Stiri Lifestyle

Vânzările Artmark, în creștere cu 10%

1 apr. 2021 2 min

Vânzările Artmark, în creștere cu 10%

Reading Time: 2 minute

Piața românească de artă reîncepe să crească. După un debut în forță în anii 2008-2011, pus temporar între paranteze în perioada diverselor crize ale anilor următori, a revenit la un trend crescător către sfârșitul deceniului trecut. Nu doar de creștere, dar și de reorganizare și modernizare profunde, prin transparentizare, reglementare și deschidere către cumpărătorii noilor generații, inclusiv prin accesibilizare online. Firesc până la urmă, ca cea mai elitistă piață investițională să se dezvolte și în România, dar printre ultimele, presupunând nu doar resurse financiare – de altminteri de un nivel relativ redus la acest început de dezvoltare a pieței – cât o deschidere culturală a participanților la tranzacțiile cu artă.

Creșterea este dovedită și de rezultatele sesiunii de licitatii din luna martie, care închide un prim trimestru al anului 2021. Astfel, Casa Artmark afișează la sfârșitul primului trimestru 2021 vânzări totale de artă de 3,06 milioane euro, față de un total al primului trimestru 2020 de 2,77 milioane, așadar o creștere de aproximativ 10% (respectiv față de 2,35 milioane euro total al primului trimestru 2019, față de care creșterea este de 24%).

Recordurile primăverii

Cele 3 licitații ale sesiunii lunii martie, marea Licitație de Primăvară, Licitația de Curiozități Tehnice și o licitație de atelier al unei artiste de avangardă, Eva Cerbu, s-au finalizat cu o rată medie de adjudecare de 88% (adică 88% din obiectele de artă puse în vânzare au fost cumpărate, mai exact 408 din 460, iar acestea au crescut în licitație cu o creștere medie de 243% față de prețul de pornire).

Cel mai mare eveniment al sezonului – Licitația de Primăvară din 23 martie a fost în centrul atenției colecționarilor, având în vedere prezența marilor maeștri ai artei românești, dar și a celor mai râvniți artiști contemporani, înregistrând o rată de adjudecare de peste 91%. Recordul evenimentului de vânzare a fost stabilit de Adrian Ghenie cu opera sa de tinerețe ,,Energia” și care a fost adjudecată pentru 155.000 de euro – care este de altfel și recordul de artist al lui Ghenie al nivel de România (prealabila cea mai bună vânzare de Ghenie s-a petrecut în iarna lui 2019, când un Autoportret al artistului a fost adjudecat pentru 150.000 de euro).

Ghenie a fost urmat de un portret de copil realizat de Nicolae Tonitza, intitulat „Micuța unguroaică”, care a fost adjudecat pentru suma rotundă de 100.000 de euro. Licitația de Primăvară a punctat și câteva recorduri absolute de autor, cum ar fi pentru Dimitrie Știubei, al cărui peisaj marin de mari dimensiuni a fost adjudecat pentru 11.000 de euro.

Luna martie s-a înscris în tendința ascendentă a pieței românești de artă: durata licitațiilor – 8 ore și 27 de minute a durat evenimentul maraton al Licitației de Primăvară, aproximativ 300 de participanți activi în cadrul fiecărei licitații, precum și creșterea numărului de colecționari proveniți din tinerele generații în piața românească de artă. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: