continuă să crească, fapt care atrage jucători noi. Am stat de vorbă cu  Costin Soare, Director Operațional Avenir Telecom, despre gama de terminale Energizer introdusă în România, dar și despre planurile de business pentru următoarea perioadă.

 

Ați introdus o nouă gamă de telefoane mobile pe piața românească, Energizer. Mai este loc de un nou brand pe piața locală?

Da, categoric mai este loc. Există loc, în special, pentru telefoanele cu caracteristici diferite decât cele prezente deja în piaţă, cum este cazul telefoanelor Energizer, care oferă clienţilor o durabilitate foarte mare a bateriei, spre exemplu, sau rezistenţă la şocuri, la apă etc. Şi întotdeauna va fi loc pentru produse de calitate şi de încredere, aşa cum este cazul telefoanelor Energizer. Brandul Energizer ave o vechime de 122 de ani şi este foarte cunoscut în întreaga lume pentru produse calitate şi de încredere.

Cum se profilează 2018 pentru piața telecom din România? Care ar fi tendințele, în ceea ce privește interesul românilor pentru achiziția de terminale, în acest an?

Piaţa de smartphone-uri va continua şi anul acesta să crească, din punct de vedere cantitativ, într-un ritm similar celui de anul trecut. Astfel, din punct de vedere cantitativ, ne aşteptăm anul acesta la o creştere a pieţei de smartphone-uri de sub 10%. Valoric însă, avansul va fi mai mare, însă nu în acelaşi ritm ca anul trecut. Ca tendinţă majoră a pieţei, valoarea medie a unui smartphone vândut va continua să se majoreze, ca urmare a schimbării comportamentului de consum al clienţilor. Consumatorii se orientează către telefoanele cu o valoare mai mare, ajutaţi de schimbările pe care marii producători le-au facut în portofoliile lor, ducând focusul pe terminale midd şi high end, de ieşirea din piaţă a unora dintre brandurile de tip B, dar şi de ofertele operatorilor telecom care fac accesibile telefoane din ce în ce mai performante la abonamente care au un cost lunar accesibil.

Dacă în 2014 şi în 2015, pretul mediu pentru un smartphone achiziţionat în Romania era, în medie, de aproape 600 lei (cu TVA), în scădere faţă de anii anteriori, în contextul extinderilor brandurilor de tip B în piaţă, în 2016 s-a înregistrat o creştere care s-a accelerat anul trecut. În acest context, în 2016, preţul mediu pentru un smartphone în România a urcat spre 650 de lei (cu TVA), accelerând ascensiunea anul trecut şi, astfel, ajungând la peste 800 de lei (cu TVA) în 2017.

Avenir Telecom operează rețeaua de magazine Internity. Ce planuri aveți în ceea ce privește numărul de magazine și de angajați? Care sunt provocările în ceea ce privește politica de HR în retail-ul telecom?

Pentru reţeaua de magazine Internity, partener Telekom, în acest moment, putem vorbi despre o consolidare a poziţiei în piaţă, venită după un proces de eficientizare a reţelei de magazine.

Avem în prezent o reţea 50 de magazine şi suntem deschişi către identificarea de noi oporunităţi de extindere cu noi locaţii în centre comerciale şi magazine stradale. Avem în prezent peste 160 de salariaţi în reţeaua de magazine, iar gasirea de noi angajaţi şi păstrarea celor existenţi sunt provocările cu care ne confruntăm în ultima perioadă. Mizăm însă în atragerea lor pe nivelul bun de salarizare pe care îl oferim, un mediu de lucru plăcut şi o schemă de bonusare atractivă.

Ce procent din magazinele Internity se află în mall-uri? Cum ridicați profitabilitatea celorlalte spații?

Reţeaua noastră e împărţită echilibrat între centre comerciale, magazine stradale şi magazinele Kaufland. Pentru Avenir Telecom România, cu siguraţă telefoanele mobile şi accesoriile Energizer sunt segmentele de business care pot genera cele mai mari creşteri ale veniturilor.

În afara de activitatea clasică de distribuţie a telefoanelor şi accesoriilor Energizer, lansăm în 2018 un nou proiect – o noua linie de business care va aduce produsele Energizer mai aproape de client, prin deschiderea de magazine proprii tip “insulă”, în galeriile marilor centre comerciale din Bucureşti şi din ţară.  Aceste magazine vor vinde exclusiv accesorii şi telefoane mobile Energizer şi sunt convins că experienţa noastră în retail, combinată cu calitatea produselor Energizer, gama extinsă, atractivă, şi gradul de cunoaştere a brandului în Romania, vor fi ingredientele pentru succesul proiectului. Reţeaua de magazine Internity are acoperire naţională. La fel va avea şi proiectul magazinelor Energizer.

Cum se prezintă piața de accesorii telecom în România?

Cât priveşte piaţa locală de accesorii GSM, aceasta a depăşit anul trecut 10 milioane de unităţi. Estimările pentru acest an iau în calcul o majorare cu aproximativ 10% a acestei pieţe, ca număr de unităţi. Pe măsură ce comportamentul de consum s-a schimbat, iar utilizatorii au văzut avantajele şi utilitatea accesoriilor, s-a creat, în mod natural, un context benefic business-ului de accesorii de calitate pentru smartphone.  Consumatorii au început să se orienteze către telefoane cu o valoare mai mare, ajutaţi de ofertele și subvențiile oferite de operatori și retaileri, precum achizițiile în rate şi la abonament. Având telefoane mai scumpe și care, acum, nu se mai diferenţiază foarte mult vizual, utilizatorii au devenit mai interesați de protejarea și personalizarea acestora. Există o cerere în creştere pentru accesorii, precum folii de sticlă şi carcase, care răspund nevoii de protecţie a telefoanelor, în detrimentul huselor fashion. De asemenea, o altă tendință care oferă oportunități pe piața de accesorii este schimbarea modului de utilizare a unui smartphone, folosit tot mai mult pentru navigarea pe Internet. Acest fapt presupune şi un consum mai mare de energie și atrage cu sine nevoia de accesorii precum încărcătoare auto, baterii externe și cabluri de încărcare.