Cum se face o schimbare de ambient

<p> <strong>Cu constructorii, cel mai greu este sa le castigi increderea. Daca reusesti, poti face cu ei echipa pe termen lung. Este premisa de la care si-a pornit afacerea Ioan Ciolan. Si de 18 ani dovedeste ca fundamentele acestei strategii nu sunt gresite. </strong></p> <p>  </p> <p> Respect SRL este numele primei firmei in care Ioan Ciolan a fost asociat impreuna cu membri ai familiei sale. Se intampla prin 1990, in timpul studentiei, in Cluj. Alegerea acelui nume poate fi o simpla intamplare. Sau nu. Cunoscandu-l si vazandu-l cum vorbeste despre notiuni “abstracte” pentru unii antreprenori, precum respect si incredere, poate nu a fost doar o intamplare.</p> <p>  </p> <p> Anul acesta a implinit 18 ani de antreprenoriat cu afacerea pe care a pornit-o imediat dupa terminarea facultatii din simpla dorinta de a-si asigura un viitor atat pentru el, cat si pentru familia pe care avea sa si-o intemeieze, insa nu oriunde, ci in orasul natal. Cum angajarea ca inginer nu i s-a parut o alternativa viabila pentru planurile sale de viata, si-a facut firma. Asa incepe povestea Ambient, o companie care dupa o perioada dificila, de dubla restructurare, reintra anul acesta pe crestere, cu o estimare de +15% pana la sfarsitul anului, urmand ca de anul viitor, in functie de evolutia pietei si a businessului, sa reia si planurile de expansiune teritoriala.</p> <p>  </p> <p> <strong>DE LA CRESTERE LA RESTRUCTURARE</strong></p> <p> Ambient, de la o firma mica, gandita in si pentru Sibiu, a ajuns o companie cu deschidere nationala si o cifra de afaceri care acum, dupa scaderile din ultimii ani, tot depaseste 100 de milioane de euro. Businessul a inceput cu servicii adresate constructorilor, dupa care, treptat, prin experienta acumulata a fost dezvoltata si partea de retail. Din 1993, de la fondare, pana prin 2005, firma a crescut constant prin cativa pasi facuti inainte pietei.</p> <p>  </p> <p> In1998 incepea expansiunea in afara Sibiului, prin intrarea pe piata clujeana, iar in 2002 era prima firma care lansa pe piata romaneasca un magazin de bricolaj, la Sibiu. Toate deschiderile de unitati in afara Sibiului au fost facute prin parteneriate cu firme locale. Cresterea a fost rapida si constanta, insa greu de controlat, astfel incat in 2007 Ioan Ciolan si-a dat seama ca a continua dezvoltarea de SRL-uri facute cu parteneri locali nu era o tema de viitor care sa-i consolideze compania. Astfel, pe 1 ianuarie 2008, s-a produs fuziunea celor 15 firme sub umbrella Ambient SA. Tot in 2007 a realizat si necesitatea schimbarii directiei comerciale. Firma lucreaza cu doua tipuri de clienti: consumatorul final – familiile – si constructorul-antrepre nor, ceea ce a impus  separarea comertului in linia de Retail si linia de Distributie.</p> <p>  </p> <p> La vremea respectiva, compania avea 2.000 de angajati si era in crestere de la un an la altul. Tot procesul de restructurare a mers conform asteptarilor. Un singur lucru nu a fost luat in calcul: criza economica ce avea sa loveasca din toamna lui 2008. Ce a insemnat aceasta? In afara de diminuarea considerabila a intregii piete si scaderea vanzarilor companiei, a adus prelungire cu un an a etapelor de restructurarea interna. Ce ar fi trebuit sa se incheie in vara lui 2009 s-a prelungit pana in vara lui 2010. In plus, daca inceputul restructurarii a fost facut prin initiative si resurse proprii, dupa lovitura data de criza a fost nevoie de sprijin extern pentru audit si implementarea restructurarii din partea Roland Berger Strategy Consultants, respectiv ABS.</p> <p>  </p> <p> In paralel cu procesul de restructurare, Ambient s-a aflat in negocieri cu un fond de investitii suedez care la momentul respectiv era vazut ca o sansa pentru ajungerea la niste obiective pe care compania le-ar fi atins mult mai tarziu de una singura. Numai ca, pe fondul crizei economice, negocierile s-au incheiat brusc prin retragerea reprezentantilor fondului, asa ca antreprenorul Ioan Ciolan s-a vazut nevoit sa-si regandeasca strategia pe termen mediu si lung.</p> <p>  </p> <p> “Tot efortul nostru de centralizare a managementului Ambient pornit in 2007 a fost pentru relansarea care se impunea”, spune Ciolan. Initial, firma a fost gandita pentru un volum de dezvoltare, dar, in timp, cresterea s-a dovedit a fi mult mai mare, astfel incat a fost nevoie sa se regandeasa fundatia, care la momentul respectiv nu era suficient de solida. Daca in 2007 nu ar fi pornit restructurarea, criza economica ar fi fost mult mai dureroasa pentru Ambient, crede fondatorul companiei. 2007 a fost si anul in care Ioan Ciolan a inteles puterea delegarii responsabilitatilor. “Eram atunci un om in jurul caruia se invarteau toate deciziile companiei. Ajunsesem la peste 100 de milioane de euro si mi-am dat seama ca nu era sanatos ca totul sa se invarta in jurul antreprenorului”, isi aminteste Ioan Ciolan. Acum a ajuns la un nivel de management sanatos, cu o linie de manageri care stiu sa-si faca bine treaba.</p> <p>  </p> <p> Delegarea responsabilitatilor nu inseamna ca Ioan Ciolan petrece mai putin timp in firma. Nu e genul de manager pasiv. Sta la fel de mult la birou. A crescut doar profesionalismul muncii. De altfel se mandreste foarte tare cu echipa sa de manageri si, pe principiul ca de unul singur un antreprenor nu are nicio valoare, nu pierde nicio ocazie de a aminti numele celor care-i sunt alaturi. Alin Voicu, Mirela Durdun, Vasile Bucurenciu, Liviu Voicu, Gabriel Boada, Calin Somcutean, Camelia Dragomirescu, Judith Kis, Alexandru Bucuta, Ruxandra Dragan si Maria Anghel sunt doar cativa dintre managerii companiei Ambient.</p> <p>  </p> <p> Ca plan pentru toamna acestui an, exista varianta extinderii in franciza pe sectorul distributie, ca urmare a solicitarilor venite din partea unor firme de comert. Cat despre posibila intrare pe piata bucuresteana, politica pasilor marunti este cuvantul de ordine in strategia Ambient. “Bucurestiul este o dorinta, dar numai la momentul potrivit”, conchide Ciolan. Cand va fi momentul potrivit? Deocamdata, la cum evolueaza piata, este greu de estimat.</p>