Edenred BIZTRO Club

Ana Udriște: un antreprenor trebuie să își asume riscuri mari încă de la început

21 nov. 2022 8 min

Ana Udriște: un antreprenor trebuie să își asume riscuri mari încă de la început

Reading Time: 8 minute

În România, majoritatea antreprenorilor apelează la un avocat numai în perioade de criză, când practic nu mai au de ales. De ce este important să apelezi la un avocat chiar înainte să începi un business, deși intuiția îi va spune unui antreprenor tânăr care tocmai a lansat un business să facă altceva cu acei bani?

Culmea, din perspectiva unui avocat, înțeleg pe deplin problema pe care o au antreprenorii mai ales cei la început de drum în momentul în care sunt puși în fața unei alegeri destul de problematice: să faci orice altceva cu banii respectivi sau să plătești un avocat? Investiția într-un avocat este de cele mai multe ori intangibilă și o vedem doar în momentul în care lucrurile nu merg cum ar trebui să o facă. Asta bineînțeles în scenariul clasic.

Pe de altă parte mereu am spus că te duci la un avocat pentru că acesta are experiența antreprenorială necesară pe care ți-o poate acorda astfel încât să te ghideze să iei cea mai bună decizie pentru afacerea ta. De ce spun chestia asta? Simplu. Gândește-te că un avocat are de-a face de-a lungul unui an de zile cu câteva sute de afaceri: fiecare afacere are propriul ei model de business, propria viziune și bineînțeles are propriile eșecuri și succese. Așadar, poți vedea avocatul ca un înger păzitor de care nu ai știut că există pentru că poate să îți ofere acele sfaturi foarte necesare la începutul afacerii ca tu să o poți optimiza și să nu repeți alte greșeli pe care le-au făcut alte persoane.

Bineînțeles că avocatul în același timp poate să-ți dea și alte rețete de succes pe care tu să le poți implementa fără să mai cheltui o grămadă de bani pe încercări diferite.

Eu mă bucur foarte mult că în toată cariera mea persoanele vin la mine nu neapărat pentru un sfat pur juridic, ci pentru toate cunoștințele pe care le-am dobândit până în prezent și care îi pot ajuta să își optimizeze afacerea. Mai multe ori rolul meu depășește cu mult granițele domeniului juridic și ajungem la discuții despre viziune, plan de business, strategie și bineînțeles execuția și implementarea.

Peste 80% dintre startup-urile lansate la nivel mondial sunt afaceri de familie. De ce ar trebui să țină cont tinerii antreprenori care au de gând să lanseze o afacere de familie

Cele de familie sunt probabil cea mai facilă variantă pe care o ai pentru a începe o afacere. Asta pentru că se bazează pe o încredere care deja există între acele persoane și nu mai trebuie să mai treci prin dansurile de dinainte încât să ajungi să fii confortabil cu persoana de lângă tine și să știi exact cum poți să optimizezi și să crești afacerea.

Pe de altă parte, asta nu înseamnă deloc că în momentul în care facem afaceri cu membrii familiei nu trebuie să ne mai protejăm din punct de vedere juridic. Din păcate de foarte multe ori în asemenea situație antreprenorii tind să treacă cu vederea foarte multe aspecte și să lase de la ei tocmai pe ideea că nu se va întâmpla nimic rău având în vedere că vorbim de anumite grade de rudenie. Tocmai de aceea în momentul în care afacerile nu mai merg și consecințele sunt mult mai mari, pentru că nu au existat pârghiile necesare de protecție.

Recomand tuturor antreprenorilor, indiferent că vor să facă o afacere de familie sau una cu prieteni, cunoscuți, colaboratori și așa mai departe să pună pe hârtie de la bun început tot ceea ce vor fiecare de la fiecare. Toată claritatea pe care o vedem în cadrul unei afaceri poate să fie transpusă în documente juridice care îți vor asigura spatele în momentul în care lucrurile nu merg bine.

Și nu mă refer aici doar la conflicte de ordin intern, ci chiar și la momentul în care altcineva din exterior ar dori să cumpere o parte din afacere. Sau un membru al colaborării efectiv nu vrea să mai continue drumul pe care au pornit împreună.

Este foarte interesant cum încercăm să ne protejăm de toate problemele care sunt din exterior însă de cele mai multe ori le ignorăm cu desăvârșire pe cele care vin din interior. Ce ar trebui să înțelegem este că societățile în România au un puternic caracter personal, ceea ce înseamnă că mai toți oamenii de acolo ar trebui să fie de acord cu anumite decizii. Este foarte ușor să faci o firmă, însă este aproape imposibil să o închizi dacă ceilalți nu vor.
Regula mea de bază: scrie, scrie, scrie. De ce? Pentru că 80% din firme ajung să divorțeze după 2 ani de zile.

Care sunt principalele greșeli pe care le fac antreprenorii dina acest punct de vedere? Ne puteți da câteva exemple de spețe în care au fost implicați antreprenori și foști parteneri de afaceri

Din răspunsurile mele de mai sus este lesne de înțeles că principala greșeală făcută de antreprenori este că nu își asigură de la bun început înțelegerea pe care o au cu celelalte persoane.

Mai ales în momentul în care vorbim de 2 sau de 3 persoane care sunt implicate în aceeași societate, trebuie să ne dăm seama că deciziile vor trebui să se ia aproape în unanimitate și că dacă una din aceste 3 persoane se opune, din te miri ce motive, aceasta poate bloca întreaga activitate.

Spețele cele mai frecvente sunt acelea în care unul din parteneri, din anumite motive personale, decide că nu vrea să mai colaboreze cu celelalte persoane, însă condițiile pentru a ieși din acea afacere sunt de cele mai multe ori nerezonabile și complet neancorate în realitate. Ceea ce duce în final la disensiuni între toți partenerii de afaceri și până la urmă la închiderea forțată a firmei.

De asemenea, antreprenorii nu știu exact foarte bine care este rolul asociaților și administratorilor într-o societate și confundă aceste 2 funcții. Tocmai de aceea ne trezim de foarte multe ori că anumite activități pe care trebuie să le facă administratorul sunt făcute de asociați și viceversa și nu de puține ori am descoperit că administratorii practic aveau mână liberă și au făcut cumva la un moment dat anumite acte de concurență neloială și au deturnat clientela de pe o firmă pe alta.

Nu mai spun de câte ori am avut situații în care administratorul societății factura fără ca ceilalți asociați să știe și ne-am trezit cu contracte încheiate de administrator despre care nimeni altcineva nu știa.
Toate astea se întâmplă din cauza faptului că în sistemul nostru antreprenorii nu au o educație juridică de calitate. Informațiile pe care le găsim pe diverse site-uri sunt de cele mai multe ori lacunare sau scrise de persoane care nu sunt specializate în domeniu și astfel ajungem la ideea că domeniul juridic este ultimul, pentru că nu este atât de important.

Nu de puține ori în momentul în care am avut workshop-uri și ateliere în care explicam antreprenorilor riscurile la care se expun în momentul în care vor să înceapă o afacere, indiferent că vorbim de o afacere în care ei sunt asociat unic sau în care mai au și alți parteneri – toți au rămas la final șocați pentru că și-au dat seama cât de mult îi ajută să aibă cunoștințe de bază ca să-și protejeze spatele.

Ce trebuie să facă un antreprenor în primele 30 de zile după înființarea unei firme

Să își deschidă un cont în bancă, să își ia registrul unic de control și să ia legătura cu un contabil. De asemenea, în funcție de activitățile pe care un antreprenor le va desfășura e posibil să fie nevoie și de alte autorizații motiv pentru care recomandarea mea este să apeleze la o firmă specializată în obținerea de autorizații.

După ce aceste aspecte sunt puse la punct recomandarea mea este ca antreprenorul să ia legătura cu un consultant fiscal, care este bineînțeles diferit de contabil, și să îi explice ce avea de gând să facă cu privire la afacerea lui, astfel încât să o poată optimiza din punct de vedere fiscal. Ulterior, am putea spune că în acest moment avem un plan de afaceri bine pus la punct, măcar creionat în linii mari, și apoi poate să vină să discute cu un avocat, ca să pună la bătaie o strategie juridică, pe care să o implementeze pe termen mediu și lung.

Desigur, recomandarea mea personală ar fi ca discuția cu un avocat și un consultant fiscal să aibă loc înainte ca persoana respectivă să demareze afacerea. Cu toate acestea, în primele 30 de zile nu se întâmplă absolut nimic problematic, căci atunci este momentul în care iese firma din incubație, dacă putem să spunem așa, și se creionează toate planurile de afaceri pe termen mediu și lung.

Având în vedere experiența de peste 10 ani pe care o am și faptul că lucrez preponderent cu start-ups, nu aș porni la drum lung fără să cer sfatul unui avocat – nu neapărat, cum spuneam din punct de vedere juridic, ci să îmi dea un punct de pornire, ca să știu la ce să mă aștept mai rău, ce aș putea să implementez, astfel încât să îmi fie bine pe viitor și care sunt acele red flags la care să fiu atent, astfel încât să nu îmi iau o țeapă și să am spatele asigurat.

Toți acești actori – avocat, consultant fiscal și contabil – conlucrează. Nu intră unul pe felia altuia.

Din punct de vedere legal, care sunt principalele provocări de care se va lovi la început de drum un antreprenor

Negocierea contractelor. Nu ne dăm seama cât de importantă este negocierea în cadrul unui contract. din păcate plecăm cu handicapul că dacă suntem la început de drum opinia noastră nu contează și că nu putem să modificăm clauzele și contractele care ni se pun pe masă. Și aici pierdem enorm de mult. Din păcate un contract care este prost semnat de la bun început nu va mai putea fi remediat pe parcurs și bineînțeles va fi mult prea târziu.

Contracte bine făcute. De cele mai multe ori preferăm să luăm contracte de pe internet care sunt gratis sau să apelăm la persoane care ni le fac pe o sumă considerabil mai mică în loc să investim în afacerea noastră. Un contract cadru bine scris, adaptat afacerii respectivului antreprenor încă de la bun început, poate salva afacerea de foarte multe belele pe care aceasta le va putea avea în viitor. Iar pentru că știu cât de importante sunt resursele financiare la începutul afacerii, am creat pe Avocatoo contracte bulletproof modulare, cu explicații, gata să fie implementate la un click distanță, astfel încât afacerea fiecărui antreprenor să fie în deplină siguranță.

Informații corecte. În era tehnologiei găsim tot felul de informații la un click distanță, de la site-uri, la platforme de socializare, ateliere, reuniuni și așa mai departe. 90% din informațiile pe care le găsim pe internet sunt greșite. Restul nu îți explică ce ar trebui să faci. Așa cum investești în educația ta antreprenorială și financiară, ca să poți lua cele mai bune decizii, să investești în educația ta juridică ar trebui să fie o prioritate pentru afacerea ta. Tocmai de aceea am lansat Comunitatea pe Legale, un spațiu dedicat antreprenorilor la început de drum (și nu numai), din domeniul digital sau care au legătură cu internetul într-o formă sau alta, unde aceștia pot găsi informațiile necesare verificate de specialiști de care au atâta nevoie pentru a crește un business sănătos.

Sunteți la rândul dumneavoastră antreprenoare. Dacă ar fi să aveți puterea de a schimba ceva la parcursul dumneavoastră antreprenorial ce ați schimba

Să îmi asum riscuri mai de la început și să pun bazele unei echipe încă de la primele semne de creștere.
În ciuda tuturor părerilor care circulă pe internet, consider că dinamica și mediul antreprenorial din România îți permit să crești o afacere în mod organic, cu puțin efort și destul de puțină investiție. Sunt de acord că ar putea să existe mai multe incubatoare de afaceri, ateliere pentru antreprenori, programe de accelerare, precum și granturi sau alte facilități fiscale pe care să le acorde statul.
Cu toate acestea, la o vedere de ansamblu pot spune că dacă vrei, poți să reușești.

Ce sfaturi aveți pentru tinerii antreprenori

Pe parcursul atelierelor pe care le țin îmi dau seama cât de speriați sunt antreprenorii de domeniul juridic. Dar nu trebuie să fie așa. În momentul în care îți dai seama că domeniul juridic este aliatul tău, vei putea să folosești noțiunile pentru ați proteja afacerea și a scala în siguranță.

Recomand tuturor antreprenorilor la început de drum să investească în educația lor juridică, ca să poată lua cele mai bune decizii și să negocieze în favoarea lor.

Din păcate alegerile pe care le facem au consecințe pe termen mediu și lung și nu ne putem da seama imediat de efectul acestora. Tocmai de aceea este bine să apelăm la specialiști și să vedem aceste cheltuieli ca fiind o investiție. Pentru că în final dacă nu mai avem ce proteja, ce rost mai are?

Nu vă fie teamă să puneți specialiștiilor întrebări oricât de absurde vi s-ar părea. Căutați un om care să vorbească pe limba voastră și cu care să vă simțiți confortabili. În domeniul juridic, exact ca în domeniul medical, este foarte important să existe o relație bazată pe încredere între antreprenor și avocat.

Chiar dacă multe decizii le vom lua pe repede înainte, este important să încercăm să diminuăm riscurile pe care acestea l-ar putea avea. Nu spun că ar trebui să încetinim dinamica unei afaceri la început de drum ca să o facem bulleproof juridic, ci doar să apelăm la bunul nostru simț antreprenorial. Dacă acolo ceva nu ni se pare ok, atunci să nu fie.

Iar pe final trag un semnal de alarmă, pentru că am văzut fenomenul acesta tot mai răspândit. Din păcate există foarte multe surse de informare, cum ai fi grupuri de Facebook, de unde foarte mulți ne luăm informația. Doar că această informație este de cele mai multe ori greșită, iar consecințele implementării unor sfaturi pe care le regăsim la alte persoane și care nu au neapărat legătură cu afacerea noastră pot să aibă implicații dezastruoase în viitor.

Nu de puține ori a trebuit să reparăm anumite decizii. Uneori am reușit, alteori nu. Sfatul meu este să căutați acele surse în care să aveți încredere.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: