Analize Digital Stiri

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI): Adolescenții și tinerii petrec mai mult timp pe social media în timpul verii, aproape 6 ore pe zi

7 aug. 2025 3 min

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI): Adolescenții și tinerii petrec mai mult timp pe social media în timpul verii, aproape 6 ore pe zi

Reading Time: 3 minute

Conform unei analize efectuate de CJI, studiile recente din domeniu evidențiază o tendință pronunțată de intensificare a activității pe rețelele sociale în lunile de vară, în special în rândul adolescenților și tinerilor.

Astfel, se constată că media zilnică de utilizare a ecranelor este de aproximativ 6 ore în perioada verii, această cifră fiind în strânsă legătură cu prezența unui timp liber mai generos și lipsa activităților școlare. Tinerii manifestă o preferință crescută pentru platforme centrate pe divertisment și interacțiune rapidă, precum Instagram și TikTok. 

Cercetările consultate de CJI în cadrul analizei, precum studiul Students and Digital Screens: Media Consumption and Reading Habits Before and After the Summer Holidays realizat de Universitatea Badji Mokhtar Annaba din Tunisia, subliniază faptul că timpul nestructurat din vacanța de vară favorizează o creștere a timpului petrecut online de către copii și adolescenți, cu potențiale implicații asupra dezvoltării lor cognitive, dar și asupra performanței școlare. 

Conform unui studiu* efectuat de Centrul pentru Jurnalism Independent, elevii de liceu din România spun că petrec în general 6 ore pe zi pe internet, în timp ce elevii de gimnaziu petrec 4 ore pe zi, iar cei de clasele a III-a și a a IV-a 2 ore.  Elevii de liceu și gimnaziu folosesc cel mai mult internetul pentru a comunica cu prietenii, familia sau cu alte persoane, pentru a urmări conținut media pe rețelele sociale și pentru a asculta muzică. 

Instagram, WhatsApp, TikTok și YouTube în topul rețelelor utilizate de elevii de gimnaziu și liceu din România

Potrivit studiului demarat de CJI pe parcursul anului 2024, o treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert din elevii de gimnaziu afirmă că petrec pe TikTok mai mult de 5 ore într-o zi obișnuită. Mai mult de o treime dintre elevii de liceu și de gimnaziu folosesc această rețea socială între 2-3 ore într-o zi (36.2% la liceu, 32.3% la gimnaziu).

TikTok este urmată de Instagram, pe care 22.8% dintre elevii de liceu și 17.8% dintre elevii de gimnaziu afirmă că petrec peste 5 ore pe zi. În același timp, cei mai mulți elevi de liceu și de gimnaziu utilizează Instagram mai degrabă sub o oră pe zi (26.1% la liceu, 34.6% la gimnaziu) și între 2- 3 ore pe zi (33.9% la liceu, 31% la gimnaziu).

În ceea ce privește WhatsApp, acesta este utilizat într-o zi obișnuită de obicei o oră sau mai puțin; mai mult de jumătate dintre elevii de liceu și cei de gimnaziu au oferit acest răspuns în proporția cea mai mare: 53.9% la liceu, 56.1% la gimnaziu.

YouTube este aproape la fel de mult utilizat de elevii de liceu și de cei de gimnaziu, cu o durată de o oră sau mai puțin pe zi (în cazul a 36.2% elevi de liceu și 40.2% elevi de gimnaziu) și de 2-3 ore pe zi (în cazul a 36.2% elevi de gimnaziu și 37.7% elevi de liceu). 

Cel mai amplu program de educație media din România este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent 

Din 2017 Centrul pentru Jurnalism Independent implementează Programul de Educație Media, un demers strategic prin care își propune să dezvolte competențele de educație media ale copiilor și tinerilor din România. CJI susține cursuri de educație media pentru profesori și elevi și dezvoltă atât materiale resursă pentru a fi folosite la clasă, cât și materiale destinate publicului larg.

CJI este o organizație non-guvernamentală activă de peste 30 de ani în protejarea democrației și a celor care cred în valorile sale. Peste 15,000 de profesioniști media, peste 10,000 de profesori și aproape 300,000 de elevi au fost beneficiarii cursurilor de formare și ai experienței de lucru cu echipa CJI. 

Podcasturi despre gândire critică și cursuri online gratuite pentru profesori

De asemenea, Centrul pentru Jurnalism Independent pune la dispoziția opiniei publice o serie de resurse și instrumente care să sprijine efortul colectiv al României în lupta cu dezinformarea, printre care platforma www.educatiemedia.cji.ro, un podcast și o serie de cursuri de educație media gratuite pentru profesori. 

*Studiul Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România a fost elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent. În cadrul cercetării au participat 1.852 de copii și tineri. Marja de eroare a eșantionului este de ±1% și studiul are un nivel de încredere de 95%.

Articole pe aceeași temă: