Zoom pe cota de piata

<p> <strong>Piata aparatelor foto se afla in fata paradoxului de a fi una efervescenta, dar in declin. Cu toate acestea, aparitia unor noi vedete in segmentul camerelor foto compacte i-ar putea atrage pe consumatorii aflati in saving mode in spending mode. </strong></p> <p>  </p> <p> Viata aparatelor foto compacte este una dintre cele mai efervescente segmente ale retailului electro-IT din Romania. Desi segmentul a resimtit, asemenea intregii economii, reducerea brusca a creditarii, marii producatori lupta din greu sa compenseze acest inconvenient si sa castige in prima faza interesul, apoi increderea clientilor cu noi game de produse. In Europa, piata aparatelor foto se contracta de la an la an, astfel ca in luna iunie s-a raportat o scadere cu 20% fata de perioada similara a anului trecut, iar Romania nu este departe de acest trend.</p> <p>  </p> <p> Potrivit studiului GfK TEMAX, sectorul foto a scazut cu 25,5% in cel de al doilea  trimestru al acestui an. Prima reactie ar fi sa punem scaderea pe seama dezvoltarii vanzarii de smartphone-uri, insa smartphone-urile cresc constant de sase ani incoace. In fiecare an am avut parte de telefoane mobile cu camere foto performante, chiar si cand piata camerelor foto era in crestere. Cu toate acestea, se poate vorbi de o corelare indirecta intre cele doua produse. “Vorbim despre momentul zilei in care le utilizam. Camera foto si telefonul mobil nu sunt neaparat inlocuibile, dar, pe de alta parte, daca vrei sa captezi un moment al zilei pe loc, este clara inclinatia catre telefonul mobil. Astfel, vorbim de o concurenta nu pe portofelul clientului, cat pe timpul lui”, explica Lucian Radulescu, Country Head la Sony Romania.</p> <p>  </p> <p> Daca gradul de penetrare a telefoanelor mobile e de peste 100% (desi nu toate au camera foto), la aparatele foto putem vorbi de un grad de penetrare de 33%, iar in mediul urban acest indicator se ridica la 50%, potrivit sefului filialei locale a Sony. Segmentul de jos al aparatelor foto compacte, cu preturi de sub 500 de lei, a suferit scaderi importante, insa nici aici nu putem vorbi  e o corelare directa intre acestea si ascensiunea smartphone-urilor premium cu camere foto performante, intrucat vorbim de categorii diferite de clienti. Pe de alta parte, in Romania s-a dezvoltat segmentul camerelor foto compacte premium, cu preturi peste media pietei. Astfel, cel mai dinamic tip de produs il reprezinta camerele foto mirrorless, care au devenit in ultimii doi ani adevarate vedete ale industriei.</p> <p>  </p> <p> “Vorbim de o dinamica foarte mare pe aceasta piata. Dupa ce s-a triplat doi ani la rand, anul trecut s-a dublat, iar acum e in crestere cu 70-80%”, spune Radulescu. Efervescenta acestei nise a pietei aparatelor foto le da producatorilor toate motivele sa spere la o evolutie pozitiva a industriei, insa in momentul de fata aparatele mirrorless reprezinta o felie foarte mica din piata, de sub 5%, astfel ca impactul asupra vanzarilor ramane in acest moment unul redus.</p> <p>  </p> <p> In ultimele 12 luni, in Romania s-au vandut aproximativ 3.000 de unitati, in timp ce anul trecut se raportasera vanzari de doar 1.000-1.200 de unitati. Dinamica segmentului mirrorless este data si de competitia acerba, purtata intre sase competitori. “Piata merge spre zona de miniaturizare. Un mirrorless iti ofera acelasi gen de fotografie, acelasi tip de calitate intr-un corp mai mic si mai intuitiv. Atunci cand pleci in vacanta, poti lua in rucsac DSLR-ul de doua kilograme, cu tot cu obiective, sau iti poti lua o camera aproape la fel de mica precum o compacta dar care iti ofera aproape aceeasi calitate a fotografiei ca un DSLR”, explica Georgian Dobre, Marketer, NPC & DI Department la Samsung Romania.</p> <p>  </p> <p> Un alt tip de produs cu o evolutie pozitiva este aparatul foto high zoom compact, numit si bridge camera, care se remarca prin faptul ca poate fi purtat de utilizator in buzunar, in ciuda faptului ca are zoom de pana la 30x. “Acest segment a crescut bine si va continua cu o crestere de 40%, si pe fondul reducerilor masive de pret. Daca in urma cu cativa ani gaseai cu greu astfel de produse sub 2.000 de lei, acum in piata sunt ultrazoom- uri la 1.000 de lei, 900 de lei, ba chiar modelele de anul trecut au preturi de 600 de lei. Aici cresterea a fost foarte mare si acest lucru arata un apetit al consumatorului roman pentru segmentul bridge”, e de parere Radulescu.</p> <p>  </p> <p> Pentru Sony, segmentul cel mai interesant este in acest moment cel al compactelor cu senzor mare, care in Romania este constant, insa e la un nivel scazut, intrucat a aparut pe piata recent. Totusi, oficialii companiei mizeaza pe o evolutie spectaculoasa a acestei niste, odata ce publicul larg se va familiariza cu avantajele acestor produse. Samsung, unul dintre cei mai mari jucatori din industria smartphone-urilor, incearca sa transmita succesul de care se bucura in aceasta piata si la nivelul aparatelor foto compacte premium. Astfel, producatorul sud-coreean  mizeaza pe lansarea unor device-uri foto dotate cu sistemul de operare Android, venind in intampinarea consumatorilor activi in retelele sociale. Un exemplu in acest sens este lansarea Samsung Galaxy S4 Zoom, un hibrid intre aparat foto si telefon mobil. De altfel, unii specialisti considera ca acest produs este un aparat foto cu functii de telefon, in timp ce altii il considera un smartphone cu o camera foto foarte performanta.  </p> <p>  </p> <p> Compania va lansa in septembrie Galaxy NX, primul mirrorless din piata care functioneaza cu sistemul de operare Android. “Aproape toate modelele pe care le lansam au wireless. E usor sa te conectezi si sa folosesti camere cu Android. Oamenii care s-ar folosi de telefon pentru a face fotografii cu Instagram pot cumpara acum o camera care are deja Android si pot folosi acea aplicatie din camera foto. Tendinta e sa ai un device care sa te tina pe internet live. Trendul va continua si investim in aceste tehnologii, cu atat mai mult cu cat retelele de socializare se diversifica”, explica Georgian Dobre.</p> <p>  </p> <p> Daca segmentul mirrorless este actuala vedeta a pietei, produsele ravnite de toti fotografii in anii trecuti, DSLRurile, se afla intr-un punct de cotitura. Ele au trait ani de dublare, asemeni mirrorless- urilor de astazi, insa anul acesta DSLR-urile din zona entry sufera un declin puternic de aproximativ 20%, pe fondul intrarii consumatorului in “saving mode”, din cauza contextului economic dificil. Cu toate acestea, DSLR-urile profesionale au o evolutie constanta, pe fondul innoirii echipamentelor – profesionistii si amatorii cu adevarat pasionati de fotografie isi vor schimba constant echipamentele, din dorinta de a beneficia de cele mai bune tehnologii disponibile in piata. “Piata DSLR-urilor se preconizeaza in crestere. Tendinta de a achizitiona un compact premium nu inseamna renuntarea la DSLR-uri, ci inlocuirea in cazuri speciale. Utilizatorii care poseda sau doresc sa achizitioneze un DSLR iau in calcul un compact premium doar pentru anumite circumstante in care prezenta unui DSLR nu este primordiala”, explica Petronius Secareanu, general manager Canon pe Europa Centrala si de Est.</p> <p>  </p> <p> O caracteristica importanta a pietei aparatelor foto compacte din Romania este aceea ca e aproape imposibil de anticipat incotro se va indrepta din punctul de vedere al vanzarilor, din cauza fluctuatiilor mari. Pe de alta parte, investitiile  producatorilor de aparate foto in conectivitate si in tehnologii menite sa redea o calitate ridicata prin aparate foto de mici dimensiuni compenseaza blocarea creditului de consum. Efervescent a pietei nu o indreapta neaparat spre o ascensiune, insa reuseste sa mentina treaz interesul pentru noi tehnologii al celor pasionati de fotografie si sa faca uitat blocajul creditului de consum. Tot ce le ramane de facut jucatorilor este sa isi ascuta sabiile pentru momentul in care piata va trece din saving mode in spending mode.</p>