Arhitectul globalizării

Ca șef al diviziei de training din cadrul gigantului japonez Fujitsu, Daniel Balica construiește și susține programe de training în care îi învață pe tineri importanța globalizării și le formează o gândire și o perspectivă globală.

La scurt timp după începerea facultății de economie, Daniel Balica s-a înscris în organizația studențească AIESEC, prin intermediul căreia a participat la un proiect de schimb de experiență în Ucraina. Proiectul “Cât de mare este lumea ta?” a reunit mai bine de 60 de studenți din toate colțurile lumii, care au discutat des­pre importanța globalizării și a unei gândiri globale. Tânărul din România a cunoscut câțiva studenți japonezi, care i-au povestit despre cultura din țara insulară și l-au sfătuit să vină în Japonia, spunându-i că oamenii sunt prietenoși, mâncarea este bună și va fi în siguranță. Nu știa prea multe despre Japonia, așa că, odată întors în țară, Daniel a început să citească despre cultura din Țara Soarelui-Răsare și, pe măsură ce afla mai multe, era tot mai încântat de idee.

De aici și până la venirea la studii în Japonia nu a mai fost decât un pas. A fost admis la Universitatea Ritsumeikan, din Beppu, cu o bursă completă. “În Japonia există un sistem de recrutare în campus, prin care companiile vin în universitate și se promovează, iar studenții aplică”, spune Daniel Ba­lica, Global Human Resources, Training Division la Fujitsu. “Specializarea mea era în marketing și management, nimic legat de IT&C ca să fiu sincer, dar în acel moment am simțit că se dezvoltă extrem de mult acest domeniu. Datorită IT&C, nu mai există granițe, totul devine plat. Simțeam că este drumul potrivit în carieră pentru mine. Fujitsu este compania numărul unu în IT din Japonia, așadar, dacă vreau să lucrez în domeniul IT&C, unde este cel mai bine, dacă nu la Fujitsu?”, explică Balica motivele pentru care a ales să își înceapă cariera la Fujitsu. A ajuns în Fujitsu în anul 2010 și timp de șase ani s-a ocupat de procesul de recrutare, adică avea misiunea să atragă tineri studenți din universitățile japoneze și nu numai în Fujitsu. Daniel Balica își amintește și astăzi că recruta în fiecare an în jur de 500 de candidați. În urmă cu doi ani s-a mutat la departamentul de dezvoltare a resurselor umane, unde are responsabilitatea să le ofere tinerilor, prin programe de training, o perspectivă globală.

Practic, pe baza feedback-ului de la departamentele de resurse umane, de la exe­cutivi, românul trebuie să gândească și să creeze programe de training în funcție de nevoile acestora. Dacă, înainte să se ocupe el de programele de training, în acestea erau înrolați 40 – 50 de participanți, Daniel a extins programul și lucrează astăzi cu câte 200 de participanți, iar de anul viitor plănuiește să urce numărul la 300. “Dacă vrei să faci business la nivel global, trebuie să antrenezi oamenii în spiritul acesta, să facă business global. Eu îi antrenez, în special pe tineri, în spiritul acesta global. Fac acest lucru de aproape un an, este frumos, dar aș vrea să mă mut într-o poziție mai globală, din domeniul recompenselor. După aceea aș vrea ca pentru alți doi-trei ani să lucrez peste hotare și apoi să revin în Japonia cu această experiență”, îmi mai spune Daniel Ba­lica despre planurile sale de carieră.