Management

10 Strategii de la Steve Jobs pentru compania ta

7 mart. 2011 4 min

10 Strategii de la Steve Jobs pentru compania ta

Reading Time: 4 minute

V-ar placea ca Steve Jobs sa preia conducerea companiei voastre? Pare un vis irealizabil, mai ales avand in vedere ca seful Apple nu conduce efectiv in acest moment nici macar propria companie, aflandu-se in concediu medical. Dar prezenta fizica a lui Jobs, desi importanta, nu reprezinta singura modalitate de a beneficia de stilul sau de management. Este suficient sa analizam 10 dintre strategiile la care a recurs cu atata succes la Apple si sa incercam sa le aplicam.

1. Atragerea talentelor

Steve Jobs, CEO la Apple, functie pe care o asocia intr-un interviu acordat BusinessWeek cu cea de ingrijitor-sef, asociaza recrutarea cu cautarea acului in carul cu fan. Procesul devine si mai dificil pentru acesta atunci cand functia vizata este una la nivel de top management. Prima intrebare care incolteste in mintea lui Jobs, ca angajator, este daca potentialul angajat se va indragosti de brandul Apple, pentru ca daca aceasta conditie este indeplinita, totul se va rezolva de la sine, considera cofondatorul companiei, despre care este stiut ca a participat la peste 5.000 de interviuri de angajare.

2. Punct si de la capat

Inovatia implica si posibilitatea unui esec, dar o companie puternica trebuie sa regaseasca energia necesara, sa se redreseze in timp util si sa continue investitiile in dezvoltare si cercetare. Apple este una dintre putinele companii care, in timpul recesiunii, au crescut investitiile in inovatie si nu au apelat la restructurari. “Vom continua sa investim tot drumul pana la iesirea din criza si nu vom concedia oamenii pe care ne-am straduit atata amar de vreme sa ii aducem in Apple”, spunea Steve Jobs intr-un interviu acordat presei

3. “Vinde, vinde, vinde”

Capitalizarea bursiera a Apple graviteaza in jurul pragului a 270 de miliarde de dolari, in conditiile in care detine un portofoliu de numai 30 de produse majore. Unul dintre secretele din spatele strategiei lui Jobs? “Vinde vise, nu produse.” In tot acest timp Apple a tintit implinirea asteptarilor si a sperantelor consumatorilor, pe care i-a luat prin surprindere cu produse revolutionare si inovative.

4. Focusul si strategia companiei

Apple a evitat interventia consultantilor si achizitia studiilor de piata. Unul dintre motive este ca de la compilarea rezultatelor la produsul final ar dura mai mult timp, moment in care consumatorii ar dori cu totul altceva. “Ne dorim doar sa facem produse grozave.” Reteta succesului? “Spune nu la 1.000 de lucruri, apoi elimina caracteristicile inutile in urmarirea celor cu adevarat esentiale”, recunoaste Steve Jobs.

5. Punctul pe inovatie

Intr-o perioada in care companiile din domeniul tehnic au redus investitiile in cercetare si dezvoltare doar pentru adaptarea la o piata cu cresteri nu tocmai semnificative, Apple Computer mizeaza pe inovatie. Printr-o combinatie perfecta intre cunostinte in domeniul tehnicii si crearea unui nou concept de vanzare a muzicii pe internet, playerul iPod a devenit unul dintre cele mai influente noi produse din ultimii ani. Totodata Apple a reusit sa isi pastreze renumele de inovator prin conceperea elegantelor calculatoare, iar iPhone a schimbat industria de telefonie mobila. Acum, iPad are potentialul de a schimba din radacini industria media.

6. Leadership

Compania condusa de Jobs a fost cladita pe principiul inovatiei. Unul dintre sfaturile executivului de la Apple, acordat unui portal de resurse umane, puncta faptul ca un lider trebuie intotdeauna sa vina cu idei noi, cu initiative proaspete, pentru imbunatatirea misiunii organizationale. “Indiferent de industria in care activati, inovatia constanta in consens cu misiunea va va pastra cu un pas inaintea altor jucatori.”

7. Branding personal

Steve Jobs nu vinde calculatoare, el vinde “echipamente care dezlantuie creativitatea”. Cofondatorul Apple, poate unul dintre cei mai buni vorbitori in public din lumea corporate, obisnuieste sa spuna ca nimeni nu este interesat de un produs anume de la o companie, fiecare consumator are propriile vise sau probleme. “Spune-le cum poti sa ii ajuti sa isi duca la implinire visul si vei fi castigat un client si fan pe viata”, isi dezvaluia Jobs secretul din spatele carismei unui site din SUA.

8. Explorarea oportunitatilor

Cel mai cunoscut exemplu in acest sens este decizia radicala a lui Steve Jobs de a sista munca unui intreg departament, dupa ani de zile in care compania a depus eforturi uriase pentru lansarea unui PDA. Brusc, CEO-ul de la Apple a realizat ca 90% dintre utilizatorii unor astfel de gadgeturi copiaza informatii numai pentru deplasari, in loc sa introduca informatii noi pe dispozitive. “In curand telefoanele mobile vor fi dotate cu aceeasi functie, astfel ca piata PDA-urilor se va reduce la o fractiune din valoarea actuala si nu va fi tocmai sustenabila”, anticipa Jobs. “Daca patrundeam pe aceasta piata, nu aveam resursele necesare sa mai cream iPod”, continua cofondatorul Apple.

9. Sedinte saptamanale

Ziua de luni este una speciala pentru compania condusa de Steve Jobs. Atunci are loc revizuirea intregului business, in cadrul unor sedinte maraton. “Analizam tot ce am vandut cu o saptamana in urma”, spunea Jobs intr-un interviu acordat revistei Fortune. Acolo se analizeaza minutios fiecare produs problematic aflat in dezvoltare, sau produse care au o cerere mai mare decat poate produce compania. “80% este acelasi lucru de saptamana trecuta, cu toate acestea are loc de fiecare data.”

10. Delegarea angajatilor

Cand insusi Steve Jobs se ocupa in mare parte de recrutare, calitatea oamenilor este evidenta. Din cei aproape 46.600 de angajati, in jur de 5.000 au dat interviu cu cofondatorul Apple. Strategia lui Jobs? Delegarea. Angajatii primesc o mica parte din business pe care o conduc si iau propriile decizii. Cel putin de cele mai multe ori. “Aceasta nu inseamna ca nu ofer sfaturi «nedorite» de o multime de ori”, spune presedintele consiliului de administratie al Apple.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: