Ideile care prind aripi

Dupa ce a lansat o noua categorie de produse pe piata si un sistem inovator de marketing, antreprenorul austriac Dietrich Mateschitz a mers mai departe cu o noua viziune care defineste pe deplin esenta brandului Red Bull: Hangar-7.

DSC_3185Despre Red Bull se pot spune multe. Ca pe 1 aprilie anul acesta implineste 29 de ani, ca in momentul lansarii nu a insemnat numai un produs nou, ci nasterea unei noi categorii – bauturile energizante. Ca este disponibil in peste 167 de tari si ca peste 50 de miliarde de doze au fost consumate pana acum. Ca vinde anual 5,6 miliarde de doze. Ca este cel mai puternic brand austriac, cu vanzari de peste 5 miliarde de euro, situat pe primul loc in clasamentul Eurobrand, la mare distanta de urmatoarele doua marci austriece: Swarovski si Novomatic. Nimic insa nu consider ca surprinde mai bine esenta brandului ca Hangar-7 din incinta aeroportului din Salzburg.

Citisem despre acest hangar, insa numai cand am ajuns acolo am inteles ce-l face atat de special. In primul rand este casa Flying Bulls, insa este mai mult decat o expozitie de aparate de zbor si masini. Nu este nici un simplu muzeu pentru ca aproape toate aparatele sunt functionale si sunt periodic pilotate pentru a fi mentinute la standardele tehnice necesare. Nu este doar o expozitie aviatica, deoarece cuprinde si masini de curse. Nu este doar un loc de vizitat, ci si scena unor emisiuni TV si un centru de lifestyle cu zone de lounge, cafenea si un spectaculos bar suspendat, precum si o zona dedicata unor expozitii de arta si design, iar restaurantul din incinta ofera clipe de rasfat amatorilor de fineturi culinare. Nu in ultimul rand, este un loc care reuseste sa te transpuna, imediat ce-i treci pragul, in trei lumi diferite: aviatie, de­sign si fine cuisine, fara ca tran­spunerea sa fie una fortata sau artificiala.

Cine sunt The Flying Bulls?

DSC_3427

Foto: Vali Mirea

Raspunsul simplu este un grup de entuziasti pasionati de istoria aviatiei si elicoptere. In realitate, este vorba de mult mai mult. Ei sunt cei care detin cea mai spectaculoasa flota din istoria aviatiei si sunt cei mai buni experti in intretinerea aparatelor de zbor. La sfarsitul anilor ’90 nu mai era suficient loc pentru flota in expansiune a Flying Bulls, initial gazduita de aeroportul din Innsbruck, si asa a luat nastere ideea de a construi un hangar in aeroportul din Salzburg, iar in 1999, fiind nevoie ca asociatia pilotilor si mecanicilor sa fie adusa sub acelasi acoperis, s-au pus bazele Flying Bulls. De atunci, flota perfect functionala tehnic a devenit o prezenta activa si o atractie a celor mai populare show-uri aviatice din lume. Colectia Flying Bulls cuprinde aparate unicat precum Lockheed P-38 Lightning, B-25J Mitchell, Chance Vought F4U-4 “Corsair” si DC-6. Nici flota de elicopere nu este mai putin impresionanta, cu doua BO 105, singurul elicopter civil din lume licentiat pentru acrobatii aeriene, precum si legendarul Bell Cobra.

Antreprenoriat cu viziune

Lucrarile pentru constructia hangarului au durat cativa ani si a fost inaugurat in august 2003. Ideea amenajarii unui astfel de spatiu ii apartine lui Dietrich Mateschitz, antreprenorul austriac care, la mijlocul anilor ’80, inspirat de bauturile functionale din Orientul Indepartat, a creat formula Red Bull Energy Drink si a cofondat compania Red Bull. Sarcina construirii hangarului a revenit arhitectului Volkmar Burgstaller, care a reusit cu succes sa finalizeze o impresionanta constructie in apropierea aeroportului din Salzburg, la baza careia stau 14.000 metri cubi de beton, 1.200 tone de otel si 380 de tone de sticla. Cu o suprafata de 3.700 de metri patrati, constructia a fost, de la bun inceput, gandita drept un spatiu unde tehnologia si arta sa se potenteze reciproc. Una dintre cele mai de impact manifestari artistice, timp de sase ani, pana in 2011, a fost HANGART-7, un concept artistic unic ce a reunit lucrarile mai multor tineri artisti din mai multe colturi ale lumii. De cativa ani, hangarul gazduieste periodic expozitiile a numerosi artisti, atat consacrati, cat si unii la inceput de drum, singurele criterii de selectie fiind autenticitatea si inventivitatea lucrarilor.

Fine cuisine, la inaltime

P-20120726-00051_HiRes JPEG 24bit RGB

Foto: Helge Kirchberger – Red Bull Content Pool

O vizita la Hangar-7 nu inseamna in mod automat numai o experienta aviatica sau estetica, ci si una culinara, indiferent ca este vorba de Carpe Diem Lounge Cafe, Hangar-7 Outdoor Lounge sau Mayday Bar. Momente de maxim rafinament ofera Ikarus, un concept inedit de restaurant, unde in fiecare luna este invitat cate un chef din cate un colt al lumii. Chef-ul lunii ianuarie a fost grecul Dimitrus Pamporis, angajat al Apocalypsis, considerat a fi cel mai bun restaurant din Grecia. Iar in luna februarie invitat este Poul Andias Ziska din Insulele Feroe, o tanara speranta a bucatariei nordice de stil nou. Din 2014, de la varsta de 24 de ani, este deja bucatar sef al unui restaurant din tara sa natala.

P-20130711-00178_HiRes JPEG 24bit RGB

Foto: Helge Kirchberger – Red Bull Content Pool

Conceptul de a avea in fiecare luna cate un chef invitat, indiferent de continentul sau tara din care provine si indiferent de tipul de bucatarie pe care o practica, fie ea traditionala, fusion sau moleculara, a fost implementat din 2003, din momentul deschiderii restaurantului. In primii zece ani, de dezvoltarea conceptului au avut grija Eckart Witzigmann, Chef of the Century, si Roland Trettl, Executive Chef. Din ianuarie 2014, conceptul a fost continuat sub patronajul lui Eckart Witzigmann si atenta indrumare a lui Martin Klein, care ani la rand a fost partener si Chef de Cuisine al fostului Executive Chef Roland Trettl. Pentru bucatarii care lucreaza la Ikarus, conceptul este unul foarte provocator, cu fiecare nou chef invitat ei trebuind sa se adapteze la cate un nou meniu si o noua filosofie, luna de luna, ceea ce presupune mult talent, versatilitate si spirit de echipa.

P-20131003-00287_HiRes JPEG 24bit RGB

Foto: Helge Kirchberger – Red Bull Content Pool

Toate acestea, plus fuziunea de stiluri si culturi din toate colturile lumii, se transpun in experienta cosmopolita pe care restaurantul o ofera clientilor. Accesul este permis numai cu rezervare in avans, iar pentru zilele de week­end este nevoie de rezervare cu cel putin patru saptamani inainte. Proiectul reprezinta o provocare nu numai pentru bucatari, ci si pentru echipa de chelneri, coordonata de Matthias Berger, un somelier de top si maitre d’hôtel, care trebuie sa fie mereu la curent cu schimbarile din meniu pentru a putea face cele mai potrivite recomandari atat in privinta mancarurilor, cat si a vinurilor.

P-20131003-00294_HiRes JPEG 24bit RGB

Foto: Helge Kirchberger – Red Bull Content Pool

Nu in ultimul rand, curtoazia este prima natura a celor din Ikarus, iar chef-ii beneficiaza de toata libertatea creativa de care au nevoie ca sa ofere calitatea si diversitatea pentru care restaurantul este recunoscut. In practica, asta inseamna ca le sunt furnizate toate ingredientele de care au nevoie, fie ca este nevoie sa fie aduse din tari vecine, fie din indepartata Asie. Prin urmare efortul logistic este unul imens, insa in cele din urma aceasta este esenta Ikarus, o punte care uneste curajul cu creativitatea. Structurile gastronomice traditionale sunt reinventate in infinite forme de gust, texturi, arome si culoare.