Opinii

Cum profităm de succesul primului unicorn românesc

26/10/2019 3 min read

author:

Cum profităm de succesul primului unicorn românesc

Reading Time: 3 minute

Un ecosistem antreprenorial are nevoie de exemple de succes, dar și de promovarea  și înțelegerea felului în care au reușit companii pornite de români, în România. UiPath este șansa ideală de a profita în sensul bun de o reușită globală a unui startup românesc.

de Claudiu Vrînceanu

Fiecare succes AL UiPath, una din cele mai valoroase companii din domeniul inteligenței artificiale din lume, cu o evaluare de 7 miliarde de dolari, este aplaudat în România, cel puțin în bula de business: mândria de a fi român se activează așa cum în mod natural se întâmplă după un succes major al Simonei Halep.

În acest context, apare întrebarea: “Cum putem profita de succesul UiPath, companie creată în România?”. Cu mențiunea că “a profita” are un sens pozitiv, vă propun patru idei constructive prin care ascensiunea UiPath poate fi “capitalizată“ la nivel de țară. Până la urmă, ideile următoare au legătură cu soluțiile de creștere a ecosistemului românesc. 

Să vorbim mai des despre succes: PR pentru România

Am observat că mulți români nu știu exact cine este UiPath, că este o afacere începută de români în România. Chiar dacă în comunitățile de antreprenoriat și de startup-uri acest lucru este cunoscut, în plan național această informație pare să lipsească. Prin urmare, cred că este util dacă vorbim mai mult despre studiul de caz al UiPath, identificăm bazele creșterii startup-ului pornit din București, le promovăm către tineri sau doar menționăm acest studiu de caz într-un slide de PowerPoint la un trai­ning sau o conferință de business. Trebuie să explicăm cum a ajuns UiPath primul unicorn din România, adică o companie din domeniul tehnologiei evaluată la peste un milliard de dolari.

Școală de internaționalizare

Lipsa de repere și studii de caz în internaționalizare este o caracteristică pentru România, astfel încât modelul de creștere al companiei UiPath poate fi un capitol dintr-un curs mai amplu despre exporturi și extinderea globală. Un curs pentru managerii și antreprenorii români care vor să își extindă afacerile peste hotare. Să nu uităm că, în privința accesului la finanțare, aceasta nu este principala problemă a firmelor românești în procesul de extindere în străinătate. Lipsa de capital este o barieră în calea internaționalizării pentru 41% dintre antreprenorii de tip intenders (care vor să se extindă peste hotare) și pentru 29% dintre antreprenorii români care s-au internaționalizat deja. În ceea ce privește barierele personale pentru antreprenorii români care au început procesul de internaționalizare, cele mai importante sunt lipsa de cunoștințe și informații despre piețele tintă și conexiunile limitate cu persoane din țara tintă.

Robotizare în administrația publică

O cale concretă de transpunere a succesului UiPath pentru viitorul României poate fi crearea unui proiect de pilot de automatizare cu ajutorul RPA (Robot Process Automation) în administrația publică. Astfel, tehnologia UiPath ar putea fi aplicată, de exemplu, în serviciile de interacțiunea cu cetătenii, gestiunea documentelor, înregistrărilor și a cazurilor sau achizițiile publice. 

Viitorii antreprenori din UiPath

În corporațiile din România sunt mulți profesioniști caracterizați de spirit antreprenorial. În prezent, tot mai mulți foști angajați vor să își folosească ideile pentru a revoluționa un anumit sector. Ei își aplică ideile și expertiza acumulate fie pentru a rezolva probleme serioase cu care se confruntă momentan societatea, fie pentru a satisface o nevoie identificată pe piața liberă. Estimez, de asemenea, că vor lua naștere mai multe organizații și startup-uri  locale formate din manageri și experți cu experiență anterioară în cadrul UiPath.

Claudiu Vrînceanu are experiență mixtă în business, media și administrație publică. Lucrează zi de zi cu firme antreprenoriale românești pe zona de PR și investiții pentru startup-uri. În prezent, dezvoltă RisersNet (program de sprijinire a viitorilor antreprenori), Start-Up Bridge (proiect de internaționalizare a firmelor românești) și se implică în dezvoltarea Măgurele Science Park, viitorul parc știintific dezvoltat în jurul laserului de la Măgurele.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 336. Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Leave a comment

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă