Edenred BIZTRO Club

Cătălin Lupoaie, BCR: „Este important ca fiecare antreprenor să se uite la obiectivele strategice, pe termen lung și să se întrebe unde își doresc să-și vadă afacerea peste 3-5 ani”

13 apr. 2023 8 min

Cătălin Lupoaie, BCR: „Este important ca fiecare antreprenor să se uite la obiectivele strategice, pe termen lung și să se întrebe unde își doresc să-și vadă afacerea peste 3-5 ani”

Reading Time: 8 minute

Cătălin Lupoaie, B2B Marketing Manager BCR ne-a vorbit despre „BCR Școala de Business”, o platformă online de educație antreprenorială care pune la dispoziția antreprenorilor cursuri și sfaturi practice de business și a oferit câteva sfaturi utile pentru antreprenorii aflați la început de drum.

În 2020, BCR a lansat „BCR Școala de business”, o platformă online cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenorii aflați la început de drum. Ce pot învăța antreprenorii de aici?

Start-up-urile nu reușesc să aibă o constanță în ceea ce privește calitatea produselor și a serviciilor pe care le oferă și nu reușesc să găsească resurse de finanțare. De aceea, până să ajungem să vorbim despre sursa de finanțare, noi investim foarte mult în zona de educație antreprenorială, pentru că numărul de tineri care își deschid o firmă este scăzut, dar aici apar și oportunitățile.

BCR Școala de Business este platforma de educație antreprenorială, lansată de BCR în 2020, care pune la dispoziția antreprenorilor cursuri și sfaturi practice de business. Programul a fost lansat din dorința de a veni în sprijinul mediului de afaceri, cu know-how și informații necesare pentru extinderea afacerilor, dar și pentru a-i ajuta să creeze produse și servicii cu valoare adaugată pe termen lung. În contextul pandemiei Covid-19, programul s-a axat pe zona de edutainment, cu traininguri video și cursuri dedicate, care pot fi accesate online, gratuit, de către oricine își face cont pe platformă. De asemenea, am considerat că lansarea platformei la acel moment era un pas vital pentru ca antreprenorii să afle care sunt soluțiile inteligente pentru gestionarea mai eficientă a schimbărilor socio-economice cauzate de pandemie și restrângerea activității. Și, în acest context, am organizat în fiecare an webinarii cu peste 3.000 de antreprenori. Începând de anul trecut, am organizat întâlniri fizice în 10 mari orașe din țară cu experți BCR, antreprenori cu experiență și decidenți din administrația națională și locală.

În prezent, BCR Școala de Business a devenit o adevărată bancă de resurse, unde fiecare antreprenor poate să își completeze cunoștințele și să-și dezvolte abilitățile pentru un business inteligent. Cursurile de pe platformă sunt dezvoltate de specialiștii din diverse domenii, împreună cu colegii din BCR, care au expertiză în colaborarea cu firme micro și IMM-uri.

Prin intermediul cursurilor BCR Școala de Business acoperim toate etapele din viața unui business de la primul pas, la susținere, consolidare și dezvoltare. Acoperim cunoștințele de bază pentru a deschide un business prin cursul de antreprenoriat cu Adrian Stratulat,  antreprenor ca vocație și diplomat prin formare, care are o experiență de peste 8 ani de zile în domeniul managementului afacerilor, dezvoltării de afaceri și inovației sociale. Este co-fondator iziBAC, o aplicație de edutainment mobilă, gratuită și gamificată, care îi ajută pe liceeni să se pregătească pentru examenul de Bacalaureat.

Cursurile de management financiar și cel cu 10 sfaturi pentru start-up-uri de succes au fost dezvoltate de Iancu Guda, vice-președinte AAFBR (Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România) și lector universitar, care are o experiență de peste 13 ani în domeniul managementului riscului de credit. Din anul 2013, Iancu este lector asociat la Institutul Bancar Român, unde predă cursuri de analiză financiară avansată și finanțe corporative în cadrul programului CEFA. Este autorul unora dintre cele mai citite cărți de economie din România, iar „De ce eșuează companiile? 10 greșeli și 100 soluții” (2016-2017) este cartea care a inspirat cursul de Management Financiar de pe platforma BCR Școala de Business.

Există, de asemenea, un curs „ABC juridic”, despre ce acte sunt necesare pentru a deschide o firmă, cu informații despre legislația muncii, care îi ajută pe antreprenori cu maparea actelor pentru a face angajări, despre ce înseamnă GDPR, dar și cu detalii despre drepturile și obligațiile pe care le are un antreprenor.

Am completat „curricula” BCR Școala de Business cu un curs de antreprenoriat în tehnologie, ca răspuns la nevoile de informare despre transformarea digitală a businessului, dar și cu un curs de vânzări, realizat de Marius Decuseară-Brandenburg, care este Senior Partner Trend Consult. Pentru a închide cercul de evoluție a unui business, antreprenorii pot accesa și cursul dedicat fondurilor europene, dar și un curs de sfaturi utile pentru investiții, dedicat antreprenorilor care vor să acceseze finanțări cu garanții de la stat, așa cum sunt programele IMM Invest.

Care sunt cele mai importante trei sfaturi pentru un start-up de succes din platforma „Școala de Business”?

Pentru antreprenorii care se află la început de drum și pentru cei care își doresc să obțină o finanțare pentru lansarea unui business, cel mai bune sfaturi sunt să investească în educația lor și să genereze o idee de afaceri care rezolvă o problemă reală. De asemenea, este important să cunoască clienții, piața și competiția și să aprofundeze noțiunile de planificare de business – cashflow, analiză de lichiditate, solvabilitate și rentabilitate, indicatori pe care fiecare antreprenor trebuie să îi înțeleagă aplicat.

Cursul „10 sfaturi pentru start-up-uri de succes” a fost dezvoltat împreună cu economistul Iancu Guda, tocmai pentru a răspunde nevoii antreprenorilor de a dezvolta afaceri puternice, dar și pentru a asigura continuitate de business. Premisa dezvoltării acestui curs a pornit de la analiza economică a afacerilor din România, care a arătat că doar 1 din 1000 de  start-up-uri ajung să atingă maturitatea de business și succesul după 10 ani de activitate.

Cele 10 lecții pentru antreprenori analizează și demonstrează prin exemple practice, cele mai importante elemente pe care le au în comun start-up-urile de succes, de la crearea unei identități a afacerii până la diversificarea surselor de finanțare.

E nevoie, de asemenea, ca antreprenorii să fie conectați la schimbările din piață și să urmărească tendințele industriei în care activează. De altfel, în discuțiile pe care noi le purtăm cu mediul de afaceri, facem apel la investițiile eficiente, cu impact real de business – investiții în capitalul uman, digitalizare și eficiență energetică. Pentru că unele decizii de business sunt opționale, pe când altele sunt obligatorii, iar anticiparea este un instrument necesar pentru supraviețuirea businessului. Iar, din perspectiva noastră, la acest moment investițiile în retehnologizare, digitalizare și tehnologii curate înseamnă asigurarea continuității afacerii, din generarea de capital și de referințe pozitive.

Anul 2022 a fost marcat de război, inflație mare și criza energetică, dar în ciuda acestora, 2022 a fost și un an record în termeni de companii finanțate de bănci. Ne puteți oferi mai multe detalii despre aceste finanțări? Ce estimări aveți pentru 2023?

În 2022, BCR a evoluat ca partener de încredere pentru oameni și economie și a continuat să fie un reper de predictibilitate și stabilitate. Însă, realist, cred că e nevoie să ne uităm nu doar la ultimul an, ci la ultimii 3 ani, care ne-au învățat pe noi toți, la nivel individual și de business, să navigăm pe un flux de incertitudine continuă. Iar antreprenorii din România, indiferent de vechimea și dimensiunea businessurilor lor, au dat dovadă de maturitate și reziliență prin modul în care au abordat aceste turbulențe socio-economice și politice. În același timp, ne bucurăm să vedem un interes în creștere pentru antreprenoriat, cu idei de business relevante, care pot fi scalate.

În ceea ce privește finanțările, mesajul nostru, pe tot parcursul anilor trecuți, dar și pentru 2023, este unul simplu: continuăm creditarea companiilor din România SA și România SRL, care vor să se dezvolte pe baze solide. Suntem atenți la schimbările din piață și asta încercăm să transmitem și clienților noștri: să se păstreze atenți la mediul economic și să aibă o mai bună predictibilitate de business, prin adecvare la context și decizii informate, pe baza unei analize realiste a riscurilor, oportunităților și a poziției strategice pe care o are compania. 

E nevoie de apetit pentru investiții în 2023 și ne așteptăm să vedem cât mai mult interes pe zona de accesare de credite pentru tranziția către economia verde și oportunițățile de dezvoltare de proiecte care să aducă împreună consumatorii, societate și mediul înconjurător(inovație, energie verde, producția de materiale sustenabile, finanțarea cercetării în domeniu, susținerea accelerării agriculturii ecologice, dezvoltarea agriculturii și transfer de expertiză agro-alimentară).

În 2023, noi vom continua să mobilizăm resurse pentru a facilita tranziția către o economie verde și digitală, care îi ajută pe antreprenorii români să fie relevanți pe lanțul valoric internațional. În același timp, sprijinim și oferim consiliere pentru absorbția fondurilor europene și naționale, ca pas esențial în constructia durabilă a României inclusiv prin crearea de locuri de muncă. De altfel, 2023 este un moment esențial pentru România, prin prisma surselor de finanțare deschise. Peste 95 de miliarde de euro sunt disponibile pentru transformarea societății românești – 46.44 mld. euro prin programele naționale și regionale, 45.79 mld. euro prin Politica de Coeziune 2021-2027 și 4.27 mld. Euro prin PNRR. Resurse există, avem nevoie doar să aplicăm și să implementăm investiții strategice care să ajute România să-și îndeplinească potențialul superior.

Vom continua să fim alături de clienți, să ne adaptăm la nevoile fiecărui tip de beneficiar, să oferim soluții pentru fiecare tip de proiect și să contribuim cu un portofoliu extins de produse bancare. Sperăm să fie un parcurs la fel de bun ca în 2022, când am susținut peste 6.500 de companii, care creează mai mult de 360.000 de locuri de muncă. Valoarea finanțărilor pentru IMM-uri și companii mari acordate de BCR în 2022 a fost de 15,6 miliarde de lei, cu mai mult de o treime din sumă destinată investițiilor. Pentru sectorul IMM, stocul de finanțări a crescut cu 22,9% an pe an, iar stocul de credite acordate microîntreprinderilor a crescut cu 40,5%. Sunt rezultate care au impact în economie, care arată relația de încredere și colaborare pe care o avem cu mediul de afaceri.

Ce sfaturi aveți pentru antreprenorii tineri care își doresc să obțină o finanțare de la bancă pentru lansarea unui business? De ce?

Relația cu banca este în primul rând despre colaborare și se bazează pe un dialog deschis. Pe de altă parte, ca orice relație de business are nevoie de informații corecte, transparente și de un plan de afaceri solid. Iar, aici, recomandarea noastră este ca planul să țină cont de realitatea socio-economică pe care o traversăm. Economia digitală transformă modelele de afaceri și lanțurile valorice și are impact asupra tuturor sectoarelor de activitate, chiar și a business-urilor mai mici – de la agricultură la retail, de la HoReCa la producători de mobilă sau la saloane de înfrumusețare. De asemenea, tranziția spre economia verde include planuri concrete de decarbonizare a diferitelor sectoare industriale, cu multiple soluții de sustenabilitate și eficiență energetică. În plus, un plan de afaceri consolidat sau un plan de extindere a businessului bine construit trebuie să țină cont de contextul economic, de dinamica internațională și de inovațiile care aduc valoare adăugată mare.

Recomandarea noastră pentru tinerii antreprenori este să se uite la ultimii ani și să analizeze procesul prin care au trecut businessurile mici și mijlocii din România, să se uite la greutățile și problemele pe care le-au întâmpinat și pe baza lor să gândească pragmatic. Incertitudinea este deja business-as-usual și ar trebui să ne obișnuim să lucrăm cu scenarii alternative. De aceea, este important ca fiecare antreprenor să se uite la obiectivele strategice, pe termen lung și să se întrebe unde își doresc să-și vadă afacerea peste 3-5 ani.

În ce condiții sunt băncile interesate să finanțeze IMM-uri în această perioadă?

Băncile au un rol activ în economia reală și sprijină dezvoltarea sustenabilă a mediului de business. Pentru noi, la BCR, prioritate este să oferim valoare adaugată clienților în accesarea serviciilor, prin prevenție și educație financiară. De altfel, într-o economie în schimbare, există provocări și oportunități la tot pasul, iar noi aducem expertiză în struc­tu­rarea finanţărilor şi manage­men­tul riscului.

Pentru 2023, noi vom continua să fim alături de clienții noștri atunci când aceștia au nevoie, investind în sănătate financiară a companiilor lor. De altfel, IMM-urile sunt oxigenul economiei și e necesar să asigurăm funcționarea lor la parametri optimi, pentru a păstra și crea locuri de muncă.  

Suntem partener pentru programele IMM Invest, iar angajamentul nostru de a sprijini programele garantate de statul român este unul ferm. Pentru noi, ultimii trei ani, au însemnat mai mult de 6.000 de finanțări cu garanția statului și considerăm că proiectele de parteneriat public-privat sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă a României.

Continuăm să punem la dispoziția antreprenorilor instrumente care le pot fi de ajutor în accesarea fondurilor și a finanțărilor și avem:

  • ghidurile BCR care  oferă informații despre fiecare program de finanțare în parte. Ghidurile includ obiectivele și condițiile de acordare, proiectele finanțabile și condițiile de eligibilitate, criteriile de evaluare ale proiectului și modul în care BCR se implică în realizarea investiției.
  • ADA – primul chatbot inteligent care oferă informații despre programele de finanțare. ADA are peste 40 de programe de finanțare mapate și oferă suport antreprenorilor în identificarea celor mai relevante programe de finanțare susținute atât din fonduri europene, cât și din fonduri naționale.
  • BCR Școala de Business, platforma noastră de educație antreprenorială, unde avem un curs dedicat fondurilor europene ce poate fi accesat gratuit de către orice antreprenor.

Câțva specialiști BCR sunt experți în platforma online BIZTRO Club dezvoltată de Edenred pentru IMM-uri. Ce anume v-a făcut să vă implicați în acest proiect?

Noi discutăm anual cu zeci de mii de companii de toate dimensiunile și există proiecte, idei și dorință de dezvoltare, așa cum există oameni foarte bine pregătiți. Avem o generație de antreprenori care, în ultimii 20 de ani, a fost parte din schimbările multiple ale economiei. Avem antreprenori care sunt preocupați de succesiunea de business și care au nevoie de consiliere. Și avem o generație tânără de antreprenori care învață să navigheze pe un flux de incertitudine, care are parte de tot felul de provocări, inevitabile de altfel, și pe care avem nevoie să îi susținem. Pentru ei, toți, orice demers care vine în sprijinul mediului de afaceri din România este mai mult decât binevenit. Iar orice măsură reală care vine în sprijinul businessurilor are efect de bumerang în societate.

Colegii mei sunt conectați la realitatea economică, au fost expuși la multiple modele de business din toate sectoarele de activitate, au expertiză și pot să ofere mai multă claritate și predictibilitate. Iar asta este cel mai important, să ai acces la o bancă de resurse, ca să poți să iei decizii informate de business.

Array

Articole pe aceeași temă: