Finanțe Tech

Andreea Porojan, Raiffeisen Bank, la Zilele Biz: Digitalizarea schimbă fața bankingului

23 nov. 2022 3 min

Andreea Porojan, Raiffeisen Bank, la Zilele Biz: Digitalizarea schimbă fața bankingului

Reading Time: 3 minute

Andreea Porojan- Fintech Partnerships Manager, Raiffeisen Bank România – a vorbit la Zilele Biz despre noutățile pe care le aduce noua aplicație de neo-baking de la Raiffeisen, dar și despre colaborările pe care le are banca pentru a inova sistemul bancar.

Care este diferența dintre neo-bank și o bancă obișnuită?

Principala difernță dintre neo-bank și o bancă, este aceea că neo-bank are o amprentă unică digitală. Termenul a apărut undeva cu criza din 2007 – 2008 și un neo-bank este de fapt o instituție financiară – challenge banks. Dacă traducem un pic acestea au venit să schimbe un pic bankingul obișnuit tocmai dintr-o nevoie. Și pentru că vorbim din inovație, aceasta apare dintr-o nevoie a clientului. Dacă ar fi să dăm un exemplu, foarte cunoscut, de neo-bank, este Revolut prezent și la noi. Sunt și alte exemple: Atom Bank, N26, Monzo, sunt mai multe exemple de bănci digitale, noi. Un raport din 2020 spunea că ar exista la nivel mondial undeva la 260 de neo-bănci. Această cifră este într-o continuă schimbare.

Ce înseamnă un fintech pentru o bancă ca Raiffeisen?

Noi credem în parteneriat cu fintech-urile și colaborăm cu ele încă din 2017 când la nivelul grupului Raiffeisen s-a creat programul Elevator Lab, o denumire oarecum intuitivă. Acesta este un program ce poate fi numit și un accelerator, prin care aducem fintech-urile în lumină și ne parteneriem cu ele. Le punem și în competiție pentru a găsi cele mai bune soluții, le ajutăm și să crească.

De la an, la an programul capătă o imagine diferită în funcție de nevoile pieței, de strategia băncii, a întregului grup. Pentru că vorbim de inovație, în 2019 am creat un bootcamp pentru oameni care se gândesc cum se poate fonda un startup din categoria fintech. Au participat atunci la acest program oameni din bănci, din zona de IT, acolo unde inovația există și i-am învățat cu ajutorul unor mentori despre cum pot fonda un fintech, dar care sunt și challenge-urile de-a face acest lucru, cu toate aspectele legale, dar și cum să accepți o investiție.

Ce aplicații oferă Raiffeisen utilizatorilor și ce aduc acestea nou și inovator pentru clienții lor?

Oferim o gamă destul de largă de aplicații bancare, odată cu creșterea amprentei digitale. Vrem să fim aproape de clienții noștri atât fizic cât și digital. Ultima aplicație lansată de Raiffeisen este Smart Market, un ecosistem digital de loializare, atât pentru clienții persoane fizice, cât și pentru antreprenori, comercianți. Această platformă conectează clienții noștri digitali care au activă aplicația de smart banking, care dețin și un card.

Pe baza tranzacțiilor efectuate de către clienți există un tool de analiză informațiile despre tranzacțiile clienților și oferă cu ajutorul inteligenței artificiale o recompensă și oferte potrivite pentru fiecare profil în parte. Este un tool care ne cunoaște profilul tranzacțional și în funcție de acest lucru știe unde ne putem afla și să ne ofere oferte din preajma noastă, dar oferă și recompense în momentul în care un anumit comericant din cadrul platformei oferă discounturi sau puncte.

Cât de mult contează astăzi ce spun utilizatorii?

Cred că utilizatorilor le place în continuare, iar personalizarea este un lucru la care ne uităm, tocmai de aceea am lansat și această aplicație. Cu ajutorul acestui tool de advanced analytics, învață și ne spune care ne sunt plăcerile și creează și un profil. De exemplu sunt persoane cărora le place să facă shopping mai des, persoane cărora le place să călătorească și oferă acele promoții potrivite profilului nostru. Ne-am depășit deja targetul de clienți înrolați. La acest nivel avem deja 240.000 de mii de utilizatori de online banking, deja înrolați pe platforma de Smart Market și peste 50 de comercianți deja acolo, inclusiv ofertele bancare sunt prezente acolo.

Cum va arăta viitorul bankingului?

Putem să ne ascultăm clienții în permanență și să îi întrebăm care sunt întrebările și doleanțelor acestora. Dacă ne uităm la viitor, vom aduce și mai mulți comercianți pe platformă, atât pentru persoanele fizice, dar mai ales pentru parteneri. Pentru orice comerciant, această platformă este un tool de a-și loializa clienții, de a crește clientela și de a crea campanii și interacționa cu clienții. Prin această platformă oferim ajutorul comercianților de a-și crește afacerea. Unul din obiective este de a aduce mai mulți comercianți în platformă, de a îmbunătăți experiența clienților. Clienții vor putea monitoriza amprenta de carbon cu ajutorul aplicației și vor fi recompensați pentru reducerile de carbon pe care ei le fac.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: