Telefonul Vârstnicului, apelat de peste 3.000 de persoane

De la finalul anului 2015, momentul când a fost lansat, până acum, Telefonul Vârstnicului, primul serviciu de asistență telefonică gratuită dedicat persoanelor de peste 65 de ani, a înregistrat peste 14.500 de apeluri, primite de la aproape 3.000 de persoane din întreaga țară. Din totalul beneficiarilor acestui serviciu, peste 60% au fost femei. Cea mai mare parte a celor care au sunat pe acest număr provin din București și alte orașe mari (peste 60%). Structurate pe regiuni, rezultatele arată că cele mai multe solicitări au fost primite din București, Transilvania și Muntenia.

Telefonul Vârstnicului este o linie telefonică gratuită, confidenţială, operată de Fundaţia Principesa Margareta a României şi finanţată de Fundaţia Vodafone România prin programul Connecting for Good, care răspunde nevoilor vârstnicilor din România, fie că vorbim de informare, consiliere sau sprijin emoţional. Finanțarea Fundației Vodafone România s-a ridicat la aproape 160.000 de lei, dintr-un buget total al proiectului de aproape 340.000 de lei. La numărul de telefon alocat (0800 460 001) beneficiarii primesc sfaturi şi sunt îndrumați de operatorii specializaţi în asistenţă socială ai Fundaţiei Principesa Margareta a României, pentru rezolvarea problemelor ridicate. Linia poate fi accesată şi de cei care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă.

În perioada menționată, cei mai mulți utilizatori ai serviciului au solicitat diverse informații practice. Factorii principali care limitează accesul persoanelor vârstnice la informație sunt izolarea și discriminarea socială, migrația accentuată a familiilor tinere din ultimii ani și dificultățile de adaptare la mijloacele moderne de comunicare. Ponderea celor care au sunat pentru a solicita informații este mai mare în orașele mari și București – 55%, față de 38% din mediul rural și orașele mici. De asemenea, 11% dintre apelanți au semnalat probleme legate de situația financiară și materială precară.

Analiza datelor colectate prin intermediul liniei Telefonul Vârstnicului arată că, de cele mai multe ori, vârstnicii nu comunică doar o singură problemă sau nevoie.