Noile modele de afaceri

<p> <strong>In lumea noua a internetului, vechile principii ale economiei sufera transformari radicale. E timpul pentru noi modele de afaceri, care sa profite la maximum de evolutiile tehnologice si de stilul de viata din vremurile noastre. </strong></p> <p>  </p> <p> Un magazin care ar fi vandut un singur tip de produs pe zi n-ar fi avut nicio sansa acum cativa ani. Un astfel de business pur si simplu nu ar fi avut sens in lumea magazinelor traditionale. Odata cu internetul insa, acest tip de business nu numai ca a fost incercat, ci are un succes extraordinar. Astfel au aparut servicii precum Woot, care a pornit de la aceasta idee, insa a impins-o mai departe, construind in fiecare zi conversatii online,  comentarii live si descrieri detaliate ale produsului aflat pe “taraba” virtuala. Pornind de la aceeasi idee,  combinand-o cu reducerile generate de garantarea unui anumit numar de cumparatori, Groupon a declansat o revolutie in comertul electronic.</p> <p>  </p> <p> Sunt doar doua exemple despre cum internetul schimba modul in care se fac afacerile si lanseaza noi modele de business pentru orice antreprenor cu viziune. La nivel teoretic, modelul de afaceri se refera la metoda prin care o companie genereaza venituri si cum se pozitioneaza in lantul de creare a valorii din economie. Unele modele sunt simple: o companie produce un bun sau serviciu si il vinde clientului, obtinand profit din diferenta dintre costurile de productie si pretul de vanzare. Exista si modele mai complicate – cum este cazul televiziunii. In acest caz, un post de televiziune e parte a unei retele complexe de distribuitori, creatori de continut, advertiseri, agentiile de publicitate, de media si telespectatori. In aceasta situatie, generarea de venituri si profitul depind de foarte multi factori.</p> <p>  </p> <p>  Modelele de business au evoluat continuu, odata cu economia. Acum, internetul schimba toate paradigmele de afaceri, oferind acces rapid la audiente uriase, dar in acelasi timp si posibilitatea de a targeta foarte eficient consumatorii potriviti din masa uriasa a utilizatorilor de web. Internetul genereaza continuu modele noi de afaceri, dar, in acelasi timp, adapteaza si reinventeaza modele vechi si testate. De exemplu, licitatiile sunt una dintre cele mai vechi forme de a genera venituri, fiind folosite de secole. Pe web, modelul licitatiei a fost preluat si aplicat la o scara nemaiintalnita pana acum, de site-uri ca eBay.</p> <p>  </p> <p> <strong>LUME NOUA, MODELE NOI</strong></p> <p> Principiile vechi nu mai functioneaza la fel de eficient in noua economie. Companiile se lovesc permanent de limitele acestora in ceea ce priveste complexitatea si viteza. Mediul de afaceri s-a schimbat atat de mult, incat vechile modele pur si simplu nu mai fac fata. Tehnologia, in special cea din domeniul informatic, a modificat radical cerintele esentiale pentru constructia si gestionarea unei afaceri de succes. Paradigmele clasice nu si-au pierdut cu totul valoarea, insa sunt depasite rapid de noile realitati, care au generat nevoi noi, consumatori noi, piete inexistente pana de curand. Pentru a avea succes pe viitor, companiile trebuie sa foloseasca cu maxima eficienta potentialul intregii organizatii intr-un mediu aflat in schimbare continua.</p> <p>  </p> <p> Pietele actuale sunt mult prea dure, iar concurentii mult prea ingeniosi pentru ca o companie sa poata supravietui stand pe loc. Viitorul apartine companiilor care vor raspunde rapid la schimbare si vor sti sa creeze si sa profite de oportunitati. Fiecare angajat devine esential pentru un model de afaceri de succes. Dupa ce dezvoltarea transporturilor si telecomunicatiilor la nivel global a facut lumea mai mica, internetul a topit pur si simplu distantele si diferentele.</p> <p>  </p> <p> Prin urmare, a generat noi modalitati de a crea si livra produse si servicii online, ceea ce inseamna ca, pentru orice business, concurenta se extinde dincolo de cea traditionala, iar barierele de intrare pe o piata pot fi usor surmontate. Apar continuu noi inovatii, noi idei si modalitati de a imbunatati procese sau  produse. Cu alte cuvinte, orice companie trebuie sa fie pregatita sa piarda in orice moment avantajul competitiv esential in fata unui competitor mai rapid, mai flexibil sau care foloseste mai inteligent resursele uriase disponibile online.</p> <p>  </p> <p> Fondatorul Microsoft, Bill Gates, descrie era internetului ca fiind una a schimbarii continue sau a “haosului punctual”. Probabil Gates nu poate uita cum chiar gigantul Microsoft a fost depasit rapid pe internet de o companie aparuta de nicaieri, Google. In timp ce Microsoft s-a multumit initial sa foloseasca internetul pentru a-si promova celelalte produse, Google a creat un motor de cautare extrem de eficient, pe baza caruia a construit modelul sau de afaceri – cel al publicitatii bazate pe cautare. Digitalizarea a impins globalizarea intr-o noua faza. Cum toti jucatorii financiari importanti sunt acum conectati prin intermediul internetului, orice scadere sau crestere de pe o piata importanta creeaza rapid efecte pe alte piete. Astfel, lumea digitala obliga companiile sa reactioneze la schimbare, oferindu-le in acelasi timp uneltele necesare pentru a fi mereu inaintea tendintelor. IT face legatura rapida dintre strategia de afaceri si capacitatea unei organizatii de a raspunde la schimbarile din piata. “Nu mai este o lume in care pestele cel mare il inghite pe cel mic, ci una in care pestele rapid il inghite pe cel lent”, spune Gates.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>CE STRATEGIE ONLINE ALEGETI?</strong></p> <p> Pentru orice afacere, internetul devine esential. Chiar daca nu puteti muta intregul business online, veti fi nevoit sa dezvoltati o prezenta pe web, altfel riscati sa fiti surclasati de competitori. Iar daca doriti sa dezvoltati un business online, este bine sa cunoasteti modelele viabile in acest mediu. Initial, companiile online nu aveau un model de afaceri clar definit. Lansau un site si apoi incercau sa obtina finantare. Majoritatea acestor companii au disparut in anul 2000, in urma crizei dot-com. Dar altele, ca Google, eBay sau Amazon, au dovedit ca modelele lor de afaceri erau viabile. Iata in continuare modelele principale de business online.</p> <p>  </p> <p> Cel mai simplu model este cel de e-commerce, in care producatori si comercianti isi vand produsele pe internet. Vechile cataloage de prezentare sunt convertite in site-uri de comert online, unde consumatorii pot intra, vedea detalii despre produs, isi umplu cosul virtual, platesc si cumpara. Avantajul principal al acestui model consta in reducerea costurilor legate de spatiile de vanzare fizice si elimina o mare parte din intermediari. Urmatoarea etapa, aflata acum in plin boom, este social buying. Practic, site-urile ofera un produs cu o reducere substantiala, care insa se activeaza doar daca un anumit numar de clienti cumpara produsul respectiv.</p> <p>  </p> <p> Exploatand componenta sociala, site-uri ca Groupon sau Zumzi.ro reusesc sa castige tot mai multi adepti. Licitatiile s-au transformat radical pe internet. Oricine, din orice colt al lumii, poate licita pentru un produs ce poate fi livrat oriunde. Modelul a fost popularizat online in principal de eBay, dar au aparut deja dezvoltari interesante. Dubli ofera “licitatii inverse”, in care produsele au un pret de pornire, iar utilizatorii achizitioneaza credite pentru a afla care este acesta. Pe masura ce tot mai multi cumpara credite, pretul scade, pana cand cineva decide sa cumpere produsul. Al treilea tip de model este cel al brokerului online. O companie care adopta acest model devine intermediary online intre cumparatori si vanzatori, oferind insa si diverse servicii de facilitare a acestei interactiuni.</p> <p>  </p> <p> Un exemplu este PayPal, care ofera o platforma de plata pentru desfasurarea tranzactiilor online de tot felul. O oportunitate importanta in cadrul acestui model este lansarea unui serviciu care sa grupeze oferte disparate de pe un anumit segment. De exemplu, un site care sa ofere o platforma de promovare si vanzare pentru mici producatori de obiecte artizanale. Crearea si oferirea de continut reprezinta un alt model de business online, in conditiile in care informatia este principala “marfa” cautata pe internet de orice utilizator. Site-urile de continut castiga bani in acelasi fel ca ziarele sau televiziunea – prin plasarea dereclame alaturi de informatiile oferite.</p> <p>  </p> <p> Foarte profitabile pot deveni site-urile ce ofera continut de nisa, livrand un public specializat foarte cautat de companiile ce deservesc nisa respectiva. Daca pana de curand domeniul a fost dominat de marile companii de media, blogurile au inceput sa atraga in ultimii ani tot mai multi advertiseri, inclusiv in Romania. Un alt model se refera la vanzarea de informatii. Aici activeaza companiile care ofera sfaturi de investitii, rapoarte si cercetari de piata, servicii de masurare a audientelor, articole de cercetare etc. Unele informatii sunt vandute ca servicii catre anumiti clienti, altele pe baza de abonament sau chiar la bucata. Serviciile de internet au aparut ca urmare a faptului ca webul a schimbat realitatile economice, iar unele companii nu au reusit sa se adapteze la noile paradigme. Pe acest model de business functioneaza furnizorii de web hosting, specialistii in SEO (optimizarea site-urilor pentru motoarele de cautare), companiile ce ofera servicii de inregistrare a numelor de domenii online. Cel mai nou model de afaceri a aparut odata cu retelele sociale, care aduna oameni animati de interese comune ce poarta conversatii online pe diverse teme.</p> <p>  </p> <p> Modalitatile de monetizare sunt variate, retelele sociale putand fi folosite ca magazine online, instrumente de relatii cu clientii, platforme de promovare etc. Aici, serviciile de localizare se pot impleti excelent cu retelele sociale, a se vedea FourSquare, care permite utilizatorilor sa-si anunte prietenii cand sunt prezenti intr-un anumit loc – se pot construe modele de afaceri in care o cafenea, de exemplu, sa ofere reduceri la un anumit numar de vizite sau la un anumit numar de prieteni atrasi acolo.</p> <p>  </p> <p>  </p> <p> <strong>TRAFIC SI MONETIZARE</strong></p> <p> Orice business online are nevoie de trafic pe site-ul sau pentru a-si putea realize scopul final – generarea de venituri. Prin urmare, orice model de afaceri trebuie sa ia in considerare modalitati cat mai eficiente de a genera trafic. Aici intervin tehnicile SEO, care se pot insa intoarce impotriva companiei daca utilizatorii nu gasesc ceea ce cauta pe site-ul pe care ajung din motoarele de cautare. In acelasi timp, continutul site-ului poate deveni un magnet pentru utilizatori, ceea ce presupune dinamism si abordari inovatoare.</p> <p>  </p> <p> Pasul doi consta in monetizarea traficului generat, cu alte cuvinte, transformarea vizitatorilor in client platitori. Abordarile sunt diferite, in functie de modelul ales. Pentru cei care fac comert online sub o forma sau alta, o interfata intuitiva care sa permita plasarea usoara a comenzii, plus servicii de customer care pot face diferenta. Cei care ofera continut livreaza public advertiserilor, deci pentru ei sunt foarte importante fidelizarea vizitatorilor si atragerea celor relevanti pentru reclamele postate. Importante in noile modele de afaceri rasarite din universul online sunt flexibilitatea, inovatia continua si respectarea utilizatorului. In lumea internetului, prabusirile sunt la fel de rapide ca ascensiunile fulminante.</p>