Aneta vazuta de Bogdan Naumovici 23 Communication Ideas

Aneta mi-a facut, poate, cel mai mare bine, din punct de vedere profesional. Nu m-a angajat la Connex, ca sef al departamentului intern de comunicare, prin 1999-2000. Asa am cunoscut-o pe Aneta, la un interviu de angajare ratat. Am vazut o doamna care graseia gratios despre un brand in care credea foarte tare. Si care inca nu era Connex-ul pe care si-l dorea, cel de dupa “Indrazneste!”

Am ramas la Leo Burnett si mi-am vazut de treaba mea. A doua intalnire a venit peste cativa ani, cand Aneta ne-a invitat la pitch pentru o bucatica din comunicarea Connex. Am castigat si am inceput sa ne vedem mai des si sa ne cunoastem mai bine. Mi-o amintesc cel mai bine pe Aneta din perioada aceea dintr-o prezentare pe care ne-a facut-o Kit, pe atunci la o agentie concurenta, D’Arcy, despre manualul de brand Connex.

Imi amintesc cum Aneta, care vazuse cu siguranta prezentarea respectiva in toate fazele ei anterioare, sorbea fiecare cuvant, fiecare recomandare in folosirea logo-ului, fiecare font. Am vazut atunci o priveliste rara. Un angajat care isi traia brandul pentru care lucra. La putin timp, venea o veste debusolanta. “Aneta pleaca de la Connex! Sa faca ce? Propria firma de branding. De ce?! De branding!” Uitandu-ma in urma, nu cred ca acesta era primul ei gest de curaj. Cred ca primul a fost “Indrazneste!”. Un cuvant care era Aneta. Sa iei un brand destul de functional si sa il pozitionezi intr-o locomotive a Romaniei si a romanilor, cu tupeu, dar si cu multa coerenta, era o miscare pe care aproape ca nu avea cine sa o aprecieze in anii aceia. Atat de mult a fost Aneta inaintea pietei. Si tot acolo, mult in fata pietei, era si cand se arunca in apa, sperand sa inoate, impreuna cu Kit si cu sotul ei, fondatorii Brandient.

Apropo, sotului ei Aneta ii spune mai mereu pe numele intreg, Mihai Bogdan, ceea ce confera un amestec de respect si drag foarte propriu Anetei. Revenim la Brandient. Marturisesc ca eram tare curios ce va face Aneta cu Brandient. Ce branduri? Ce clienti? Cati bani? Cu ce oameni? Iar Aneta a purces la drum asa cum stie ea: apostoleste. A inceput sa predice, sa faca educatie despre branding peste tot: in media, la conferintele industriei, in discutiile particulare. Incet- incet, au inceput sa apara clientii. Si noile lor branduri. Smartree, Fulga si Zuzu parca au fost printre primele. Apoi, nume mai cunoscute: Flanco (cu stecherul zambaret), Credisson, Astral, TVR (cu scandalul atasat oricarui brand de stat), mai incoace putin Domo, Dedeman sau CEC Bank.

La inceput, curajul atrage pe cei curajosi. De aceea, firesc, primii clienti au fost antreprenorii romani. Drumul apostolesc al Anetei prin Romania continua si acum. Cu caznele participarii la licitatia pentru brandul de tara, dar si cu cerbicia cu care nu mai vorbeste cu oamenii despre care crede ca nu si-au facut treaba asa cum trebuie. Urmata de aceiasi oameni cu care a pornit la drum, loiali si pasionati, dar si cu dezamagirea antreprenorului “de idee”, care vede ca nu are de unde sa acopere multimea clientilor si comenzilor, cu resurse umane si calificate, dar si cu 7 ani de acasa. Strangand din dinti cand criza a obligat-o sa faca mai degraba consultant si packaging design decat branding extensiv, dar cu privirea mereu inainte, mereu spre orizont, dovada nebunia frumoasa cu care deschide primul birou Brandient in Asia. La fel ca oricarui om curajos si vertical, care incearca sa arate romanilor ca se poate, ii tin pumnii Anetei. Nu mor caii cand vor cainii ;).

Citeste si:

Brandient Antreprenoriat in branding
Romania. Tara fara brand de tara
Brandul personal nu tine de ego
Aneta vazuta de Cristian -Kit- Paul Brandient

Aneta Bogdan- Despre schimbari